Publicerat Mars 2, 20251 yr Detta är en populär post. Under veckan, så investerade jag i ett Primary Arms SLx 1-10x28, och tänkte dela med mig av den upplevelse jag har hittills fått av det. Jag har tidigare kört Firefield 1-6x24 på min SFAR, men det siktet saknar en del när det kommer till jakt i skymning/mörker. Det har inte heller fungerat så bra för att testa grupperingar när jag har testat nya kulor/laddningar. För det ändamålet, så har jag växlat till ett Arken 6-24x50, men jag ville ha ett som fungerade till bägge ändamålen. Så valet blev ett Primary Arms SLx 1-10x28 mm SFP Belyst ACSS. Detta sikte kommer med tre olika riktmedel, men Astro Sweden hade endast det med Griffin M10S hemma, och dessutom för nedsatt pris. Såhär ser riktmedlet ut. Siktet kommer med 34mm tub, och jag köpte samtidigt deras Cantilever fäste. I torsdags var det dags för inskjutning som gjordes med 10X förstoringen vald. Detta, för att det är på max förstoring som riktmedlet visar korrekt. Jag märkte att siktet trackade bra, då jag kunde använda riktmedlet för att räkna ut antal klick för att skruva in mig. De sista två skotten, tagna med 130gr TTSX satt exakt var de skulle sitta. Väl hemma, så kollade jag lite på funktionaliteten med 1X förstoring. När jag stod och tittade på vapenskåpet från ca. 5 meters håll, så fungerade det ungefär som att jag tittade igenom en öppen ring. Kunde inte se några tendenser till förvrängd bild. Kanten på vapenskåpet så rak ut, från undersida av siktet, genom synfältet och vidare ovanför. I fredags var det dags för det ultimata testet. Jag åkte upp till stugan för att jobba lite. Bland annat byta batteri till foderspridaren och åtelbelysningen, samtidigt som jag flyttade på åteln 30 meter. Vid 10-tiden på kvällen tog jag bössan i hand och gick ner till åteln. Stjärnklar natt, och inget månsken. Barmark, så ingen hjälp av ljusreflektion från snö. På 50 meters håll, och med siktet på 10X, så räckte det med den gröna Biltema LED belysningen för att jag skulle se åteln väldigt klart och tydligt. Jag kommer inte att ha några problem med att jaga på åteln, så länge åtelbelysningen fungerar. Plus: Lätt, väldigt klara glas, belysningen har tillräckligt med inställningar för både dag och nattläge. Tydliga klick om/när man behöver skruva. Priset. Minus: Lite bökigt att nolla höjd och sidoläge, men man bör ha det i åtanke att det ska räcka att skruva in det en gång. Bonus: Locket till sidojusteringen har en hållare för extra batteri, som också medföljer. På det sättet, så slipper man råka utför att stå där med död belysning, 5 mil från närmaste mack. Dock är det lite pilligt att få loss batteriet.
Publicerat Mars 3, 20251 yr Skall du ha detta sikte till drevjakt? I så fall har du testat att köra det på älg banan? Jag tror personligen att jag skulle få svårt att skjuta på löpande djur med en sånt där hästsko till sikte. Finns det med bara en punkt i stället?
Publicerat Mars 3, 20251 yr Författare Det finns också med ett riktmedel de kallar Nova. Har inte testat det på älgbanan, då den är stängd över vintertiden. Personligen, så tycker jag faktiskt det vara lättare att få in målet med hästskon. Visst, det blir inte kirurgisk precision, men man får in målområdet snabbare än med enbart en punkt eller kors.
Publicerat Mars 3, 20251 yr Ögat är ett fantastiskt instrument. Har testat det liknande riktmedlet som Vortex har i sina Strike eagle 1-6/1-8 och faktum är att med ett SFP så kan man justera med förstoringen så att man får hjälp av den i vart fall på den stillastående - upp, centrera pang! Sedan finns det gott om riktpunkter för framförhållningen på löpet så jag tror det där kan bli riktigt bra 👍🏼
Publicerat Mars 3, 20251 yr När jag ska skjuta tävling på älgen, sjusterar jag in siktet på förstoring så punkten ligger i höjd med skägget. Och sido stolparna i 5 1 an. Sen skjuter man med sido stolparna. När stolpen är på väg in i 5 1 an kramar man av.
Publicerat Mars 3, 20251 yr 7 hours ago Islänningen sa: Det finns också med ett riktmedel de kallar Nova. Har inte testat det på älgbanan, då den är stängd över vintertiden. Personligen, så tycker jag faktiskt det vara lättare att få in målet med hästskon. Visst, det blir inte kirurgisk precision, men man får in målområdet snabbare än med enbart en punkt eller kors. Jag hade ju ett Nova på mitt PA 1-6x. Helt klart mer åt traditionella riktmedelshållet för jakt än hästskorna vilka jag antar är avsedda för ”taktiska” tillämpningar. Därmed inte sagt att de skulle vara olämpliga för jakt. Hade varit kul att prova, om jag haft nån AR att sätta ett på 1-10x verkar vara ett klart trevligt förstoringsspann
Publicerat Mars 3, 20251 yr Författare 6 minutes ago exabit sa: Jag hade ju ett Nova på mitt PA 1-6x. Helt klart mer åt traditionella riktmedelshållet för jakt än hästskorna vilka jag antar är avsedda för ”taktiska” tillämpningar. Därmed inte sagt att de skulle vara olämpliga för jakt. Hade varit kul att prova, om jag haft nån AR att sätta ett på 1-10x verkar vara ett klart trevligt förstoringsspann Det går ju att prova på en bultbössa också. Firefield siktet sitter numera på grabbens Sako. Nu är den förvisso en klass 2 så det är svårt att motivera att köra den på älgbanan. Men om man kan få till ett löpande papprådjur, så kan man definitivt testa.
Publicerat Mars 3, 20251 yr 43 minutes ago Islänningen sa: Det går ju att prova på en bultbössa också. Firefield siktet sitter numera på grabbens Sako. Nu är den förvisso en klass 2 så det är svårt att motivera att köra den på älgbanan. Men om man kan få till ett löpande papprådjur, så kan man definitivt testa. Det är helt lagligt att skjuta pappälg med kl 2, lovar 😉😅
Publicerat Mars 3, 20251 yr Författare 22 minutes ago Joacim sa: Det är helt lagligt att skjuta pappälg med kl 2, lovar 😉😅 Visst, men jag tror skyttebanorna prioriterar klass 1 skyttar under den tid de har öppet
Publicerat Mars 3, 20251 yr 17 minutes ago Islänningen sa: Visst, men jag tror skyttebanorna prioriterar klass 1 skyttar under den tid de har öppet Brukar inte vara ett problem här nere iallafall. De borde vara tacksamma för alla som vill komma och skjuta.
Publicerat Mars 4, 20251 yr 21 hours ago Islänningen sa: Visst, men jag tror skyttebanorna prioriterar klass 1 skyttar under den tid de har öppet Jag skjuter med klass 2 på älgen.