Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjutstöd för sittande.

Featured Replies

Publicerat

Vad ska man ha när det kommer till skjutstöd sittande? 

Körde Harris under måååånga år förr, fördelen där är väll att man kan ta skott liggande om det kniper, det blir lite gamnacke över det men det går. Nackdelen är att man måste ha ett till sambon med då det blir för mäckligt att skifta mellan våra bössor i fält.

Men nu finns det så mycket mer att välja på, 4Stable sticks, bogpods osv. Vad säger ni övriga, va fan ska man satsa på egentligen? 

Publicerat
1 hour ago Joacim sa:

Vad ska man ha när det kommer till skjutstöd sittande? 

Körde Harris under måååånga år förr, fördelen där är väll att man kan ta skott liggande om det kniper, det blir lite gamnacke över det men det går. Nackdelen är att man måste ha ett till sambon med då det blir för mäckligt att skifta mellan våra bössor i fält.

Men nu finns det så mycket mer att välja på, 4Stable sticks, bogpods osv. Vad säger ni övriga, va fan ska man satsa på egentligen? 

Jag har använt Primos och 4 Stable Sticks, båda har fungerat som utlovat. Jag har dock märkt att de inte riktigt fungerar med sättet jag jagar på så nu är båda sålda.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago KJE81 sa:

Jag har använt Primos och 4 Stable Sticks, båda har fungerat som utlovat. Jag har dock märkt att de inte riktigt fungerar med sättet jag jagar på så nu är båda sålda.

Ok, hur har de inte funkat ihop med din jakt? 

Jag vill ha något som går att med träning såklart skjuta tillräckligt stabilt ifrån för jaktliga skott på rådjur ut till i vart fall 150-200m. Ena marken vi har är mycket smygjakt, vilket sambon uppskattar, hon har inte tålamodet att sitta i torn. Så vikten kan ju tänkas bli en aspekt. Om man går på @Franchis tips ovan borde det ju räcka med ett stöd och 2 fästen eventuellt. 

Publicerat
7 minutes ago Joacim sa:

Jag vill ha något som går att med träning såklart skjuta tillräckligt stabilt ifrån för jaktliga skott på rådjur ut till i vart fall 150-200m. Ena marken vi har är mycket smygjakt, vilket sambon uppskattar, hon har inte tålamodet att sitta i torn. Så vikten kan ju tänkas bli en aspekt. Om man går på @Franchis tips ovan borde det ju räcka med ett stöd och 2 fästen eventuellt. 

Jag jagar mest så att jag smyger mellan tornen på våra jaktmarker, så det blir väldigt sällan skott annat än från tornen. När det händer så känns det oftast bäst att skjuta liggandes eller med ett naturligt stöd, jag använde mest stöden som vandringsstav kändes det som.

Men har man jaktmarker med stora ängar och öppet landskap så blir det förstås annorlunda, de största ägarna här ligger för nära husen för att det ska vara aktuellt att jaga där.

På tal om vikt så var det jag hade från 4 Stable Sticks väldigt lätt, carbon nånting hette det :)

Publicerat
1 hour ago Joacim sa:

Jag tycker de funkar kanon, har egentligen inget negativt att skriva om de. De är tillräckligt stabila och lätt att hitta bekväm skjutställning samt att de väger väldigt lite.

Ha de

Publicerat

Bäst och tyvärr dyrast blir nog Spartan med deras fullkomligt genialiska snabbfästen med magneter. Då blir det en enkel sak att flytta stöd mellan olika vapen. Har använt de i några år nu och är mycket nöjd.

Kört Primos Triggerstick med Davroshuvud några år tidigare men provar i år Springbok vilka är mycket(!) lättare. De funkar dock ej i stående men det är inget jag behöver ändå. Har mina till sittande för rävlock primärt.

IMG_1610.thumb.jpeg.2268e419f662f6735aa9a728ab1f5011.jpeg

IMG_1001.thumb.jpeg.21a32dba07df8b6ab4a6d135a29886b7.jpeg

IMG_0989.thumb.jpeg.2964d4cf7ec69df10978ad6d3643480d.jpeg

IMG_0958.thumb.jpeg.d37a33f7a1444223943005fdb4d2e2ba.jpeg

På sikt kan det nog bli att gå över till Primos igen med deras stöd för Spartan. För rävlock är snabbjustering i höjd och sida väldigt viktigt så jag funderar på om dessa kan vara det optimala för det kanske - typ bantade Triggerstick där man slipper det onödiga jättegreppet:

IMG_1706.thumb.jpeg.a91ca3eab9716c9ba4bcad46d83fdb92.jpeg

Publicerat

Varför sitta? Säger viperflex, och stå upp. Håller gör dem med. Har hängt rådjur I dem och tagit ur. Haft dem att dra djur genom att trä dem igen hasen. Köp en gång. Du kommer upp och får bättre kulfång. Otroligt stadiga att skjuta från 

Publicerat
23 hours ago, Franchi said:

Tycker denna funkar klockrent, har använt den i flera år, finns bara fördelar med den. Går att ha flera fästen på olika bössor och bara ett stöd.

https://netjakt.se/skytte/skjutstod/primos-polecat-rapid-pivot-bipod

Ha de.

