Publicerat Mars 1, 200719 yr Hade tänkt att kapa pipan på nya bössan. Nuvarande längd är 60cm. Hur mycke kan man kapa utan att det påverkar skjutförmågan? ???
Publicerat Mars 2, 200719 yr Din skjutförmåga påverkas knappast av om du kapar pipan på bössan... Om du menar om vapnets prestanda (utgångshastighet) på verkas så är det marginellt. Patroner med snabbt krut som .308 och 9,3x62 påverkas mindre än 7mmRM och liknande. I 6,5x55 som lever på marginalerna till klass 1 med 9gr kula är frågan dock inte betydelselös. Sedan får du inte kapa pipan kortare än 45cm om du skall vara laglig när du jagar. Jag har tex 47cm pipa på min 9,3x62 och 51 cm på min 7x57 och det finns inget att klaga på dessa bössor.
Publicerat Mars 2, 200719 yr Räkna med en hastighetsminskning på 2-3m/s för varje cm du tar bort. Mitt tips är att du inte kapar till mer än 50-52cm, annars blir mynningsknallen och flamman för mycket. Tänk också på att en kapning påverkar balansen i bössan.
Publicerat Mars 7, 200719 yr Har just fått kapat pipan till 51cm (kapade av drygt 80mm) på min 9.3x62:a och eter att ha skruvat ihop den vart det till banan i helgen. Har inget att klaga på, visst small det lite mer än innan men inte mycket mer och mynninngsflamman var inget problem, visserligen sköt jag under dagtid. Till saken hör att jag sköt med köpe ammo. När jag då bössan är färdigbyggd ska labba fram egna laddningar blir till att testa med Norma 201 och 202 tror att Norma använder sig av något långsammare krut. Detta kommer nog göra att krutet hinner brinna klart bättre innnan kulan kommit till mynningen och på så sätt minska mynningsflamman.