Publicerat Maj 13, 20251 yr Som titeln låter... Insett att en sak jag saknar ibland när jag pyrsch-vakar är en ryggsäck jag kan sitta på. Helst vill jag ha med ryggstöd då jag tycker det fasen är oskönt att sitta på en liten palle i flera timmar. Ni som har, vad har ni? Som är så bekväm som de nu kan vara? Och relativt "tyst".
Publicerat Maj 13, 20251 yr Den bästa jag har hittat och som jag har använt de senaste fem åren är Fjällräven Stubben, utrustad med sidofickor, helt tyst och relativt bekväm att sitta på under förutsättning att marken under är ganska jämn.
Publicerat Maj 13, 20251 yr Jag har en Hilmann med inbyggd stol, likt Fjällräven Stubben, Pinewood, Nordhunt mm. Klart överlägsen sittkomfort jämfört med trebensstolar och klassiska stolsryggaäckar! https://www.smartfritid.se/hillman-chairpack-30-stolryggsack-oak Just denna modell är utgången tyvärr och detta är den nya.. https://www.hillmanhunting.com/products/chairpack?_gl=1*b64k01*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAjw24vBBhABEiwANFG7y4_Aytr3iJbszGAjWL6-EryHuYC8dFYljOznPMkZwzwJAwsJOJZVuBoCR9YQAvD_BwE&gbraid=0AAAAADiTDe383JuHtGq6TW8j9ZiO461Ri
Publicerat Maj 13, 20251 yr Har en hillman och den är rätt duglig att sitta på. Den är lite högre än andra vanliga sittryggsäckar med saxstol så man reser sig lättare. Motsvarande rygga av andra märken har jag inte provat.
Publicerat Maj 13, 20251 yr Författare Okej så "stubbmodell" låter då bättre än fällstolarna.. Bra poäng om sitthöjd, irriterande att sitta sjukt lågt. Finns det inget i den stilen som har ett ryggstöd.. 🤔
Publicerat Maj 13, 20251 yr Har den högsta modellen av Walkstool att avyttra annars. Nyskick (förstås ).
Publicerat Maj 13, 20251 yr Fjällräven stubben är den bästa säcken jag testat så här långt. Den är är skön att sitta på samt lätt, smidig och tyst. Jag har även en hillman och en del andra varianter, använder dock ingen av dessa längre.
Publicerat Maj 13, 20251 yr Jag har för tillfället en ABU garcia ryggsäck med ryggstöd som mer eller mindre har gett upp. Den sista jag köpte var skit dålig kvallis så det blir inte en ny. Jag blir helt fucked up i ryggen om jag sitter några timmar utan ryggstöd så för mig är det ett måste. Jag har länge varit sugen på en Fauna Björnen. Den har ryggstöd och verkar vara jäkligt bra kvallis. Jag har tyvärr aldrig testat någon men kommer göra det innan något köp. Min polare har en Genzo med ryggstöd den är så där att sitta på. Ramen skär in lite i låren så det blir nog ingen sån.
Publicerat Maj 13, 20251 yr Jag har ibland använt min Stubben mot ett träd just för ryggstödet, funkar hyfsat med ett sittunderlag emellan, nackdelen är ju att man ibland slumrar till om man kan luta sig bakåt😒
Publicerat Maj 13, 20251 yr 1 hour ago KJE81 sa: Jag har ibland använt min Stubben mot ett träd just för ryggstödet, funkar hyfsat med ett sittunderlag emellan, nackdelen är ju att man ibland slumrar till om man kan luta sig bakåt😒 Känns igen, sätta sig så man kan lura lite mot ett träd eller torn… 😴
Publicerat Maj 13, 20251 yr 4 hours ago sexfemåtta sa: Okej så "stubbmodell" låter då bättre än fällstolarna.. Bra poäng om sitthöjd, irriterande att sitta sjukt lågt. Finns det inget i den stilen som har ett ryggstöd.. 🤔 Sjukt lågt är obra men lågt nog att ta stöd med armbågarna mot knäna prioriterar jag. Är 191cm men kapar ibland sitsarna. Men alla har ju sina preferenser...
