Publicerat April 1, 20251 yr Då vi har börjat pyrsa mer på marken än tidigare har behovet av benstöd dykt upp. Det jag skulle behöva är ett bra benstöd som fungerar för både sittande och liggande skytte. Jag är helt novis i detta ämne vad skall jag tänka på vid köp?
Publicerat April 1, 20251 yr Tror det blir svårt att hitta något som funkar både för liggande och sittande. Jag kör själv med Spartan pga deras fiffiga magnetfäste. I helgen sköt jag liggande över ryggsäcken då terrängen omöjliggjorde bruk av benstöd i liggande. Ryggsäck är ofta minst lika bra, om man nu har med sig en sådan vill säga. För sittande har jag tidigare använt Primos Triggerstick tvåbent (med snabbfäste för Spartan) men provar nu Spartans nya Springbok (utvecklat i samarbete med Ulf Lindroth). De väger nästan ingenting - läskigt lätta men stabila. Blev mycket tjöt om Spartan men min erfarenhet har visat mig att det är väldigt bra grejer.
Publicerat April 1, 20251 yr Viperflex. Stå upp, bättre kulfång, bättre rekylupptagning. Större användning område. Stöd för handkikaren vid spaning. Hänga vilt vid uttagning, ställa bössan mot. Trä dem igenom selen när man är två att dra Ligga och skjuta är sällan det går oftast är det något ivägen. Så ska du pyrcha så är Viperflex alternativ. Går att sitta med dem men gör det aldrig. Och dessa håller!
Publicerat April 1, 20251 yr Detta är en populär post. Tycker mitt Harris funkar bra. När jag skjuter liggande är benen så korta som det går och när jag skjuter sittande drar jag ut teleskopen max. Går även att ställa höjden steglöst till viss del. Sköt en räv nyligen på styva 200m sittandes och hade inga problem att hålla siktet i träffområdet.
Publicerat April 2, 20251 yr På den tiden jag var fanatisk bock och trofejägare satt ett likadant Harris som kkjon har på min bössa. Jagade på marker som i huvudsak bestod av hagar, vallar och åkrar med insprängda skogsholmar/backar, hade inga problem med Harris och liggande skytte i den miljön.
Publicerat April 2, 20251 yr Författare Hmm blir nästan mer osäker vad jag behöver för stöd nu än innan jag ställde frågan. @kkjon Vilken modell har du på Harris stödet? Som hs_mekel nämner så är det oftast jäkligt svårt att ligga och skjuta för det är nästan alltid något skit i vägen gräs eller något annat junk. Så man kanske inte har så stor användning av just liggandes utan skall satsa enbart för sittande skytte??? Nu vet jag inte hur ni jagar men jag brukar smyga mig fram till något bra ställe där man kan sätta sig och vänta bland några träd eller buskar för att inte synas så mycket. Senaste gången jag var ute så hade jag tänkt smyga mig ner till en liten holme men på vägen ut såg jag hjortarna stå ute på åkern så det var omöjligt att komma dit jag skulle sätta mig. Jag smög fram mot dom genom att jag hade en annan holme mellan mig och hjortarna men när jag kom fram till denna holme så hade hjortarna flyttat sig bort från mig så nu var det ca +200m Nu var jag fast på denna holme för det var bara öppet fält fram till djuren. Så jag kunde bara hoppas på att dom beter sig mot mig istället för bortåt. Så jag försökte hitta en bra skjutställning sittandes med min Primos 3benta gen2 trigger stick. Det gick väll sådär med tanken på hur skakigt det blev så kanske jag skulle kunna skjuta på 100m men det var nog absolut max. @hs_merkel Hur jagar du med Viperfelx stödet? Hur är en Viperflex i kuperad terräng? För oftast där jag hamnar är det rötter, stenar och annat skit som gör marken ojämn.
