Publicerat Mars 11, 20251 yr Är det någon som skådat den nya kopparkulan från S&B hos handlare? Jag håller på med en mjuk övergång till blyfria alternativ för att så att säga ha strategin klar när förbudet klubbas och hyser visst hopp om denna som lösning för drillingen då den tycks expandera väl trots den låga fartenö i 7x57r.
Publicerat Mars 11, 20251 yr Såsom varande ivrig blyförespråkare så instämmer jag i att kulan faktiskt är väldigt intressant! Mer info om hur denna fungerar skulle kunna få denna inskränkta gamling att fundera i nya banor
Publicerat Mars 11, 20251 yr Författare 23 minutes ago Mad Mike sa: Såsom varande ivrig blyförespråkare så instämmer jag i att kulan faktiskt är väldigt intressant! Mer info om hur denna fungerar skulle kunna få denna inskränkta gamling att fundera i nya banor Mina tunga hornady sp lämnar inget övrigt att önska i kalibern så jag är med trög att övertyga, men skulle denna leverera så har jag också svårt för civil olydnad i de fall där det finns en bra lösning.😊 Min dubbelstudsare är redan blyfri, dock utan att ha provats i skarpt läge.
Publicerat Mars 11, 20251 yr 5 minutes ago Hipshot sa: TekDr gillar dem!! Är jag nån sorts ”seal of approval” 😺 Har faktiskt ingen aning hur de uppför sig men jag gillar idén av dem… skulle vilja testa scharfrand på åteln och se om det hjälper med blodspår.
Publicerat Mars 11, 20251 yr Författare 6 minutes ago Hipshot sa: TekDr gillar dem!! Får se om hans arsle orkar ta sig hit och leverera svar på var man köper dem.😊
Publicerat Mars 11, 20251 yr 13 minutes ago TekDr sa: Är jag nån sorts ”seal of approval” 😺 Har faktiskt ingen aning hur de uppför sig men jag gillar idén av dem… skulle vilja testa scharfrand på åteln och se om det hjälper med blodspår. Japp! Nu förväntar vi oss att du testar dem både på bana och skarpt
Publicerat Mars 11, 20251 yr 1 hour ago sidelock sa: Får se om hans arsle orkar ta sig hit och leverera svar på var man köper dem.😊 Arslet är här men tyvärr är väl S&B några jävla sumprunkare som inte säljer lösa kulor på sina kopparalternativ. frisport verkar dock ta in färdig ammo… https://www.frisport.se/jakt-1?size=48
Publicerat Mars 11, 20251 yr 7 hours ago TekDr sa: Är jag nån sorts ”seal of approval” 😺 Har faktiskt ingen aning hur de uppför sig men jag gillar idén av dem… skulle vilja testa scharfrand på åteln och se om det hjälper med blodspår. Sladdade förbi som hastigast tidigare idag på jobbet, såg att du tyckte de var typ skitfula eller ngt minns inte den exakta formuleringen.. så det var ett litet försök att vara skojig
Publicerat Mars 11, 20251 yr 3 minutes ago Hipshot sa: Sladdade förbi som hastigast tidigare idag på jobbet, såg att du tyckte de var typ skitfula eller ngt minns inte den exakta formuleringen.. så det var ett litet försök att vara skojig Det var i min dagbok men det var inte jag som tyckte de var fula 😉 Det kan nästan va hur fult som helst bara det funkar för att duga åt mig 😺
Publicerat Mars 11, 20251 yr Ser ut som deras SPCE, Som är riktigt bra! Gillade tussen på skottplasen, spetsen som en varmint och resten som alltid gav genomslag
Publicerat Mars 11, 20251 yr 8 hours ago TekDr sa: Är jag nån sorts ”seal of approval” 😺 Har faktiskt ingen aning hur de uppför sig men jag gillar idén av dem… skulle vilja testa scharfrand på åteln och se om det hjälper med blodspår. Är inte Scharfrand till för att få snitthår på skottplatsen?
Publicerat Mars 11, 20251 yr 3 minutes ago exabit sa: Är inte Scharfrand till för att få snitthår på skottplatsen? Ja blir oftast en tuss på hjort djur, gris blir lite hår, nån gång lite mer.
