Publicerat Mars 5, 200719 yr 15,7 grain bakom en 85 grains sierra HP av Vihtavouri n110. Laddningen kommer från vapentidningen av peter norberg tror jag men var då med en 80 grains norma FMJ. Med halskalibrerade hylsor gick den kanon. Ca 550 m/s
Publicerat Mars 6, 200719 yr Reducerade laddningar skall man vara försiktig med hur konstigt det än kan låta. Man kan få ojämna och plötsligt stegrande tryck om man går under gällande laddtabeller. Att laborera med krut som inte står i tabellerna kräver mkt god sakkunskap. Säkrast att fråga Norma tex. Jag kommer inte ihåg Peters artikel men där har han kanske utvecklat detta. Sedan kan man fråga vad man skall ha reducerade laddningar till men det är en annan sak - bättre att byta kaliber!
Publicerat Mars 7, 200719 yr Läs under red dot och reducerad laddning till 222rem. Där finns även en länk till en amerikansk sida där man tar upp fenomenet med låga laddningar och snabba krut. Nu hoppas jag att man inte lägger ut en oprövad laddning i vapentidningen som skribent och anställd inom Norma i allafall då. Men som även jag skrivit:Var försiktig, vad är rimligt och better safe then sorry! Jag har själv provat att byta ut normas 5,2 grammare till sierras 5,5 grammare och krutvikten jag angav ligger i den undre regionen av vad som rekommenderades men jag minns inte max som jag tror låg strax över 17. Ovannämnda laddning är bra för att skjuta på tavla med och då i synnerhet om den som är bakom kolven aldrig har skjutit med ett klass 1 vapen förut. Laddningen kommer givetvis inte upp till klass 1 men efter några serier så brukar dom flesta ha kommit över de första förväntningarna av obehag och man kan stoppa i vanliga övningspatroner. Att baka in skotträdsla i skytteträning med "full house loads" och tunga jaktkulor gagnar ingen. Bättre att ta det lungt och visa att rekyl inte behöver medföra några som helst bekymmer bara man slappnar av.