Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tält Tarp Hängmatta

Featured Replies

Det här med att vara ute i naturen har ju återigen blivit lite poppis och det händer mycket nytt på lättviktsmarknaden.

Jag har haft ett Hilleberg Akto under många år och är fortfarande nöjd med det. Jag har även ett 3F UL Gear Lanshan 1 som jag köpte för att det skulle vara lite lättare men jag vet inte om dom där sparade hektona gör så mycket i det stor hela. 

Nu börjar jag bli sugen på ett lite större tält och inser att det verkligen är en djungel numera.

Vad använder ni för att få skydd från väder och vind när ni sover ute i naturen?

Jag har en kamrat (i "vuxen" ålder) som bor i ett tält 2 veckor under älgjakten: Det är ett stort runt ett med skorsten där han har kamin som han lagar mat över och "bor" nära en rastplats där det finns soptunna och en enklare toa. Där bor han med hans 2 hundar.

Har två Bergans Kompakt Light 2- resp. 3-manna. Trevliga tunneltält. Nu ersatta av annan modell, men Bergans gör prisvärda slika tält som jag anser funkar fint för allt här i Sverige (till ett mer överkomligt pris) .. 

Har även ett North face VE25 3-mannatält. 4-säsong typ expeditionstält. Köpte det för att jag fick ett svinbilligt pris beggat. Det är superstabilt och ffa väldigt trevligt pga höjden och rymligheten inuti. 

Hilleberg brukar vara bra val...

Jag ville också prova lättviktstrenden och inhandlade ett Tarptent Cloudburst 3. Det tog inte många nätter men enkelväggstält för att jag skulle införskaffa ett HB Helags 3. Dubbelt så tungt (2,6 kg mot 1,3 kg), men betydligt bekvämare att bo i. 

Vill du få ner vikten rejält blir det enkelvävstält, gärna i dyneema eller liknande material. Lätt blir det. Hur bekvämt och hållbart det är kan diskuteras. Efter ett försök kom jag fram till att jag än så länge hellre bär lite tyngre och bor bekvämt. Går jag ute ensam med hundarna bor vi i ett HB Nallo 2. Det är inte heller ett lättviktstält. 

Problemet med HB är priset. Jag väljer att slå ut kostnaden per år, då blir det inte så farligt. Det går också att få ett HB reparerat av Hillberg, t.ex. ny bottenduk isydd. Det gör att de brukar kunna användas länge och mycket. 

Har ett Luxe F8e tältkåta m titankamin . 

Tältet väger 2 kg med centerpinnen och kaminen väger 1 kg. Brukar skippa kaminen när jag vandrar ut . 

Får plats  2 vuxna + stor hund m kaminen i. 

Gillar att jag inte behöver krypa. 

IMG_5233.thumb.jpeg.305e05e5819cbc1c3139ec1f0bf317bc.jpeg

• Author
7 minutes ago detstorabla sa:

Har ett Luxe F8e tältkåta m titankamin . 

Tältet väger 2 kg med centerpinnen och kaminen väger 1 kg. Brukar skippa kaminen när jag vandrar ut . 

Får plats  2 vuxna + stor hund m kaminen i. 

Gillar att jag inte behöver krypa. 

IMG_5233.thumb.jpeg.305e05e5819cbc1c3139ec1f0bf317bc.jpeg

Det där har jag varit nyfiken på ganska länge. Tror jag ska testa ett sånt. 

31 minutes ago Dahla sa:

Det där har jag varit nyfiken på ganska länge. Tror jag ska testa ett sånt. 

Man får vara noga med att se till att det inte är för tätt m snökjolarna. Blir ju mer kondens då man inte har något innertält. 

Komplettera m fler tältlinor och glöm inte linor till kaminröret då det kan blåsa av....

IMG_5297.thumb.jpeg.6ee37e764c89dbb253c6fdf02e521968.jpegIMG_5289.thumb.jpeg.77fcfe62889ad4db11a4093d38644f29.jpeg

12 hours ago lindgren sa:

Vi har gått in på vårt andra tält...

Det här på bild, har varit ok, men haft problem med kondens. Så till iår har vi ett nytt, absolut tyngre, men har vaxad Canvas duk. Och en bättre kamin.

IMG20230924141252.jpg

IMG20230926211248.jpg

IMG20230927111602.jpg

IMG20230924141351.jpg

Vad är det för tält & kamin? Det ser stort ut. 

14 hours ago lindgren sa:

... absolut tyngre, vaxad Canvas duk,en bättre kamin.....

Mina sympatier till din sherpa. Sprit på dunk eller glasflaskor?

Dunk fattar du väll!  Glas är för fint folk!

10 hours ago, Slommen said:

Mina sympatier till din sherpa. Sprit på dunk eller glasflaskor?

Sherpan heter nog norrflyg...

Jag är för det och lat för att bära...

• 3 weeks later...
  • Author

Jag la ut mina tält på tradera häromveckan så nu finns det ingen återvändo 😊

Det får nog bli ett Luxe F8e som detstorabla tipsade om... kamin kan jag nog dock vara utan för att spara lite vikt ändå.

19 minutes ago Dahla sa:

Jag la ut mina tält på tradera häromveckan så nu finns det ingen återvändo 😊

Det får nog bli ett Luxe F8e som detstorabla tipsade om... kamin kan jag nog dock vara utan för att spara lite vikt ändå.

Lämnar ofta kaminen hemma trots att den bara väger 1 kg. Men ska jag tälta relativt nära bilen och på hösten så är det extremt nice att tända kaminen när man vaknar och ställa på kaffepannan.  Samma när jag jagar på fjället och flyger ut. Då kommer det med kamin + 1 säck med ved. Att kunna torka upp efter en blöt dag är ovärderligt. 

Glöm inte beställa tältstav till. Sen extra tältlinor och pinnar ifall du tältar på fjället.  Tror man behöver 8 linor till om jag minns rätt. 

Om man bortser från fjäll jakten..

Så körde jag förut med ett

Chameleon • Momo Jord https://share.google/NXWhqiLsV6kiaXD5u

Har både tarp, och under quilt. 

Man ligger platt, och skönt. Nackdelen är att det kan vara svårt ibland att ha "lagomt" under sig.

Får nog rota fram det igen för att vila ute vid spannmålen igen...så man slipper dräpa ut sig i väntan på nassarna.