Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med kärvande utdrag hylsa ompipad CG1900

Featured Replies

Publicerat

Hoppas nån kan ha lite idéer om detta, och eventuell fix. Har en fin CG1900 Eskilstunabyggd från sent 70-tal. Nyligen ompipad av vapensmed som ska vara duktig (utbildad i Husqvarna) med en LW-pipa. Problemet är att den kärvar vid utdrag av min egenladdade övningsammo, men inte med fabriksladdad jaktammo. Övningsammon är ett recept jag använt +15 år...snällt laddade 308win, Lapua fmj 123 grains, engångsskjutna Normahylsor, helkalibrerade. Det är sista delen av bultlyftet som kärvar, när hylsan ska släppa från patronläget. Början av bultlyftet är lätt. Är det ett 'rått' patronläge? Men varför fastnar då inte fabriksammon...som dessutom är hårdare laddad? Kan man polera patronläget med stålull på en filtmopp och kort läskstång, med skruvdragare (sett det på Youtube 🤔🫣)...eller hellre lämna in till smeden som gjorde ompipningen?

Publicerat

Kastar in en tanke, inte en j-la susning om det stämmer med detta men iaf..

Har du jämfört längden på hylsorna som du laddar om med längden på fabrikspluggen? Förmodar att pipan är jävligt tight och bra, då kan det strula med marginellt långa hylsor. Det BORDE iofs märkas när du kamrar.. Sen, hur många gånger är hylsorna omladdade? Jag har inte alls samma tighta patronläge i 204:an men jag märker direkt när det är strul i antågande, hylsbottnarna har expanderat. Dessa hylsor, om jag laddar om dem och skjuter, resulterar i att man får ta en svetstråd/läskstång och slå ut hylsorna från pipan. 

Min gissning är för långa hylsor eller för mkt expanderade hylsbottnar. Det som jag märker direkt är när knallarna mer eller mindre trillar ned i tändhattshålet.. 

Publicerat
  • Författare

Tack för input! Haft tanke med för långa hylsor, och testat svarva ner dem lite extra kort...men tyvärr ingen skillnad. Det är också engångsskjutna fina Normahylsor det rör sig om, mestadels efter Norma Jaktmatch, tajta och fina I tändhattsläget.

Publicerat

Du helkalibrerade va? Testa halskalibrering bara?

Publicerat

Jag skulle nog föreslå att skruva ner verktyget mer... 

Använd verktyget att mäta kalibrering med. Plocka ur utstötarstången, för in en skjuten hylsa. Mät från hylsbotten till toppen på utsidan av verktyget med skjutmått.

Kalibrera hylsan och se sen hur mycket du verkligen har kalibrerat genom att mäta en gång till... eller flera ggr.

Får du in en oskjuten jaktmatch utan utstötarstång kan du även mäta en oskjuten såklart.

Publicerat

Jag gissar att det är någon del av diametern på hylsorna som kärvar fast i patronläget. Antagligen biten närmast basen. Och att Normas fabriksammo är mer "välkalibrerad" än dina egna.

Så kalibrera hårdare eller rentav kör med Small Base-verktyg.

Prova en patron av vardera variant och släpp ner i patronläget med mynningen ner mot golvet. Låter det "klick!" som det ska göra med en korrekt kalibrerad, eller "suger det fast" utan klick?

Låter det "klick" så landar patronen med bröstet mot motsvarande del av patronläget. Suger det fast så är nog diametern på hylsan lite väl tilltagen så att patronen fångas upp av sidorna av patronläget snarare än bröstet.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Uppdatering. Bytt laddverktyg från RCBS till Hornady. Blev bättre men inte helt bra. Fabriksammo fortfarande utan problem. Roade mig med att mäta patroner laddade med RCBS, Hornady, samt fabrikspatroner...med mikrometer. Dels vid expansionsringen i nedre delen av hylsan (vänstra måttet) och dels i ovankant hylsa vid övergång till hylsbröstet (högra måttet). Tankar? Det verkar som patronläget är ganska tajt. Behöver jag skaffa small base verktyg? Eller offra en hylshållare och slipa av några tiondelar? Alla patroner kamrar utan krångel, ej trögt att stänga bulten. Men som sagt trögt att öppna sista 10 graderna av bultlyftet, värst med RCBS-laddade patronerna.

RCBS  11,90mm  11,50mm

Hornady  11,88mm  11,46mm

Fabriks  11,78 mm  11,43mm

308_Winchester_dimensions.thumb.jpg.17039d2c6d866409dd2b084c1be4893a.jpg

Publicerat

Nu är jag ingen expert på området, men jag tror att om du slipar ner en hylshållare för att kunna köra verktyget längre ner, så kommer du också att trycka halsen längre bakåt.

