Publicerat Mars 1, 200719 yr Häromdagen var jag och sköt in ett nytt sikte på min Sako Quad i .22wmr och siktet är ett Burris Fullfield II Tactical 3-9x40. Jag valde att skjuta in på 80 meter med en riktpunkt som är 10mm i diameter... den lilla pricken försvann bakom riktmedlet men med bra stöd i form av bipod och sandsäck gick det bra ändå... MEN... jag tror jag skulle kunna krympa träffbilderna något i alla fall även om jag nu inte ska klaga... träffarna sitter inom 20mm ungefär. Vad använder ni för förstoring på era .22wmr och hur ser träffbilderna ut?
Publicerat Mars 1, 200719 yr Har man grova riktmedel och vill testa precision så brukar jag göra små fyrkanter som jag skjuter på med stolparna på korset i en av kanterna på hörnen vilket gör att man kan finrikta utan att målet försvinner bakom krysset. Har själv det problemet på en av zeisskikarna och även min gamla stålhelia 8x56 där korset är ganska grovt.
Publicerat Mars 2, 200719 yr Just därför man ska ha tyska ettan ;D Kan du ha kulhålen som riktpunkt Annars funkar en triangel med spetsen nedåt och en vågrät linje som tangerar spetsen i underkant. Lägg korstes vågräta del i linjen på tavlan så blir det bra. //micke
Publicerat Mars 2, 200719 yr Författare Vad använder ni för förstoring på era .22wmr och hur ser träffbilderna ut?
Publicerat Mars 2, 200719 yr Har ingen 22 wmr Använder 22lr... Dock så har jag snart doktorerat i inskjutning med diverse kikare/riktpunkter... Beroende på riktmedel/riktpunkt men oftast så använder jag 6-7ggr förstoring. På min 3-12 kikare jag hade förr använde jag sällan mer än 8x vid inskjutning/precision. //Micke P.S Hittaru nån 9.3a sen?
Publicerat Mars 2, 200719 yr De 22wmr jag sett i aktion har varit kinkiga med ammunitionsval och har inte skjutit bättre än 25 mm som snitt oavsett vad man stoppat i dom på 80m Däremot har jag sett nån som skjutit hyfsat med winchester och uruselt >100 mm på 80m med cci. Jag har hornet och tycker att en 9-10 ggr maxförstoring är helt ok. Jag har haft fast 6 ggr och det har inte hindrat mig från att skjuta ripa i skallen vid bra väder på 80m heller. 22wmr är inte heller någon långhållskaliber men under 6 ggr vill jag inte gå.