Använder också denna sedan många år främst vid rävlock och tycker den fungerar bra.
Senast igår var jag ute men då gick tyvärr det lilla snäppet sönder som man kan snäppa ihop benen med vid transport. Får se om jag kan 3D printa en reservdel.

Publicerat
10 hours ago hs_merkel sa:

Varför sitta? Säger viperflex, och stå upp. Håller gör dem med. Har hängt rådjur I dem och tagit ur. Haft dem att dra djur genom att trä dem igen hasen. Köp en gång. Du kommer upp och får bättre kulfång. Otroligt stadiga att skjuta från 

Tack för idén. Provade stående idag. Ibland kan det nog vara det bästa faktiskt. Men det är bekvämt att sitta :D 

Publicerat
  • Författare

Jag gillar att sitta så jag kan gjuta fast mina armbågar mot utsidan av knäna. Längsta skott på jakt sittande med Harris har varit runt 220m ish om jag minns rätt på rådjur. Då vill det till att det är så stabilt det bara går. Men de jag pratat med som kör Viper flex säger att det är som i bänk, själv har jag skjutit för lite med dylika för att uttala mig. Sköt en galt i sommras med ett par slika men det var på typ 40m och rakt framifrån mellan "lysmaskarna". I övrigt har jag inte provat det direkt så har dåligt med kött på mina ben. 

Publicerat
1 hour ago Joacim sa:

Jag gillar att sitta så jag kan gjuta fast mina armbågar mot utsidan av knäna. Längsta skott på jakt sittande med Harris har varit runt 220m ish om jag minns rätt på rådjur. Då vill det till att det är så stabilt det bara går. Men de jag pratat med som kör Viper flex säger att det är som i bänk, själv har jag skjutit för lite med dylika för att uttala mig. Sköt en galt i sommras med ett par slika men det var på typ 40m och rakt framifrån mellan "lysmaskarna". I övrigt har jag inte provat det direkt så har dåligt med kött på mina ben. 

Har haft mina säkert 7 år? Och innan dess blommpinnar 

Bygg dessa och prova innan du köper.

https://youtu.be/8L2Kgmvs_PY?si=5_EuKw1CbvKLJgwY

Men 200m är inga problem, skjutit på längre med. Jag låser höger amen mot höger bakben, på stödet och vänster arm vänster fram ben, en av dem bättre grejerna jag köpte jaktligt

Publicerat
20 hours ago exabit sa:

Kört Primos Triggerstick med Davroshuvud några år tidigare men provar i år Springbok vilka är mycket(!) lättare. De funkar dock ej i stående men det är inget jag behöver ändå. Har mina till sittande för rävlock primärt.

n det nog bli att gå över till Primos igen med deras stöd för Spartan. För rävlock är snabbjustering i höjd och sida väldigt viktigt så jag funderar på om dessa kan vara det optimala för det kanske - typ bantade Triggerstick där man slipper det onödiga jättegreppet:

Fungerar det verkligen, ser ju ostabilt ut? Testade köra med ett kulhuvud på triggerstick (men då med arcafäste) och det blev riktigt dåligt, hela triggerstickhandtaget flexar ju rejält och att spänna fast bössan gav mig sämre resultat än att använda triggersticken med vanliga klykan.

Det är väl nackdelen med spartansystemet. Lätt och smidigt men inte lika stabilt som vissa andra system. Jag använder det till bipod för liggande men kör oftast med stabilare (och betydligt tyngre) system för sittande och stående.

Det är för övrigt lätt att 3d-printa "kopior", varianter och även egna tillbehör till Spartan som fungerar kanon för en bråkdel av kostnaden, har bland annat ett fäste för att använda stavarna som bipod via spartanfäste vilket är en av undantagen där jag helt enkelt tagit smidigheten före extra stabilitet. Hade det inte varit för patentet på magnetfästet så hade jag publicerat ett antal modeller vid detta lag. Det är ju dock bara ett 12x10mm rör med magnet inuti, så lätt att skapa själv och sätta på lite allt möjligt. 

Publicerat
9 hours ago Malx sa:

Fungerar det verkligen, ser ju ostabilt ut? Testade köra med ett kulhuvud på triggerstick (men då med arcafäste) och det blev riktigt dåligt, hela triggerstickhandtaget flexar ju rejält och att spänna fast bössan gav mig sämre resultat än att använda triggersticken med vanliga klykan.

Det är väl nackdelen med spartansystemet. Lätt och smidigt men inte lika stabilt som vissa andra system. Jag använder det till bipod för liggande men kör oftast med stabilare (och betydligt tyngre) system för sittande och stående.

Det är för övrigt lätt att 3d-printa "kopior", varianter och även egna tillbehör till Spartan som fungerar kanon för en bråkdel av kostnaden, har bland annat ett fäste för att använda stavarna som bipod via spartanfäste vilket är en av undantagen där jag helt enkelt tagit smidigheten före extra stabilitet. Hade det inte varit för patentet på magnetfästet så hade jag publicerat ett antal modeller vid detta lag. Det är ju dock bara ett 12x10mm rör med magnet inuti, så lätt att skapa själv och sätta på lite allt möjligt. 

Ja, det fungerar betydligt bättre än klykan. Efter att bössan en gång gled ur klykan och landade på bergknallen jag satt på så bytte jag till Spartan och har inte ångrat mig. Man får justera kulleden så att den är ganska så styv/trög bara.