Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Hej! Vi har vetefält på jaktmarken som får besök av vildsvin den här tiden på året. Tidigare har det bara varit dimma, regn och jordbruksmaskiner som utgjort hinder, men i år så blåser det ju en del oxå. Hur beter sig svinen när det blåser upp (+5m/s i snitt och +10m/s i byarna)? Går de ut i vetefälten ändå? Enklare att smyga sig på?
Publicerat Juli 2, 2025Jul 2 Jag har inte svart bälte i ämnet men när jag var ut i majsen i våras så kutade de runt lika mkt som vanligt trots frisk vind så jag skulle säga ja på båda frågorna.
Publicerat Juli 3, 2025Jul 3 Mina erfarenheter säger mig att det inte påverkar vildsvinen nämnvärt att det blåser. Däremot så tycker jag att det blir svårare att smyga in på dom då jag inte hör om ett mindre vildsvin står mellan mig och vildsvinet jag smyger på.
Publicerat Juli 3, 2025Jul 3 Dom bryr sig inte nämnvärt.. Men enligt mig är det lättare när det blåser...
Publicerat Juli 3, 2025Jul 3 För att förtydliga vad jag menar så tycker jag att det är svårt att avgöra om det är en eventuell sugga jag smyger på om jag inte kan se veten röra sig runt vildsvinet eller höra kultingarna äta och kivas. Det är svårt när vinden gör att vetestråna rör sig vajande