Publicerat Juli 12, 2025Jul 12 Vilket är det vilt i vår svenska fauna som står ensamt på första plats i din bucket list just nu som du ännu inte har skjutit? Vem vet... ditt svar kanske ger en inbjudan hos någon som du kan byta annan jakt mot. För min egna del så står nu kronvilt på plats ett. Ett vilt som syns väldigt sporadiskt häromkring.
Publicerat Juli 12, 2025Jul 12 Jag tror jag skjutit allt som går att skjuta i Sverige utom björn och rapphöna, inget större sug efter att jaga björn så det får bli rapphöna då, särskillt då den påstås vara en väldigt god matfågel.
Publicerat Juli 12, 2025Jul 12 37 minutes ago Mad Mike sa: Jag tror jag skjutit allt som går att skjuta i Sverige utom björn och rapphöna, inget större sug efter att jaga björn så det får bli rapphöna då, särskillt då den påstås vara en väldigt god matfågel. Nu är du ju rustad med liten fin 20:a så det kan ju kanske lösas.. Jag brukar få lite förfrågningar att skjuta på div prov och träningsjakter, ska ha dej i åtanke. Kron saknas men jag vet inte om det lockar så in i bengen.. men det vore förjävla kul att få möjlighet att skjuta en varg!
Publicerat Juli 12, 2025Jul 12 Om jag får skjuta nåt vildsvin då och då och nån enstaka dov så jag har gott kött, mycket färs och råmaterial till korv i frysen är jag mera än nöjd. Det där att skjuta ett visst djur av en viss sort gör mig det samma. För all del- kommer den framför mig på en jakt där jag är bjuden ska jag försöka att skjuta den så gott jag kan. För länge sen var jag ledsen att jag aldrig sköt något med fina trofeer som dom andra fick. Nu är jag glad åt köttet i stället och slipper gärna. Själva skyttet har blivit viktigare för mig- inte nödvändigtvis på djur. Jag har genomskådat många världsmästrar som orerar och förklarar med stora armrörelser och slår sig för bröstet och talar om hur duktiga dom är. Jag drömde länge om Afrika men för min del upplevde jag en konstlad "låtsasvärld" som bara gick ut på pengar och trofebilder. Som sagt ovan: om jag får ha hälsan och kan få skjuta en gris eller en liten mat hjort då och då är jag mer än nöjd.
Publicerat Juli 12, 2025Jul 12 Inget jag inte skjutit. Men en björn åt laikan hade vart kul på ett bra hund jobb. Ja en järv hade vart kul det med åt hunden men den chansen kommer nog inte komma då det inte finns mer än någon som passerar här än mindre att det skulle bli nån form av jakt på såna här.