Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mark Sullivans dubbelstudsare

Featured Replies

Publicerat

Tycker det är oerhört fascinerande att Sullivan inte längre kan tänka sig att ens använda en 500 NE. Det är liksom bara 577 och 600 NE som gäller. Rätt schysst nivå att hamna på :D 

En annan tycker att rekylen i 458 Win Mag räcker och blir över. Sullivan tycker nog att den är värdelös för det han pysslar med. Och det hade antagligen också en annan gjort om man rutinmässigt sköt anfallande bufflar och flodhästar.

Säga vad man vill om karlns något dryga attityd men hans erfarenhet skojar man inte bort :ph34r:

Publicerat

Enligt Wikipedia:

"There is much variance in the use of the term "small-bore", which over the years has changed considerably, with anything under 0.577 inches (14.7 mm) considered "small-bore" prior to the mid-19th century"

https://en.wikipedia.org/wiki/Caliber

Publicerat

En .375a kallas av och till för en "råttkaliber" på africahunting.com har jag sett😊

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago Dahla sa:

Den funkar såklart även på råttor...

Om en 500NE är för kvinnor och barn så borde ju 375h&h vara jämförbar med 22lr för Mark.

Jag vet inte om han jagar plains game öht men gör han det med 577 och uppåt så bevisar han ju till fullo att han är amerikan...

Nu tror jag faktiskt inte att detta handlar om att vara macho, för en gångs skull. Utan han har nog provat sig fram och kommit fram till detta. Det handlar ju inte om att skryta med hur mycket rekyl man utsätter sig för, skulle jag säga. Tvärtom är det nog en befriande insikt om vad som funkar när något anfaller och vill döda dig. Sen har han ju uppenbarligen nån skruv lös som utsätter sig för detta och gör business av det. Men man kanske blir hooked som på nån drog och inte kan sluta. Det är ju inte alls otroligt.

Jag gissar att han inte alls beblandar sig med jakt på plains game då det helt enkelt inte ger samma kick som att skjuta en anfallande flodhäst mellan ögonen :D Men vad vet jag... 

Publicerat

Bara att tala nedlåtande om "klenare" kalibrar som någonting för kvinnor och barn... 

Att man vill ha >577NE när en buffel eller flodhäst ska skjutas på 3 meters håll förstår jag... Det är väl hans "tjurfäktning" och adrenalinkick.

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Dahla sa:

Bara att tala nedlåtande om "klenare" kalibrar som någonting för kvinnor och barn... 

Ja, han framstår inte direkt som världens mest sympatiska person :D 

Publicerat

Det ser dock inte ut att vara mycket rekyl i en sån där 600:a men den borde väl leverera en bit över 10000 joule?

Jag har skjutit bössor som får mig att lätta med ena benet men han ser onekligen ganska stabil ut.

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago Dahla sa:

Det ser dock inte ut att vara mycket rekyl i en sån där 600:a men den borde väl leverera en bit över 10000 joule?

Jag har skjutit bössor som får mig att lätta med ena benet men han ser onekligen ganska stabil ut.

Japp :)

image.png.674dc14bd22108c01358634dcedb37e5.png

Publicerat

Hälften i en 375h&h då 🙂

Hur tjockt skallben har en sån där buffel tro?

Publicerat

Jag hittar ingen som skjuter en 600NE i balistisk gel... men en 500NE gör ju också nytta i gelatinet...

Publicerat
  • Författare

Kentucky Ballistics brukar inte göra en besviken nej :D 

Publicerat

Det lär väl inte finnas så jäkla många bössor i 600NE här i Sverige gissar jag. Det hade varit roligt att få testa några skott med en sån. 👍

Publicerat
4 hours ago Dahla sa:

Det lär väl inte finnas så jäkla många bössor i 600NE här i Sverige gissar jag. Det hade varit roligt att få testa några skott med en sån. 👍

Användningsområdet är nog alldeles för snävt om man nu inte har råd att åka till Afrika flera gånger per år och jaga elefant.  Av de klassiska afrikakalibrarna så är det väl egentligen bara .375 H&H, .404 Jeffery och .416 Rigby som är tillräckligt mångsidiga för att vara användbara både här hemma och i Afrika .

Publicerat
  • Författare
34 minutes ago KJE81 sa:

Användningsområdet är nog alldeles för snävt om man nu inte har råd att åka till Afrika flera gånger per år och jaga elefant.  Av de klassiska afrikakalibrarna så är det väl egentligen bara .375 H&H, .404 Jeffery och .416 Rigby som är tillräckligt mångsidiga för att vara användbara både här hemma och i Afrika .

Samt 9,3x62 och 9,3x64 :) 

Publicerat
4 minutes ago exabit sa:

Samt 9,3x62 och 9,3x64 :) 

Dom är ju ungefär som 375h&h men 64:an är väl inte jättevanlig. Polarn har en i vänsterutförande.

Publicerat

På tal om rekyl...

jag är inget fan av Ron Spomer men han har väl skjutit en och annan bössa och efter det här klippet (med en övning jag är bra) så växte han ändå lite hos mig. Vi kan alla lura oss själva...