Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

3 kulbössor + en kombi vilken skall bort?

Featured Replies

Publicerat

Jag har i dagsläget:

1. Tikka t3 lite ss 6,5x55

2. Rem 700 i en lätt kompositkolv .308w

3. Heym 222r i en tråkig träkolv gjord av en "vapensmed" i norrbotten

4. Heym 22F kal 16/222r

Sen har jag senaste 10 åren jagat fågel med trädskällare. Senare lite rådjur. Så jag jagar inget klass 1. 

Jag lutar lite mot att göra mig av med nummer 3 och byta pipa på nummer 2 till något i klass 2.

alt. enbart ha nummer 2 till enbart kopparkulor, och övriga till trädskällarjakten 😅

Är det orimligt att pipa om till 6BR som egentligen gör exakt samma sak som 6,5x55? Eller är det större skillnad mellan dom två kalibrarna? Tänker om man skjuter ~100-120gr kulor på toppfågel eller liknande. Är skillnaden i rekyl och kulbana enorm? 

Brukar övertänka saker...

Publicerat

Är de andra två platserna i garderoben upptagna? Om inte så varför avyttra?

Publicerat
  • Författare

Har en nedärvd baikal sbs hagelbössa med. Den står infettad i nyskick och tar en plats. Det som "stör" mig är att jag har klass 1 kalibrar och jagar inget större än rådjur. man vill ju alltid optimera och jag tänker att det kanske finns lämpligare kalibrar. Jag tycker att det är lite synd att vapentillverkarna har riktat in sig på vissa standardkalibrar. Det medför ju att ex. Tikka enbart gör en lådlängd för allt mellan 222r - 30-06. Sako sålde väl tidigare sin vixenmodell i kal 6ppc? och 7x33? 

Jag kanske har för mycket tid över att tänka på detta 🤣

Publicerat

Låter som din garderob borde se ut enligt följande:

1 st studsare kanske i kaliber 6,5 eller 223

1st hagelbössa

1st salongare

1st kombi för trädskällarjakten, kaliber 20/22 magnum

Publicerat

Förstår jag dig rätt, jagar du toppfågel, trädskällarjakt och rådjur med kula? Inget annat?

Publicerat

Vän av ordning undrar ju var bygelrepetern är;)

Publicerat

Intressant garderob, men om jag hade den, så skulle avyttrandet bero lite på informationen som inte finns med i beskrivningen.

Vad är Twist rate på nr. 2 och nr. 3?  Har hört att Heym gjorde 222R med 1:12 twist, istället för standard 1:14

Och en Remington .308 kan också vara kinkig med kopparkulor, beroende på ålder och twist.

Publicerat

Pipa om till 6 BR känns rätt klockrent. Verkar vara en ohyggligt trevlig kaliber vad jag förstått. Brukar hyllas som den ultimata toppfågelkalibern. Och även grym till rådjur, räv, kråkor etc.

Publicerat

Jag hade sålt 308an och laddat din 6,5x55 för småvilt. Skulle det sen bli att du ska sitta på grisåtel en kväll om 17år så kan du bara pilla i en 10g blydank och gå ut, det brukar inte skilja tillräckligt för att man ska behöva bry sig på 30-40m.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Mad Mike sa:

Vän av ordning undrar ju var bygelrepetern är;)

Det är tack vare en enorm självdisciplin som det inte står även en fin 30-30 med 8kantig pipa och fin träbit i skåpet. 

Publicerat
  • Författare

Har haft en 22lr men den ston bara i skåpet, har även haft 2st 22wmr men dom såldes då precisionen va av den sämre sorten.

Har funderat många gånger på att bytapipa på 308an men avstått då den går bra och kalibern är lättladdad. Bra på allt men inte bäst på något. 

Publicerat
2 hours ago exabit sa:

Pipa om till 6 BR känns rätt klockrent. Verkar vara en ohyggligt trevlig kaliber vad jag förstått. Brukar hyllas som den ultimata toppfågelkalibern. Och även grym till rådjur, räv, kråkor etc.

Jag klassar 6 BR som en mycket trevlig kaliber, min kommer att ingå i bouppteckningen.

Publicerat
  • Författare
35 minutes ago Mr P sa:

Jag klassar 6 BR som en mycket trevlig kaliber, min kommer att ingå i bouppteckningen.

Skulle du säga att den är lätt att ladda? 

Publicerat
16 minutes ago win94 sa:

Skulle du säga att den är lätt att ladda? 

Jag har en Sako AII med en Shilenpipa, monterad av Stenroos. 

Har skjutit bra med allt jag stoppat i  den, Lapua Naturalis undantaget.