Då får du också större headspace på köpet, vilket kommer att ge andra problem.

Publicerat

Här du mätt på en skjuten fabriksladdad patron, före du kalibrerar den?

Publicerat
På 2025-06-26 at 12:41 Hipshot sa:

Kastar in en tanke, inte en j-la susning om det stämmer med detta men iaf..

Har du jämfört längden på hylsorna som du laddar om med längden på fabrikspluggen? Förmodar att pipan är jävligt tight och bra, då kan det strula med marginellt långa hylsor. Det BORDE iofs märkas när du kamrar.. Sen, hur många gånger är hylsorna omladdade? Jag har inte alls samma tighta patronläge i 204:an men jag märker direkt när det är strul i antågande, hylsbottnarna har expanderat. Dessa hylsor, om jag laddar om dem och skjuter, resulterar i att man får ta en svetstråd/läskstång och slå ut hylsorna från pipan. 

Min gissning är för långa hylsor eller för mkt expanderade hylsbottnar. Det som jag märker direkt är när knallarna mer eller mindre trillar ned i tändhattshålet.. 

Var det inte till den som du kom på att din laddning var lite väl tilltagen?

Publicerat
På 2025-06-26 at 12:34 Dr Krall sa:

Hoppas nån kan ha lite idéer om detta, och eventuell fix. Har en fin CG1900 Eskilstunabyggd från sent 70-tal. Nyligen ompipad av vapensmed som ska vara duktig (utbildad i Husqvarna) med en LW-pipa. Problemet är att den kärvar vid utdrag av min egenladdade övningsammo, men inte med fabriksladdad jaktammo. Övningsammon är ett recept jag använt +15 år...snällt laddade 308win, Lapua fmj 123 grains, engångsskjutna Normahylsor, helkalibrerade. Det är sista delen av bultlyftet som kärvar, när hylsan ska släppa från patronläget. Början av bultlyftet är lätt. Är det ett 'rått' patronläge? Men varför fastnar då inte fabriksammon...som dessutom är hårdare laddad? Kan man polera patronläget med stålull på en filtmopp och kort läskstång, med skruvdragare (sett det på Youtube 🤔🫣)...eller hellre lämna in till smeden som gjorde ompipningen?

Vad är "snällt laddade"?

Publicerat
På 2025-06-26 at 12:45 Dr Krall sa:

Tack för input! Haft tanke med för långa hylsor, och testat svarva ner dem lite extra kort...men tyvärr ingen skillnad. Det är också engångsskjutna fina Normahylsor det rör sig om, mestadels efter Norma Jaktmatch, tajta och fina I tändhattsläget.

Behöver inte vara totallängen som krånglar.

Ta en 10mm hylsa så den ligger mellan P2 och H1 på ritningen och jämför längden mellan fabriks och omladdade patroner. 

Mät måttet L6, men till hylsan istället för till kulan.

Publicerat

Hur ser laddningen du använder ut?

Publicerat

Jag har två 284 win där den ena är en Hq 1900. Smeden som gjorde mina har gjort dem ganska tighta i patronlägena och den ena var tightare än den andra. Kärvade. Han sa att det inte var några problem utan satte bara ett handtag på brotschen, tryckte hårt och drog några varv för hand. Sedan dess är det inga problem att  att köra samma ammunition i båda. De verkar nästan identiska i hylsorna efter att jag skjutit dem och mäter. Patronläget kanske bara är tight?

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Mr P sa:

Vad är "snällt laddade"?

40 grains Norma 200, Vo ca 840 m/s

Publicerat

Jag testade lite i quickload och hamnar då runt 900m/s med 630 mm pipa och ett sättdjup på 8 mm.

Du skriver att du har använt den laddningen i 15 år. Nu har du ju dock bytt pipa så det kan nog vara på sin plats att testa andra laddningar också.

40 grain norma 200 är väl runt eller under minladdning.

Publicerat
  • Författare

Ja nära min.laddning, men aldrig haft tkn på alltför låga tryck. Även nu testat Vihta N135 43,5 grains, vilket är i nederdel av deras rek laddintervall...gav även den runt 840 m/s (jag har 48 cm pipa). Och även den likadana extraktionsproblem.

Publicerat

Med 43,5gr N135 får jag så konstiga värden  i ql.

Prata med han som har skruvat i pipan åt dig och se vad han har att säga.

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago Dahla sa:

Prata med han som har skruvat i pipan åt dig och se vad han har att säga.

Ja det är ju så klart den rätta vägen, ska göra det :)

Screenshot_20250805_211632_VihtavuoriReload.thumb.jpg.ba40605ec86380770dce945235f91da6.jpg