Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bullerskador, frekvens på gevärskott och audiogram?

Featured Replies

Publicerat

Vet någon inom vilket frekvensområde gevärskott ger hörselskador? Om man ser på ett audiogram, i vilka frekvenser finner man då typiska skottskador? Någon som har koll på det? Jag menar inte enbart decibel utan även inom frekvensområde. 

Publicerat

Nu hittade jag ingen snygg graf (finns gott om gryniga) när jag googlade men alla källor jag kollade på pratar om en skarp dipp runt 4000Hz för bullerskador som vi nog kan säga att skott är.

edit: en länk iallafall https://sites.uniarts.fi/sv/web/harjoittelu/forsamring-av-horseln

Publicerat
  • Författare

Ja, men är det skillnad på buller och buller? Jag har åkt ambulanshelikopter många år och "bullret" från jettmotorerna är ett högfrekvent buller. Det har gett mig en konstig hörselskada i de övre frekvenserna. Min fråga är om gevärskott, typ militärens 5,56 och 7,62, ger skador i ett annat frekvensområde? Det skiljer ju bara en eller två dB mellan de två patronerna, men smällen är ju olika. Alltså olika i frekvens?

17440507558776815585584845513931.jpg

Publicerat
50 minutes ago josc72 sa:

Ja, men är det skillnad på buller och buller? Jag har åkt ambulanshelikopter många år och "bullret" från jettmotorerna är ett högfrekvent buller. Det har gett mig en konstig hörselskada i de övre frekvenserna. Min fråga är om gevärskott, typ militärens 5,56 och 7,62, ger skador i ett annat frekvensområde? Det skiljer ju bara en eller två dB mellan de två patronerna, men smällen är ju olika. Alltså olika i frekvens?

17440507558776815585584845513931.jpg

Nu är jag inte audionom men det jag läser klumpar bara ihop bullerskador som ett. Ska jag killgissa så är det nog snarare dB som övertrumfar frekvens på buller och det återspeglas i att man tappar från ~4000hz. Ditt audiogram ser för övrigt ut som hämtat från länken ovan. 

och med tanke på att du har mer skada i höger öra gissar jag nästan att du är vänsterskytt också 🤷‍♂️

Publicerat

Hittade en vetenskaplig artikel om hörselskador från skytte. Har bara ögnat  igenom som hastigast men lite matnyttigt tyckte jag nog där var iallafall 

meinke-prevention-nihl-firearms-seminars-final.pdf

Publicerat
  • Författare
40 minutes ago TekDr sa:

Nu är jag inte audionom men det jag läser klumpar bara ihop bullerskador som ett. Ska jag killgissa så är det nog snarare dB som övertrumfar frekvens på buller och det återspeglas i att man tappar från ~4000hz. Ditt audiogram ser för övrigt ut som hämtat från länken ovan. 

och med tanke på att du har mer skada i höger öra gissar jag nästan att du är vänsterskytt också 🤷‍♂️

Nä, jag är högerskytt, men hade en förbannat skrikig mikrofon i höger öronskydd i flyghjälmen. Min öronläkare, som för övrigt också jobbade med försvarets helikopterpersonal, säger att det nog är anledningen. Jag har alltid skjutit och jagat med hörselskydd. Men nu vägrar försäkringsbolaget betala ut någon ersättning pga att jag också är jägare. Spelar ingen roll att jag hörde bra innan jag började jobba på ambulanshelikoptern. Tre hörseltest visar tydligt att min bullerskada kommer från de åren.

Publicerat

Skott pajar de höga frekvenserna. För att referera till josc72 audiogram så är normal hörsel för de höga frekvenserna (+2000hz) att höra 20 db. Känner fler högerskyttar inkl mig själv som har mer nedsättning på vänster sida. Själv hör jag inte under 60db på +2000hz på vänster pga av anledning