Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hunter/Alround kniv

Featured Replies

• 4 months later...
Publicerat

En liten fråga.

Hur slipar du en sån här? Jag tänker att Hunter/all-round blir svår att välja vinklar.

Har du någon gång funderat i termer av klassis "Kukri" slipning där man gör den riktigt vass och "rak" nära handtaget för att användas till att tälja med. För att sedan ha en "trubbigare" och convex slipning i området man hugger med. För att sedan slipa vassare längre fram. 

Den här kniven smalnar ju av framåt en hel del verkar det som. Så finns väl ingen anledning att köra "Mora 2000" varianten. 

Publicerat
  • Författare
På 2025-12-01 at 15:13 henke67 sa:

En liten fråga.

Hur slipar du en sån här? Jag tänker att Hunter/all-round blir svår att välja vinklar.

Har du någon gång funderat i termer av klassis "Kukri" slipning där man gör den riktigt vass och "rak" nära handtaget för att användas till att tälja med. För att sedan ha en "trubbigare" och convex slipning i området man hugger med. För att sedan slipa vassare längre fram. 

Den här kniven smalnar ju av framåt en hel del verkar det som. Så finns väl ingen anledning att köra "Mora 2000" varianten. 

När jag slipar fullflat ända upp i ryggen så blir vinkeln som den blir på själva slipfasen. Då är det tjockleken på stålet som i någon mån bestämmer vinkeln. Själva skärpfasen kan man ju bestämma mer i grader om man vill sen. Jag skärper med convex slut egg så det är svårt att mäta då. 

Ja funderat har jag gjort o provade en Tracker en gång men det är inget för mej. Täljsten blir alldeles för kort. Då är det bättre att ha två knivar enligt mej. Ja den smalnar av lite framåt så nej det finns ingen anledning med Mora 2000 slipning. Då är det bättre med två knivar tycker jag.  

Publicerat

Tackar för svar.

Två knivar blir det absolut. Det jag funderar på är hur jag vill att min kniv nr två skall utformas. 

Tråkig som jag är så är den ena en Swingblade. Den är väl inte blodig så ofta som jag hade önskat men tillräckligt för att jag vill vara förberedd för att skära fläsk osv samt göra upp eld och snabbfixa ett provisoriskt vindskydd osv osv efter att ha tagit ur en älg eller ett rådjur etc. Därav mina funderingar. 

Återigen. Tack för svar.  // Henrik 

Publicerat
8 hours ago henke67 sa:

Tackar för svar.

Två knivar blir det absolut. Det jag funderar på är hur jag vill att min kniv nr två skall utformas. 

Tråkig som jag är så är den ena en Swingblade. Den är väl inte blodig så ofta som jag hade önskat men tillräckligt för att jag vill vara förberedd för att skära fläsk osv samt göra upp eld och snabbfixa ett provisoriskt vindskydd osv osv efter att ha tagit ur en älg eller ett rådjur etc. Därav mina funderingar. 

Med en beställning går en sån sak säkert att lösa hos ts.

Publicerat
  • Författare
11 hours ago henke67 sa:

Tackar för svar.

Du är inte den enda med swingblade 😊.  Nej det är inte alltid man har tur.

Då skulle jag säga att du behöver en lite längre kniv typ den som jag skickar bild på. En bra alround kniv behöver ha ett lite längre  blad tycker jag.  Som räcker igenom om man ska batona eller skära limpa osv. 

20250828_140248.jpg

20250817_112151.jpg

Publicerat

Lite svårt ibland att fatta swingblade-hatet...vettefan om den håller skärpan nå superduper men kan man slipa den hemma så? Den är smidig och funkar perfekt att ha med sig på drevjakten. Och skitenkel att hålla 100% ren, släng in den i delar i diskmaskinen ba..

Publicerat
  • Författare
19 minutes ago sexfemåtta sa:

Lite svårt ibland att fatta swingblade-hatet...vettefan om den håller skärpan nå superduper men kan man slipa den hemma så? Den är smidig och funkar perfekt att ha med sig på drevjakten. Och skitenkel att hålla 100% ren, släng in den i delar i diskmaskinen ba..

Hat är lite hårt. Det är inte min typ av kniv bara. O jag såg bilder på en hand efter att en nit släppt o det såg inte så trevligt ut. Men jag tror att dom fixade till det så det är väl lugnt. Vi har alla olika tycke och smak 👍.

Publicerat
2 minutes ago, seved said:

Hat är lite hårt. Det är inte min typ av kniv bara. O jag såg bilder på en hand efter att en nit släppt o det såg inte så trevligt ut. Men jag tror att dom fixade till det så det är väl lugnt. Vi har alla olika tycke och smak 👍.

insåg att detta var fel tråd för min kommentar :) Absolut, tycke och smak! Olyckor kan nog hända i många fall med många verktyg, också beroende på hur man använder dem såklart.