Publicerat Maj 13, 20251 yr 5 hours ago sexfemåtta sa: Okej så "stubbmodell" låter då bättre än fällstolarna.. Bra poäng om sitthöjd, irriterande att sitta sjukt lågt. Finns det inget i den stilen som har ett ryggstöd.. 🤔 Stubben är bra, jag utrustade min med en extra sidoficka på vänster sida. Alla ryggsäckar har sina för och nackdelar. Stubbens nackdelar är att den har relativt hög egenvikt och i mitt tycke några centimeter för hög om man vill ta stöd med armbåge mot ben/knä när man ska leverera en Norma i närmsta Älg. En sak att tänka på att ryggsäckar med den typen av ram kräver hyffsat jämt underlag. Annars är det en kanonsäck, bästa jag haft.
Publicerat Maj 13, 20251 yr Författare 5 hours ago, Droggot said: Jag har för tillfället en ABU garcia ryggsäck med ryggstöd som mer eller mindre har gett upp. Den sista jag köpte var skit dålig kvallis så det blir inte en ny. Jag blir helt fucked up i ryggen om jag sitter några timmar utan ryggstöd så för mig är det ett måste. Jag har länge varit sugen på en Fauna Björnen. Den har ryggstöd och verkar vara jäkligt bra kvallis. Jag har tyvärr aldrig testat någon men kommer göra det innan något köp. Min polare har en Genzo med ryggstöd den är så där att sitta på. Ramen skär in lite i låren så det blir nog ingen sån. 4 hours ago, KJE81 said: Jag har ibland använt min Stubben mot ett träd just för ryggstödet, funkar hyfsat med ett sittunderlag emellan, nackdelen är ju att man ibland slumrar till om man kan luta sig bakåt😒 Jag blir inte helt fucked up utan ryggstöd men jag skulle verkligen gärna vilja ha det. Att ställa stubb-rygga vid träd är ju inte dumt, men jag sitter inte alltid på pass intill ett träd... Själva sitsen verkar helt klart mkt skönare på stubben än alla vik-ut-ryggor...
Publicerat Maj 13, 20251 yr Woodline har ett stort utbud. https://www.google.com/search?q=woodline+stolryggsäck&rlz=1C1CHBF_svSE981SE981&oq=woodline+ryggsäck&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCggBEAAYogQYiQUyBggAEEUYOTIKCAEQABiiBBiJBTIKCAIQABiABBiiBDIHCAMQABjvBTIHCAQQABjvBdIBCTEzOTg4ajFqN6gCCLACAfEF0AdfwQXV3fXxBdAHX8EF1d31&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Publicerat Maj 14, 20251 yr Författare Hittade ett ställe som hade stubben till extrapris och fri frakt..så beställde för att få hem och kolla den. Om jag är nöjd med den tror jag att jag lika bra säljer min Eberlestockväska, man har som inget jättebehov av att ha ett flertal liknande väskor, blir bara nått som blir liggande..
Publicerat Maj 14, 20251 yr 40 minutes ago sexfemåtta sa: Hittade ett ställe som hade stubben till extrapris och fri frakt..så beställde för att få hem och kolla den. Om jag är nöjd med den tror jag att jag lika bra säljer min Eberlestockväska, man har som inget jättebehov av att ha ett flertal liknande väskor, blir bara nått som blir liggande.. Det låter som en bra plan tycker jag, jag har gjort precis likadant och kommit ned till tre ryggsäckar. Stubben för när jag är passkytt, en Badlands Dash Pack för rörlig jakt med hund (trädskällarjakt) och smygjakt, samt en Badlands Upland Game Vest för uppflogsjakt på fågel.
Publicerat Maj 14, 20251 yr Jag har tre säckar till jakten: * hillman:Tyvärr trasig dragkedja men ska försöka laga den. Skön att sitta på men ganska tung i sig själv. Min pass-säck😁. Går att spänna fast bössan på när det är långt till passet * Vorn hölster ryggsäck, 45 l. Den jag använder vid jakt på skidor. Också ganska tung i sig själv men grymt bra bärsystem. * Fauna Ripa 35. Den jag använder som dagsäck på fågeljakt/smygjakt. Lätt. Bra bärsystem och funkar bra att skjuta med säcken på. Har alltid med uppblåsbart sittunderlag i säcken även om jag använder hillmansäcken.
