Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Extremt vitt på bilderna från åtelkamera

Featured Replies

Hej, någon som har något tips om varför det blir ett så ljust parti på bilderna från åtelkameran? Tycker inte det är någon hög vegetation på marken. Ca 30 cm som max. Sitter 1,5 meter upp. Flyttat upp den men kanske går ännu mer om det är det som är problemet.

kameran är en Bolyguard bh 584-t2 4g. 
Någon som har haft liknande problem?IMG_2603.thumb.jpeg.ba4141ed0626e9514235e8dfb0403b9b.jpeg

Överexponering. Kameran pekar för mycket uppåt där det är mörkt. Då kompenserar kameran och det nere i bild blir för ljust.

Varför ska du titta uppe i trädtopparna? :D 2/3 av bilden är ju helt bortkastad på träd och himmel.

• Author
1 hour ago exabit sa:

Överexponering. Kameran pekar för mycket uppåt där det är mörkt. Då kompenserar kameran och det nere i bild blir för ljust.

Varför ska du titta uppe i trädtopparna? :D 2/3 av bilden är ju helt bortkastad på träd och himmel.

Aha, så om jag sänker kameran blir det bättre? Fick rådet att höja den 🙂

• Author

Så ser det ut i dagsljus, tyckte inte det var så högt men får pröva och rikta ner den dåIMG_2604.thumb.jpeg.70ddbb537433e4646f6fe090f974c8c7.jpeg

Har ingen aning om hur intelligent elektroniken i kameran är rörande automatisk exponerings justering, osv  (utgår från ganska basic). Tror att ljuskällans spridning är fast och därför föreslår jag att du istället vinklar upp kameran lite granna så du får bort strålkastar effekten nära ner i marken med det resultat du ser. Kan ev. vara så att en liten höjdsänkning kan var bra åxå. Med målet att skjuta / ta belysta kort mer med underlaget och inte ner i underlaget. Skulle något i mörker, närgående lins lus, vandra förbi nära kameran lär du få överexponering oavsett. En kompromiss av någe slag. Du får helt enkelt välja hur mycket du vill se och var du tycker / vill att det fasta fokuset skall vara. Prova å se å hitta ett acceptabelt  lagom läge.  /P

Tycker det ser ut som ir reflektion i vegetationen inte överexponering så jag skulle höjt den lite eller sänkt styrkan på ir

1 hour ago Takko sa:

Aha, så om jag sänker kameran blir det bättre? Fick rådet att höja den 🙂

Ja, om du vinklar den neråt så kommer en större del av bilden att reflektera ljus och kameran kommer då sänka exponeringen.

Blir dock svårt att få riktigt bra pga allt det ljusa gräset i förgrunden.

• Author
6 hours ago myran08 sa:

Tycker det ser ut som ir reflektion i vegetationen inte överexponering så jag skulle höjt den lite eller sänkt styrkan på ir

Går det att justera IR? Får läsa bruksanvisningen. Visst är det kallt och fruset nu och det var min första tanke.

• Author
6 hours ago PAS sa:

Har ingen aning om hur intelligent elektroniken i kameran är rörande automatisk exponerings justering, osv  (utgår från ganska basic). Tror att ljuskällans spridning är fast och därför föreslår jag att du istället vinklar upp kameran lite granna så du får bort strålkastar effekten nära ner i marken med det resultat du ser. Kan ev. vara så att en liten höjdsänkning kan var bra åxå. Med målet att skjuta / ta belysta kort mer med underlaget och inte ner i underlaget. Skulle något i mörker, närgående lins lus, vandra förbi nära kameran lär du få överexponering oavsett. En kompromiss av någe slag. Du får helt enkelt välja hur mycket du vill se och var du tycker / vill att det fasta fokuset skall vara. Prova å se å hitta ett acceptabelt  lagom läge.  /P

Ja, jag får testa lite.

• Author

När just denna kameran satt på annan plats, lite olika ljus reflektioner. Kanske snö och frost ger starkare ljus. En bild i ren barmark.

IMG_2605.png

IMG_2606.png

IMG_2607.png