Publicerat April 2, 20251 yr Olika behov och lösningar!? Viktigast är att hitta lösning som man trivs med, och där man är trygg med att utrustning ger stöd och möjlighet som man behöver - är ”läge” sådant att man behöver kompromissa med stöd eller skjutställning vid jakt. Är det då ett läge/ en möjlighet? Själv jagar jag med atlas benstöd på en bössa, på en annan har jag harris i samma höjd. Modell kortare i höjd. Båda funkar för mig och ofta med varierande stödytor. Kan vara mot ett nedfallet träd, Sten eller stengärde. Använder sällan benstöd vid jakt utan hittar oftast bättre stöd mot vad natur och omgivning erbjuder. Enda som jag alltid har med mig vid rörlig jakt är en bönsäck! Använder alltid denna, och de ger mig stadigt stöd mot allt jag väljer. Gren/ Sten/ stengärde/ stock… Sen har jag primos tre-bens trigger eller vad de heter, används nästan aldrig då jag hellre söker stöd mot träd eller liknande. Skjuter nästan aldrig stående annat än vid frihandsskytte. Men då på korta håll inom 70meter, typ. Input är bra men man behöver hitta sin egen trygghet och metod! Bönsäcken klarar jag mig inte utan ❤️ min input för vad det är värt 😊 /M
Publicerat April 2, 20251 yr Detta är en populär post. Sedan jag började använda stöd liknande viperflex har jag inte ens funderat på att ta med mina Harris ut på jakt. Man kan bedriva jakten på ett helt annat sätt med viperflex eftersom man i alla situationer bara har några sekunder tills man kan skjuta med perfekt stöd. Man behöver aldrig fundera på hur terrängen ser ut för benstöden, vilken höjd man ska använda osv. Dessutom får man fler skottchanser eftersom man inte behöver röra sig så mycket innan man ska skjuta. Upptäcker man en hjort samtidigt som hjorten upptäcker dig så kan du hinna skjuta med viperflex men knappast om du ska röja dig genom att sätta dig eller lägga dig med Harris. Som Merkel skriver får du även bättre kulfång samt kan använda stödet som käpp, stöd för handkikare, vila bössan i osv. Harris har fördelar om du ska skjuta på +200m i flack terräng utan vegetation. Men för vanlig jakt där du vill vara mobi och skjuter på kortare håll än 200m är viperflex överlägsna. Jag har blasers kolfibermodell men båda varianterna fungerar likadant.
Publicerat April 2, 20251 yr Vi jagar alla olika, om syftet är att snabbt kunna skjuta det man ser kanske ett annat stöd än Harris är att föredra, jag som jagar väldigt selektivt har inget behov av annan lösning än harris då mina skott tas först efter utvärdering av bytet gjorts över tid med handkikare, hinns inte det med så får den gå vidare.
Publicerat April 2, 20251 yr +1 på viperflex Använder i alla typer av terräng! Och sen jag skaffade VF, har jag inte haft något behov av benstöd för liggande skytte.
Publicerat April 2, 20251 yr Jag skaffade en sån här tre-bening med spännfäste så man drar fast bössan i stödet.. kollar man alla dessa youtubers som skjuter mängder med räv, kanin, råttor och gud vet vad nattetid i Australien så använder de bara såna. Min tanke var att dra fast luftbössan när jag skjuter inomhus och på så sätt kunna skjuta mer stabilt. Det krävs såklart lite träning givetvis men vid torrtest hemma så vart jag inte alls imponerad. Även om bössan är där den är så är det svårt att stå så pass stilla som krävs om man tänker sig att man skjuta en duva i skallen inomhus. Jag ska testa den skarpt här framöver så fort fuckingjävlaskittillstånd fixar min licens.. men jag anar att tex viper flex är bättre då den förmodligen är stabilare..
Publicerat April 2, 20251 yr Författare Okej det börjar luta åt Viperflex hållet. Ni som kör med viperflex hur jagar ni med dom? Smyger ni mest och sitter mindre? Där jag kommer jaga är det väldigt lite skydd bara några få holmar man kan försöka ha mellan sig och djuren när man smyger annars är det bara stora öppna ytor. Så lättast är det att vara ute innan djuren kommer och gömma sig i någon holme. Ni som pyrsar mycket på vilket avstånd har ni skjutit in bössan på. Jag har haft min 6.5a inskjuten 3 cm över på 80m skulle bli runt mitt i på 140 om jag kollar i Lapua appen. Nu har jag typ bara skjutit runt 100 m men det är bra att ha lite felmarginal om jag missbedömer avståndet.
