January 1, 20251 yr Jag har ett stort behov att slipa knivar. Knivar används precis hela tiden här hemma då det renoveras, skärs upp kartonger, men också självklart under jakten. Efter att läst den länkade diskussionen skaffade jag en Work Sharp Ken Onion Edition. Jag måste vara helt dum i huvudet och oduglig som man (och framför allt jägare) då jag i praktiken har gjort alla knivar som passerat den maskinen slöare, inte vassare. Köpte nya band, läste instruktionerna och kollade i princip alla tutorials på Youtube igen. Samma djävla resultat. Jag hatar maskinen (men mest hatar jag mig själv som inte kan använda något de flesta kallar idiotsäkert). Min 16-årige son köpte mig nu i julklapp en Clas Ohlson knivslip (150 kr kanske?) för köksknivar och omedelbart är alla köksknivar i bättre skick än efter Work Sharp. Skämskudde DeLuxe. Jag är alltså en idiot, jag är inte att lita på med maskiner. Men jag tror att en slipanordning med fasta slipvinklar lär ju funka. Och jag gillar att stöda Ukraina (ja, det finns även en rysk - så klart yxigare - liknande sliplösning). Så har någon här testat en Hapstone RS? Julklappspengarna kommer ju snart gå åt i den allmäna konkursen som är barnfamilj som renoverar hus så det kliar i avtryckarfingret. Jag vet att stenarna inte ingår men tror mig ha hyfsad koll där ändå. https://hapstone.eu/collections/frontpage/products/hapstone-rs-knife-sharpener-1
January 1, 20251 yr Jag har en ken onion och den funkar på vissa knivar men inte alla, vet inte om det har med stålkvaliten att göra eller bladvinkeln. Jag ledsnade också och valde att köpa japansk våtslipsten istället. Mycket manuellt arbete men nu blir alla knivar vassa!
January 1, 20251 yr Finns kinesiska alternativ om julklappspengarna tryter.. Inte använt en Hapstone, men en Ruxin PRO av någon modell. Den gör knivarna vassa så det räcker och blir över.. Den kära AliExpress har massor olika alternativ, men skulle kunna tänka mig en Hapstone eller Wicked Edge om kunde handla fritt..
January 1, 20251 yr Author Jag har testat hyfsat kompetenta våtslipstenar och fått betydligt bättre resultat än med Work Sharp, men känner också att där var det väldigt mycket hit and miss, så att säga - kanske eggen blev vass men rak blev den ju inte. Så jag litar inte på mina egna färdigheter. Den där Ruixin verkar lovande, jag får läsa på lite mer. Tack, Galne!
February 20, 20251 yr Misströsta inte. Vissa knivar är skitsvåra att få ordning på och vissa slipar är märkligt kassa. Anser mig vara normalhändig och förstår hur en kniv funkar och ändå misslyckas jag. Nyligen när vi styckade hade en kompis köpt en slipmaskin med olika stationer med olika grovlek på stenarna. Han hade betalat några tusen för den. Rätt värdelös... Slutade med ett diamantbryne och vanligt stål som fick fart på knivarna igen. Jag har gett upp slipandet och lämnar in mina knivar för slipning till en firma som slipar åt restauranger (betydligt billigare än knivbrev) och däremellan stålar jag. Det funkar för mig.
February 20, 20251 yr Jag har en Tormek, men mina bättre knivar lämnar jag till Slipservice inne i Örebro: Det blir så fint, rakt och fruktansvärt vasst- vill till exempel inte stå och slipa sönder ett damask blad eller en dyr kniv själv.
February 20, 20251 yr Har en tormek T1 funkar väldigt bra på köksknivar dom blir rakbladsvassa och tillräckligt bra på lite tjockare jaktknivar så man inte kan klaga på skärpan på dom.
February 28, 20251 yr Author Det blev en Hapstone RS till slut och jag är nöjd. Men jag hade inte köpt den om jag hade känt till att det finns hyfsat kompetenta kinesiska varianter för en bråkdel av priset. Å andra sidan känns det bra att stötta ukrainsk ekonomi. Sedan är det ju en hel värld med polermedel och olika ytor att använda för poleringen...