Publicerat Maj 15, 20251 yr 4 hours ago detstorabla sa: Jag har tre säckar till jakten: * hillman:Tyvärr trasig dragkedja men ska försöka laga den. Skön att sitta på men ganska tung i sig själv. Min pass-säck😁. Går att spänna fast bössan på när det är långt till passet * Vorn hölster ryggsäck, 45 l. Den jag använder vid jakt på skidor. Också ganska tung i sig själv men grymt bra bärsystem. * Fauna Ripa 35. Den jag använder som dagsäck på fågeljakt/smygjakt. Lätt. Bra bärsystem och funkar bra att skjuta med säcken på. Har alltid med uppblåsbart sittunderlag i säcken även om jag använder hillmansäcken. Stora fackets dragkedjor har gått på min med, men lämnade in den till en som lagar det mesta så han har bytt bägge. Köpte själv dragkedjor så jag fick några som var ”vattentäta” av friluftsmodell!!
Publicerat Maj 15, 20251 yr 1 hour ago Galne sa: Stora fackets dragkedjor har gått på min med, men lämnade in den till en som lagar det mesta så han har bytt bägge. Köpte själv dragkedjor så jag fick några som var ”vattentäta” av friluftsmodell!! Var hittade du dragkedjorna?
Publicerat Maj 15, 20251 yr 29 minutes ago detstorabla sa: Var hittade du dragkedjorna? I en tyg- och syaffär. Sedan kan man alltid fråga om dom känner någon sömmerska som kan byta den.
Publicerat Maj 15, 20251 yr 2 hours ago detstorabla sa: Var hittade du dragkedjorna? Handlade YKK vattentät på metervara på Thelinoutdoor som nu blivit Friluftstyger: Dragkedja Löpare
Publicerat Maj 15, 20251 yr Ett företag som har ALLT till reparationer och lagningar är Laglappen.se Tyg, galon, vinyl, öskor, dragkedjor, skosnören- you name it
Publicerat Maj 15, 20251 yr Författare 6 hours ago, Dansken said: Ett företag som har ALLT till reparationer och lagningar är Laglappen.se Tyg, galon, vinyl, öskor, dragkedjor, skosnören- you name it Vilket bra råd, den ska jag bokmärka !!
Publicerat Maj 19, 20251 yr Författare Fick hem Fjällräven Stubben. Nog verkar det vara en bra säck, och helt stabil nog att sitta på... Men jag vet inte hur mycket jag tycker den är värd pengarna. Inget bärsystem (midjebälte), inget medföljande fäste att sätta bössan i, inga särskilda många smarta fack eller nån annan särskild funktion. En bra fyrkantig rygga som man kan sitta på i övrigt. En detalj jag dock gillade är looparna på sidorna, känns som man kan modda väskan väldigt mycket på egen hand med olika fack/whatever man vill göra. Så det är nog inte svårt att sy till tex vapenfäste och även midjebälte, men det kräver tid och energi + lite pengar. Med tanke på att Fauna Björnen kostar lika mkt så vettefasen om jag inte lutar mer åt att testa den...ryggstöd, bärsystem lockar.. Osäker dock om den har vapenfäste!
Publicerat Maj 19, 20251 yr Looparna på sidan passar perfekt till Fjällrävens egna sidofickor, jag har sådana på min, utan dom tycker jag att den är lite väl trång, i alla fall för älg- eller harjakt. Jag vill minnas att det ska finnas fler tillbehör, inklusive något slags vapenfäste (verkar heta Singi Gear Holder). Så här ser den ut med sidofickorna, på bilden hade jag även regnskyddet utfällt:: Så här ser tydligen vapenfästet ut: Bättre bild, samma produkt men monterad på en annan ryggsäck: