Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lasersikte

Featured Replies

Publicerat

Jag köpte ett lasersikte idag mest på skoj.

Ska ha det på 22´an tänkte jag.

Det jag märkte var hur känsligt det var för olika avstånd. Hur pricken ändrar läge för varje meter man förflyttar sig framåt eller bakåt.

Nåja. Håller man sig till ungefär samma skjutavstånd så torde det väl gå bra. Är mest på skoj som sagt.  ;)

(Pryl-galen)

Publicerat

Jääääkla vad coolt!  :o:D

Vad köpte du för lasersikte?

Blir pricken stor på avstånd som 20-30m??

Vill också ha ;)

Publicerat

Hmm... till grytpickan borde det ju vara klockrent. Skulle kanske testa.

Publicerat

Lasersikte är inte lagligt till jakt men till avfångning. Problemet blir om man försöker hålla över målet då försvinner ju pricken om den inte har något att belysa. Med compoundbåge på 22 m så skjuter man sönder pilarna om man monterar laser. Momentet med att hålla absolut lika från gång till gång försvinner och bara avfyrningstekniken sitter så spräcker man pilarna för att dom går för tätt om man håller samma riktpunkt.

Dagsljus är också kört pricken försvinner på avstånd över 10-15m. På kvällen däremot går det att se en laserpunkt på 300m. Storleken på punkten är helt avgörande av hur linsen är konstruerad.

Publicerat
  • Författare
Jääääkla vad coolt!  :o:D

Vad köpte du för lasersikte?

Blir pricken stor på avstånd som 20-30m??

Vill också ha ;)

Jag köpte den på skånejakt.se.

Pricken syns i kikaren på alla avstånd men som sagt så är det bäst i lite mörker.

En rolig grej är det i alla fall. Köpte en strömbrytarkabel till stocken så man bara trycker med framhanden när man vill ha laser.

Publicerat
Det jag märkte var hur känsligt det var för olika avstånd. Hur pricken ändrar läge för varje meter man förflyttar sig framåt eller bakåt.

Hur menar du då? Att den rör sig i höjd eller sida när du flyttar fram/bak  ??? ???

/Må

Publicerat
  • Författare
Hur menar du då? Att den rör sig i höjd eller sida när du flyttar fram/bak   ??? ???

/Må

Ja, eftersom siktet sitter några cm under pipan så sitter ju punkten på olika höjd beroende på avstånd. Strålen går ju alltid lite uppåt mot kikarens riktpunkt.

Publicerat
Hmm... till grytpickan borde det ju vara klockrent. Skulle kanske testa.

Byggde för en tid sedan ett montage till en killes grytrevolver (Reck) Det funkade klockrent. Den sitter nu monterad där siktesskåran tidigare satt.

Publicerat
  • Författare
Byggde för en tid sedan ett montage till en killes grytrevolver (Reck) Det funkade klockrent. Den sitter nu monterad där siktesskåran tidigare satt.

Låter bra.

För grytjakt är detta tillåtet alltså?

Publicerat

Japp! Det går som avlivning, därav problemet med flerskotts grytpicka.

Publicerat
  • Författare

Aha!

• 3 weeks later...
Publicerat
Jag köpte den på skånejakt.se.

Pricken syns i kikaren på alla avstånd men som sagt så är det bäst i lite mörker.

En rolig grej är det i alla fall. Köpte en strömbrytarkabel till stocken så man bara trycker med framhanden när man vill ha laser.

:) e du nöjd me din laser???... fundilerar på att köpa en till min 22:a just när man ska avliva i fälla!..  8)

Publicerat
  • Författare

Jo då. Skjuter du in det på det avstånd du tänker skjuta på så funkar det. Men marginalen för avstånd är liten.

Några meter kan det ju diffa i avstånd och ändå träffa rätt men inte mer.

Men som sagt. Vet du att du står på ungefär samma avstånd varje gång vid fällan så funkar det kanon.

Publicerat
Jo då. Skjuter du in det på det avstånd du tänker skjuta på så funkar det. Men marginalen för avstånd är liten.

Några meter kan det ju diffa i avstånd och ändå träffa rätt men inte mer.

Men som sagt. Vet du att du står på ungefär samma avstånd varje gång vid fällan så funkar det kanon.

;D Topp!.. de blir relativt exakt varje gång!.. från avfångningsluckan till där dom ligger!. å de kommer juh vara så långt från mej som de bara går!. 1,5 m.... största av vikelsen blir nog bara några cm.... 

Tack för hjälpen!..  ;D

Publicerat
  • Författare

Då blir det nog kanon! Lycka till! 

Publicerat

Är det någon som kan svara på följande: Om man har ett lasersikte monterat på en jakt-/träningsbössa (.308;an) där man har vanligt kikarsikte mont. Kan man då även ha kvar lasersiktet om mna plockar bort batterierna från lasersiktet ist för att plocka bort lasersiktet och sedan sätta dit batterierna igen när man far till skjutbanan t. ex. el. är detta en polisfråga som man ska prata med polisen om ???

Tacksam för svar!

:D :D :D

Publicerat
  • Författare

Du får väl ha det , men inte använda det..... Eller?

Hur gör man annars med eftersöksbössan när den ska träningsskjutas med?

Publicerat
Du får väl ha det , men inte använda det..... Eller?

Hur gör man annars med eftersöksbössan när den ska träningsskjutas med?

Det är det jag undrar också ??? ??? ???

:D :D :D