Publicerat Mars 4, 200719 yr Har funnet ut at jeg burde skifte kikkert på drillingen , eller kjøpe meg et alternativt sikte. Jeg har i dag en Zeiss V2,5-10x50 i vrimontage. Helt ok på litt lengre hold på revejakt. Men på grytet så må jeg ta av kikkerten og jeg skyter ikke så godt som jeg skulle ønske med åpen sikter. Et av alternativene er å kjøpe et sett ringer til å ha en Aimpoint på disse og beholde Zeissen. Et annet alternativ er å selge Zeissen og kjøpe en Swarovski Z6 1-6x24. http://www.swarovskioptik.at/?l=en# Swarovskien har jo et vanvittig synsfelt og kunne sikkert sittet på drillingen også på grytet , samt at 6x er greit å ha på litt lengre hold. Muligens også kanskje kjøpt en Zeiss varipoint 1-4x24 , men sammenlignet med Swarovskien har selv denne Zeissen mindre synsfelt sammenlignet med Swarovskien. Noen som har erfaring med Zeiss varipoint 1-4x24 og Swarovski 1-6x24 ?
Publicerat Mars 4, 200719 yr Hej, Har både VP 1,1-4x på drillingen och 1,5-6 på grisbössan och är med dom mycket nöjd. Det som nu Swarovski kommer med är naturligtvis väldigt intressant och det har som du säkert vet hypats otroligt här i svensk jaktmedia, säkert lika i Norge. Det som oroar mig är att steget är lite för stort på en generation. När Zeiss kom med sina första belysta Diavari hade man problem med elektroniken, först generation 2-3 (Classic) var riktigt bra. Samma problem fick man när man sedan släppte sin dag/natt belysta varipoint. Jag har en generation 1 och en 2. Skillnaden för den oinvigde är hur du slår på punkten på vredet. Men generation 2 känns mer genomtänkt rätti genom. Nu heter don plötsligt victory VP vad jag förstår, upplever mer tunnelseende i denna men har inte belägg för det egentligen. Z6 kommer att stjäla allt kommande år, men frågan är om inte det är klokt att vänta ett år för att bli kvitt värsta barnsjukdomarna? Dessutom kommer garanterat Zeiss, S&B och Helia garanterat med något liknade till nästa år vilket kommer verka positivt på priset. Jag väntar nog i alla fall. MVH
Publicerat Mars 4, 200719 yr Författare Nå fåes jo Swarovskien uten lys også , men selv den er dyrere enn Zeiss varipoint. Hva er batteri kapasiteten på Zeiss varipoint , Swarovski reklamerer med 50 000 timer. Swaroen med lys er altfor dyr synes jeg , tenkte mer på den uten lys med retikkel 4. Hvordan er Zeiss varipoint 1,1-4x24 å skyte med på en rev på 100m da ? Tenkte bare at det må jo være litt uvant med bare en prikk.
Publicerat Mars 4, 200719 yr I och med att priccken är förhållandevis liten och skarp är det skaplig precision i den. Inte som ett fint kors eller en spets typ 1an kanske men det funkar skapligt. Skjuter in min drilling på 60 meter och skjuter 3st 7x57R inom 50 mm på det avståndet. Men jag jagar mest klövvilt med större måltavlor. Med tanke på ditt höga vridmontage skulle jag rekomendera 1,5-6x42 istället. Då fixar du nog gansk lätt din räv på 100 meter. Dessutom får du ju då skapliga mörkeregenskaper dessutom. Jag kan inte tänka mig ett kombinationsvapen utan rödpunkt idag. 1,1 eller 1,5 kan nog kvitta för hagel tror jag. MVH
Publicerat Mars 5, 200719 yr Författare Såvidt jeg kan finne ut så er det Kahles CSX 1,1-4x24 som har størst synsfelt foruten Swarovski Z6 1-6x24. Kahlesen er jo billigere med lys sammenlignet med Z6 uten lys. Synsfelt Kahles : 40m-10,6m Synsfeldt Z6 : 42,5m-6,8m Synsfelt Zeiss Varipoint 1,1-4x24 : 36m-10,3m Men så får man jo 6x forstørrelse på det høyeste på Z6. Noen med erfaring med Kahles CSX ?
Publicerat Mars 5, 200719 yr Författare Har fått forslag fra en om en byttehandel. Min Zeiss V2,5-10x50 retikkel 40 mot hans Swarovski Habrict PV-I 1,25-4x24 med circle dot ( opplyst ) Her er Swaroen http://www.swarovskioptik.at/index.php?l=e...=Habicht%20PV-I Hva mener dere ?
Publicerat Mars 9, 200719 yr var å kika på nya swarren fy fasen vilket sikte,klar bild direkt,väger som en en fjäder men dyr som en koppar koppling helt klart överlägsen