Publicerat Juli 8, 2025Jul 8 Eric Cortina kör en serie han kallar för Ethical Hunter Challenge som går ut på att träffa ett mål på 457 som är en moa vilket väl blir 13.3 centimeter. Om vi skulle göra en liknande utmaning här i landet lagom med begränsningarna vi har på de flesta av våra skjutbanor tänkte jag att det istället för liggande eller sittande i bänk skulle utföras i stående men med eller utan jägarmässigt stöd... på 100 meter. Målstorlek... är femettan på älgen 15cm? Blir det för enkelt eller är det en lämplig storlek med ett skott från kall pipa?
Publicerat Juli 8, 2025Jul 8 1 hour ago Dahla sa: Eric Cortina kör en serie han kallar för Ethical Hunter Challenge som går ut på att träffa ett mål på 457 som är en moa vilket väl blir 13.3 centimeter. Om vi skulle göra en liknande utmaning här i landet lagom med begränsningarna vi har på de flesta av våra skjutbanor tänkte jag att det istället för liggande eller sittande i bänk skulle utföras i stående men med eller utan jägarmässigt stöd... på 100 meter. Målstorlek... är femettan på älgen 15cm? Blir det för enkelt eller är det en lämplig storlek med ett skott från kall pipa? Varför stående på 100m? Väldigt många banor har 300m. Själv har jag tränat på rävsiluetter på 300.
Publicerat Juli 8, 2025Jul 8 Författare 18 minutes ago Islänningen sa: Varför stående på 100m? Väldigt många banor har 300m. Själv har jag tränat på rävsiluetter på 300. Jag har sett att många har problem med att träffa femettan på älgen i första stående så jag tänkte att det kunde räcka... dessutom är det få som tar fristående skott på 300 meter...
Publicerat Juli 9, 2025Jul 9 9 hours ago, Dahla said: Jag har sett att många har problem med att träffa femettan på älgen i första stående så jag tänkte att det kunde räcka... dessutom är det få som tar fristående skott på 300 meter... Puh! Jag började just få ångest! Tänkte att standarden var att man skulle kunna ta en 5.1 på 300m utan stöd.. Och det finns det säkert några som kan, men det är inte jag! Men, jag håller helt med om att det är en bra övning på 100m...
Publicerat Juli 9, 2025Jul 9 Författare 15 minutes ago lindgren sa: Men, jag håller helt med om att det är en bra övning på 100m... Klarar man inte av det dagligdags på tavlan så vet man ju att man inte klarar det i skogen. 😊
Publicerat Juli 9, 2025Jul 9 9 minutes ago, Dahla said: Klarar man inte av det dagligdags på tavlan så vet man ju att man inte klarar det i skogen. 😊 jag brukar säga att jag övar inte för att bli bättre, jag övar för att minska gapet mellan bra och dåliga dagar..
Publicerat Juli 9, 2025Jul 9 Mycket sympatisk film för att vara från Amerika med tanke på att dom stolpskott annars ska göra allt möjligt olämpligt bara för att kunna lägga film ut på youtube: Många skjuter på avstånd långt över deras förmåga, dom skjutet stora djur med .177 fjädergevär eller .22lr annans ska det skjutas med .50BMG "OH THAT WAS GROSS MAN" och sen skrattar dom- i stället för att skjuta med en "lagom" .308Win Och deras svinaktiga vildsvinsjakter på youtube måste jag bläddra bort från: många av dom måste vara från VM i uselt skytte och dålig etik. Tål inte att se sånna svin (dom med halvautomaterna- inte dom med päls) Det här var en bra film- hoppas dom tar till sig- i the greatest nation in the world