Publicerat Mars 4, 200719 yr Tänkte höra om det är någon som har testat att jaga vildsvin med hjälp av lockpipa? Hur har det i så fall gått och hur bör man bära sig åt? Eller är det bättre att bara sitta tyst och vänta? Vilken lockpipa har använts? Det kanske blir lättare att hålla sig vaken iaf om man får grymta lite när man ska sitta och glo ett antal timmar i mörkret. // Johan
Publicerat Mars 4, 200719 yr Visste inte ens att dylika tingestar fanns ;D Är det tillåtet att ta med sej en bandspelare in i en svinstia och spela in lite sköna grymt från denna, för att senare spela upp ute i skogen ??? Och på så sätt locka de vilda ??? 8)
Publicerat Mars 4, 200719 yr Visste inte ens att dylika tingestar fanns ;DÄr det tillåtet att ta med sej en bandspelare in i en svinstia och spela in lite sköna grymt från denna, för att senare spela upp ute i skogen ??? Och på så sätt locka de vilda ??? 8) Skulle tro att man inte får det, du får ju inte ha inspelade kråkskrän tex. mvh johan
Publicerat Mars 4, 200719 yr Jorå visst finns det lockpipor till gris. Stabilotherm.se har två olika. Men att spela in är nog tveksamt som sagt, om man har tänkt att skjuta på dom efteråt iaf. Skulle kunna tänka mig att en lockpipa kunde va bra när grisarna tvekar på att gå fram sista biten. Jag tycker det händer ganska ofta att man hör att dom är i närheten men inte går fram till åteln. Lite grymtanden kanske kan få dom att ta sista stegen.
Publicerat Mars 4, 200719 yr Skulle kunna tänka mig att en lockpipa kunde va bra när grisarna tvekar på att gå fram sista biten. Jag tycker det händer ganska ofta att man hör att dom är i närheten men inte går fram till åteln. Lite grymtanden kanske kan få dom att ta sista stegen. ....eller inte. :D Jag har aldrig fått någon effekt på nassarna, snarare tvärt om. De sticker allt vad tygen håller. Kan ju vara att jag gör fel ljud eller så men min blir kvar i skåpet hemma.
Publicerat Mars 5, 200719 yr Jag testade det på ett par grisar som rörde sig mellan husen hemma. Dom var nästintill tama... När jag blåste i pipan så drog dom som en avlöning . I skogen så har jag inte vågat prova
Publicerat Mars 5, 200719 yr Ok. Inget att satsa på verkar det som alltså. Får väl lägga pengarna på lite lyxigare foder åt grisarna istället.
Publicerat Mars 5, 200719 yr Nej, inspelade ljud får inte användas vid jakt. Däremot så får du använda dom vid "vanligt" lock. Ni får helt enkelt lära er grymta själva i fall det hjälper något. ;D
Publicerat Mars 22, 200719 yr "Nöff nöff" ;D de er riktigt skit bra!! :D ;D sen svarer dom: nöfff nöff nöfff Storgalt
Publicerat September 18, 200916 yr Hej! Har "lurkat" lite och tänkte som premiärinlägg i det här forumet bumpa upp den här frågan lite för jag undrar om inga fler har provat eller om det kanske kommit ut nya pipor sedan tråden skapades? Jag har läst svaren här och de har ju inte fått en att inhandla en pipa men som sagt. Det finns kanske fler modeller nu och ALLA kan väl inte vara dåliga? (Eller är det så att alla affärer bara vill ha ens pengar? ) Jag har sett den stora pipan som ska vara "omöjlig" att misslyckas med och även en liten som var som en lockpipa för räv. Tyvärr har jag varken hört eller provat någon eller ens hört om någon som provat. Att man misslyckats vid prov "hemma på gården" kan kanske bero på att de vildsvin som är "i ovan miljö" inte är så sugna på att komma fram mer, de är kanske snarare på helspänn och sticker vid första lilla ljud? Kan det inte vara så att man ska använda dem att locka fram vildsvin ut ut spenaten så att säga? Någon som har lite kloka ord och egna erfarenheter och som vill bidra med dem till en gröngöling i jaktskogen?