Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Primary Arms, ett enkelt test

Featured Replies

Publicerat

Skall du ha detta sikte till drevjakt?
I så fall har du testat att köra det på älg banan?
Jag tror personligen att jag skulle få svårt att skjuta på löpande djur med en sånt där hästsko till sikte.
Finns det med bara en punkt i stället?

Publicerat
  • Författare

Det finns också med ett riktmedel de kallar Nova.

image.png.c43138490b0897ea5f8f4783cf61fefd.png

Har inte testat det på älgbanan, då den är stängd över vintertiden.  Personligen, så tycker jag faktiskt det vara lättare att få in målet med hästskon.  Visst, det blir inte kirurgisk precision, men man får in målområdet snabbare än med enbart en punkt eller kors.

Publicerat

Ögat är ett fantastiskt instrument. Har testat det liknande riktmedlet som Vortex har i sina Strike eagle 1-6/1-8 och faktum är att med ett SFP så kan man justera med förstoringen så att man får hjälp av den i vart fall på den stillastående - upp, centrera pang! Sedan finns det gott om riktpunkter för framförhållningen på löpet så jag tror det där kan bli riktigt bra 👍🏼 

Publicerat

När jag ska skjuta tävling på älgen, sjusterar jag in siktet på förstoring så punkten ligger i höjd med skägget. Och sido stolparna i 5 1 an. Sen skjuter man med sido stolparna. När stolpen är på väg in i 5 1 an kramar man av.

Publicerat
7 hours ago Islänningen sa:

Det finns också med ett riktmedel de kallar Nova.

image.png.c43138490b0897ea5f8f4783cf61fefd.png

Har inte testat det på älgbanan, då den är stängd över vintertiden.  Personligen, så tycker jag faktiskt det vara lättare att få in målet med hästskon.  Visst, det blir inte kirurgisk precision, men man får in målområdet snabbare än med enbart en punkt eller kors.

Jag hade ju ett Nova på mitt PA 1-6x. Helt klart mer åt traditionella riktmedelshållet för jakt än hästskorna vilka jag antar är avsedda för ”taktiska” tillämpningar. Därmed inte sagt att de skulle vara olämpliga för jakt. Hade varit kul att prova, om jag haft nån AR att sätta ett på :ph34r:

1-10x verkar vara ett klart trevligt förstoringsspann :) 

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago exabit sa:

Jag hade ju ett Nova på mitt PA 1-6x. Helt klart mer åt traditionella riktmedelshållet för jakt än hästskorna vilka jag antar är avsedda för ”taktiska” tillämpningar. Därmed inte sagt att de skulle vara olämpliga för jakt. Hade varit kul att prova, om jag haft nån AR att sätta ett på :ph34r:

1-10x verkar vara ett klart trevligt förstoringsspann :) 

Det går ju att prova på en bultbössa också.  Firefield siktet sitter numera på grabbens Sako.  Nu är den förvisso en klass 2 så det är svårt att motivera att köra den på älgbanan. Men om man kan få till ett löpande papprådjur, så kan man definitivt testa.

Publicerat
43 minutes ago Islänningen sa:

Det går ju att prova på en bultbössa också.  Firefield siktet sitter numera på grabbens Sako.  Nu är den förvisso en klass 2 så det är svårt att motivera att köra den på älgbanan. Men om man kan få till ett löpande papprådjur, så kan man definitivt testa.

Det är helt lagligt att skjuta pappälg med kl 2, lovar 😉😅

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago Joacim sa:

Det är helt lagligt att skjuta pappälg med kl 2, lovar 😉😅

Visst, men jag tror skyttebanorna prioriterar klass 1 skyttar under den tid de har öppet 

Publicerat
17 minutes ago Islänningen sa:

Visst, men jag tror skyttebanorna prioriterar klass 1 skyttar under den tid de har öppet 

Brukar inte vara ett problem här nere iallafall. De borde vara tacksamma för alla som vill komma och skjuta. 

Publicerat
21 hours ago Islänningen sa:

Jag skjuter med klass 2 på älgen.