Publicerat April 2, 20251 yr Jag smyger lika mycket som sitter. Inskjuten på 80 med 8cm överslag,även om jag försöker hålla mig under 200m Man behöver lite träning/. erfarenhet för att hantera justeringar i början, men det.är en baggis!
Publicerat April 2, 20251 yr Detta är en populär post. Jag rör mig på marken går längs vägar åkerkanter och spanar av fält inägor, hyggen, med handkikaren. Ser jag något intressant så börjar jag smyga med hjälp av terrängen, Gris, dovhjort går jag upp i vind och smyger på så att jag har kulfång, målet är alltid 150m. Men ibland kommer man inte in på det avståndet. När läget kommer gör jag mig i ordning, Vill alltid ha Viperflexen själv då det går fortast, I Sommras när jag var ute med kompisen så såg vi två rävvalpar, när jag fick avståndet på 210m så small direkt, så har du tränat går det riktigt fort! Jag skjuter på 250m med mina, har skjutit någon räv på 300m. Dem är stabila. Dem trebenta är för stationärt skytte och primus låter för mycket vi sjustering, senast skrämde Dem iväg grisarna. Skjut in mitt i på 150m, sen håller du bara mitt i. Men skjut in från viperflex då rekylupptagning skiljer Mina är blodiga och leriga, men funkar kanon, drog ut gris för några kvällar med dem Jag använde tidigare Harris S25 som Kkjon har. Men är många år sedan. Men hade jag jagat där han jagar I plattland hade jag nog också kört dessa? Men som dem säger om viperflex för jägare av jägare! S
Publicerat April 2, 20251 yr Jag kör ett par Harris för både liggande och sittande skytte och ett viperflexliknande stöd som heter Stable stick. Använder Harris när jag vet att jag inte kommer att smyga runt så mycket utan sitta på ett eller två ställen där det funkar att sitta eller ligga ner. Har skjutit jaktskott några gånger på drygt 250 med Harris som känns tryggt. Stable sticken används när det kan bli en hel del smygande och jag inte är lika säker på hur det ser ut där skottet kommer tas ifrån. Längsta bekväma avstånd för mig med stable sticken är ca 180 meter. Fördelen med Harris är att jag känner mig trygg att skjuta på något längre avstånd än stable sticken. Fördelen med stable sticken är att stående kunna skjuta på längre håll. Hade jag blivit tvungen att endast ha ett skjutstöd så blir det ett skjutstöd som viperflex, stablestick osv
Publicerat April 2, 20251 yr @Droggot Vilken modell det vet inte tyvärr. Två utskjut i benen som låser längst ut. Ena utskjutet kan låsas på valfri plats med låsskruv. Jag tycker det blir stabilare när jag sitter jämfört med stående, men då är jag lång och jänglig. Lägsta Högsta Spännskruv
Publicerat April 2, 20251 yr Författare Tack ALLA för era inlägg. Riktigt informativt för en pyrs rooki som mig!! Det får nog bli ett Viperflex stöd för mig (inte vad jag tänkt från början dock). Hade pyrs varit min primära jaktform hade jag nog skaffat båda sorterna, men pyrs är för mig sekundär jaktform då jag mest brinner för drevjakt. Men allt kan ju ändras allt beror på vilka marker och vilt man jagar.
Publicerat April 2, 20251 yr 57 minutes ago kkjon sa: @Droggot Vilken modell det vet inte tyvärr. Två utskjut i benen som låser längst ut. Ena utskjutet kan låsas på valfri plats med låsskruv. Jag tycker det blir stabilare när jag sitter jämfört med stående, men då är jag lång och jänglig. Lägsta Högsta Spännskruv Harris S25