Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktstege

Featured Replies

Publicerat

Suttit i en stege och vaktat ällingar.. möjligen med lite justeringar att det kan funka bra? Nu var man kraftigt begränsad att skjuta framåt där det fanns stöd och man är väldigt låst i stolen där man sitter. Men snabbt och enkelt sätt att få upp en tillfällig skjutplats.

Publicerat
  • Författare

Tänker att det kan vara skönt komma upp i alla fall lite så man får bättre överblick.

2dm gräs så ser man bara ryggen på rävarna.

Kanske nån meter upp även tar bort lite mygg.

Publicerat

Suttit mycket i olika typer av stegar mot träd, val av träd är viktigt, takdropp från grenar och känslighet för vind är en faktor, bästa träd enligt mig är grova ekar vilka inte är så vanliga hos dig;)

Publicerat

Alltså jag älskar jaktstegar. Så många verkar ogilla dem och jag vill helst ha dem lite överallt o jag fick välja. Gillar känslan av att sitta lite högt, ha bra stöd, men inte i ett bulkigt, svulstigt stort TORN. Mycket lättare att få ut än torn, går lätt att flytta...ser typ bara fördelar.

har suttit i biltemavarianten nån gång. funkade det å. Men jag har köpt två på XXL (Mackenzie) som känns stadigare IMO.

personligen har jag inte gjort detta, men jag borde: Byta spännremmarna till egna som är ännu starkare. Inte för att jag tror de går av, men känns bättre. Och komma ihåg att nylonremmar man lämnar sittandes utomhus tappar styrka med tiden+UV-ljus och sånt. men de behöver inte så mycket styrka här iofs... men som sagt, känns bättre.

Som @Hipshotsäger är stödet mest bara på framsidan, det går rätt bra lite snett också med lite teknik att lägga armen rätt.. Men en enkel grej man kan göra är ju att sätta fast nån spännrem eller pinne mellan skjutstödet och trädet/nån gren på sidor så har man stöd där också. Jag brukar ha stödet nerfällt hela tiden och klättra upp "genom" det.

Publicerat
  • Författare

Bra input!

Men det tänkte jag inte på vid lite vind att svajar trädet ja då svajar jag med 🫢

Publicerat

En av de större nackdelarna är ju att det är svårt att äta något på ett smidigt sätt i ett sådant, å andra sidan kanske det gör att man blir mera uppmärksam på eventuellt vilt :)

Publicerat

Ovanstående jaktstegar funkar men för att det ska bli skjutbart så har jag på den jag har slagit ihop en fyrkantig ram från det främre skjutstödet och in mot trädet, sen två stöttor på sidorna så blir det bra