Publicerat Mars 11, 20251 yr Författare 14 minutes ago exabit sa: Är inte Scharfrand till för att få snitthår på skottplatsen? Den stansar sig in och ger lite bättre läckage via ingångshålet också.👍🏻
Publicerat Mars 11, 20251 yr 19 minutes ago exabit sa: Är inte Scharfrand till för att få snitthår på skottplatsen? Jo det klipper väl hår men jag inbillar mig att den stansar ett bättre hål i skinnet också 🤷♂️ Oavsett så bör klippta hår runt ingångshålet göra att fler droppar har chansen att inte fastna i pälsen på vägen ut. edit: sidelock var mer på hugget
Publicerat Mars 11, 20251 yr 11 minutes ago sidelock sa: Den stansar sig in och ger lite bättre läckage via ingångshålet också.👍🏻 7 minutes ago TekDr sa: Jo det klipper väl hår men jag inbillar mig att den stansar ett bättre hål i skinnet också 🤷♂️ Oavsett så bör klippta hår runt ingångshålet göra att fler droppar har chansen att inte fastna i pälsen på vägen ut. edit: sidelock var mer på hugget Ok, blir intressant att se hur det fungerar i praktiken. Inte för mig alltså men för er.
Publicerat Mars 11, 20251 yr Författare 9 minutes ago exabit sa: Ok, blir intressant att se hur det fungerar i praktiken. Inte för mig alltså men för er. Är ju bara en faktor om kulan stannar egentligen, annars finns ett utgångshål som läcker mångdubbelt mer.😊
Publicerat Mars 16, 20251 yr Onekligen ett intressant alternativ för drillingen. Som sagt, spce är riktigt bra. Möjligt att spce inte stabiliserar på korta håll, pga den långa kulan, vilket kan ge effekten att kulan byter riktning. Det lär kunna hända med kopparkula också i 7x57.
Publicerat Mars 16, 20251 yr 52 minutes ago MagnusN sa: Onekligen ett intressant alternativ för drillingen. Som sagt, spce är riktigt bra. Möjligt att spce inte stabiliserar på korta håll, pga den långa kulan, vilket kan ge effekten att kulan byter riktning. Det lär kunna hända med kopparkula också i 7x57. Dem flesta kulor är instabila upp till 30m
Publicerat Mars 16, 20251 yr 2 hours ago hs_merkel sa: Dem flesta kulor är instabila upp till 30m Nej, då hade de vält omedelbart.
Publicerat Mars 18, 20251 yr På 2025-03-16 at 22:54 exabit sa: Nej, då hade de vält omedelbart. Skjut ett vilt på nära håll, många gånger det vinklat och ser lite lustigt ut. Vad grunnar jag det på, jo tidigare hade vi åtlarna på ca 30m många gånger såg det hemskt ut vid urtagning. Sen flyttade vi dem bakåt till 50m och helt plötsligt blev det fina slaktkroppar med kulor som gått rakt igen kropp.
Publicerat Mars 18, 20251 yr 13 minutes ago hs_merkel sa: Skjut ett vilt på nära håll, många gånger det vinklat och ser lite lustigt ut. Vad grunnar jag det på, jo tidigare hade vi åtlarna på ca 30m många gånger såg det hemskt ut vid urtagning. Sen flyttade vi dem bakåt till 50m och helt plötsligt blev det fina slaktkroppar med kulor som gått rakt igen kropp. De kan vara mindre stabila (lätt wobblande) efter mynningen och mer stabila längre ut möjligen. Men inte instabila.
Publicerat Mars 18, 20251 yr 21 minutes ago exabit sa: De kan vara mindre stabila (lätt wobblande) efter mynningen och mer stabila längre ut möjligen. Men inte instabila. Vid träff blir en wobblande kula instabil
Publicerat Mars 18, 20251 yr 23 minutes ago hs_merkel sa: Vid träff blir en wobblande kula instabil Enig.
Publicerat Mars 19, 20251 yr Verkar inte finnas Edge att köpa lösa kulor. Tror nog att jag provar kopparbjörnen 150gr istället. Vore nice att få till en laddning som skjuter bra och lirar bra med haglet.