Publicerat Juni 8, 2025Jun 8 Far min har börjat fått slut på ammunition. Han jagar bara rådjur på öin, Kulan han använder är för mig en gåta? 77gr 5gram en blyspets, våldsam effekt är det i alla fall. Laddad med 44.5 gr N150. Står det på asken? Farbror som hjälpt honom att ladda har dragit in årorna? Så går inte att fråga? Är det någon gammal form.av Norma rådjur? Men den asken jag ha är på 9 gram? Fundera på att hjälpa honom att ladda upp lite av mitt lager med sierra varmint 85gr med 203-B bakom nära max, den brukar inte svika Eller finns det lättare?
Publicerat Juni 8, 2025Jun 8 38 minutes ago hs_merkel sa: Far min har börjat fått slut på ammunition. Han jagar bara rådjur på öin, Kulan han använder är för mig en gåta? 77gr 5gram en blyspets, våldsam effekt är det i alla fall. Laddad med 44.5 gr N150. Står det på asken? Farbror som hjälpt honom att ladda har dragit in årorna? Så går inte att fråga? Är det någon gammal form.av Norma rådjur? Men den asken jag ha är på 9 gram? Fundera på att hjälpa honom att ladda upp lite av mitt lager med sierra varmint 85gr med 203-B bakom nära max, den brukar inte svika Eller finns det lättare? Enda referensen jag har till en 77gr kula i 6.5x55 är en Reichenberg HDB Universal, men det är en blyfri kula. Annars är det 85gr som ligger lägst.
Publicerat Augusti 13, 2025Aug 13 26 minutes ago hs_merkel sa: Där har vi Den! Det är den kulan, som är laddad. Tror Norma slutade tillverka den ungefär i samma veva som dinosaurierna dog ut. Det var liksom inget behov av den efter det.
Publicerat Augusti 13, 2025Aug 13 Författare 5 minutes ago Islänningen sa: Tror Norma slutade tillverka den ungefär i samma veva som dinosaurierna dog ut. Det var liksom inget behov av den efter det. Dem där är inte så gamla tidigt 80tal. Värre med Stålmantlad Alaska
Publicerat Augusti 13, 2025Aug 13 36 minutes ago hs_merkel sa: Dem där är inte så gamla tidigt 80tal. Värre med Stålmantlad Alaska Stålmantlad Alaska har jag i 8X57. Riktiga T-Rex dråpare.
Publicerat November 17, 2025Nov 17 På 2025-08-13 at 21:08 hs_merkel sa: Det är den kulan, som är laddad. Spännande! Vad kan det vara för hastighet på den? Antar att han va nöjd med effekten på Rådjur?
Publicerat December 2, 2025Dec 2 Är nog bara att kliva in i den ”moderna” världen om du inte ska ringa runt efter dödsbon😂
Publicerat December 2, 2025Dec 2 Jag tror jag såg en annons på grannforat där dom sålde några liknande.
Publicerat December 2, 2025Dec 2 Sabot? Köp 243 kulor Vmax två varv eltejp.. tre om du inte får hastighet nog så blir effekten den samma Ibland undrar jag om jag öht ska hålla på med handladdning, vad är det som går fel i skallen som medger att man öht kommer på såna idéer??? Men jag tror faktiskt jag sett såna där tingestar.. minns inte riktigt var bara..
Publicerat December 2, 2025Dec 2 Jag har sett något liknande. Då var det en "plastkopp" med tre "flärpar" som omslöt en Cal 22 kula. Alltså en Sabot. Men den var för 7,62 patroner. Jag har aldrig sett något liknande för 6.5. Fråga inte om stabilisering eller ens syfte, Jag har inte en aaaaaning.
Publicerat 1 timme sedan %d hr På 2025-12-02 at 14:48 henke67 sa:Jag har sett något liknande. Då var det en "plastkopp" med tre "flärpar" som omslöt en Cal 22 kula. Alltså en Sabot. Men den var för 7,62 patroner. Du får en .224 kula över 1400 m/sec i en .308 på detta viset med sabot.Det fanns fabriksladdat på nittitalet. Undrar om det inte var Hornady som sålde dom? Patronen hette "Accellerator"