En sak jag undrar dock i allmänhet hur ni andra tänker kring: hur håller ni knivslidorna sanitära? Ser många använda fina knivar med läderslidor, men tänker att de måste bli bra söliga om kniven används flitigt i fält utan att strikt typ...läggas nån annanstans efter användning, innan den är rengjord..

Publicerat

Någon dag, när jag får tid, drömmer jag om att göra en buköppnare å allroundkniv i samma benslida, så man kan ha den på nästan baksida låret. Swingblade är en fantastisk kniv men lite för liten för mina händer och lite kort blad. Till dess bär jag swingblade och en egengjord på vänster sida kroppen.

Mycket fina knivar.

Publicerat
1 hour ago seved sa:

Du är inte den enda med swingblade 😊.  Nej det är inte alltid man har tur.

Då skulle jag säga att du behöver en lite längre kniv typ den som jag skickar bild på. En bra alround kniv behöver ha ett lite längre  blad tycker jag.  Som räcker igenom om man ska batona eller skära limpa osv. 

20250828_140248.jpg

20250817_112151.jpg

Stämmer absolut. 
Något jag gillar extra mycket är att eggen kommer nära handen.  Man blir så mycket starkare om man skall skära/tälja nära handen än om man har en lång sträcka ”ovässad”. Där går många ”kommersiella” bushcraft knivar bort sig. 

Publicerat
  • Författare

😊👍

Absolut jag håller med. Mina knivar ser ofta ut så. Jag gör ju oxå en variant på Bushcraft oxå. Men jag gillar den andra varianten bättre. Ja precis plus att man tar i mitt tycke bort den bästa delen på eggen. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago sexfemåtta sa:

insåg att detta var fel tråd för min kommentar :) Absolut, tycke och smak! Olyckor kan nog hända i många fall med många verktyg, också beroende på hur man använder dem såklart.

En sak jag undrar dock i allmänhet hur ni andra tänker kring: hur håller ni knivslidorna sanitära? Ser många använda fina knivar med läderslidor, men tänker att de måste bli bra söliga om kniven används flitigt i fält utan att strikt typ...läggas nån annanstans efter användning, innan den är rengjord..

Ja olyckor kan hända med alla knivar 😊. Ja bra tekniker underlättar massor. Jag har för tillfället bara kydexslidor o dom är bara att skölja av. Men det är bra om man iaf torkar av bladet det bästa man kan innan man stoppar tillbaka kniven.  Ja det är en bra idé.  

Publicerat
1 hour ago sexfemåtta sa:

Har en kydexslida till min swingblade. Enkel att skölja ren. 
Nackdelen är på vintern. Tappat en swingblade efter en vurpa på skidor på fjället. Slidan bröts av. Så idag använder jag bara swingblade vid klövviltsjakt

Publicerat
28 minutes ago, detstorabla said:

Nackdelen är på vintern. Tappat en swingblade efter en vurpa på skidor på fjället. Slidan bröts av. Så idag använder jag bara swingblade vid klövviltsjakt

Japp, har samma till min swedblade. Tänkte på alla som har en traditionell fin kniv med läderslida.. 

Publicerat

Jag är en av dem som avskyr swingbladen, tanken är bra men jag själv föredrar en öppnare och vanlig kniv istället.

Jag har oftast en huggare, en kniv och öppnaren på mig istället.

Publicerat
  • Författare

Ja Swingblade är inte min kopp te heller.  Ja jag brukar ha ett gäng knivar I ryggsäcken o eventuellt en huggare.

Publicerat
  • Författare
21 hours ago sexfemåtta sa:

Japp, har samma till min swedblade. Tänkte på alla som har en traditionell fin kniv med läderslida.. 

Ja ett dräneringshål i slidan är ju bra, sköljer man ur en läderslida så så kan den nog mjukna lite. Men fetta in utsidan ibland är aldrig dåligt. 

Publicerat
  • Författare
21 hours ago detstorabla sa:

Å fn det har jag aldrig hört förut.  Jag använder 3 mmers kydex iof sej.  Och Dough Wilson på Yellowhawk custom använder så tjock kydex han kan få tag på.

Publicerat
2 hours ago seved sa:

Å fn det har jag aldrig hört förut.  Jag använder 3 mmers kydex iof sej.  Och Dough Wilson på Yellowhawk custom använder så tjock kydex han kan få tag på.

Jag hade ekas original. Men plast blir jävligt spröd när det är kallt.  Surt som fan att bli av med kniven 

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago detstorabla sa:

Jag hade ekas original. Men plast blir jävligt spröd när det är kallt.  Surt som fan att bli av med kniven 

Ja det var ju inte roligt.  Är du säker på att det var kydex? 

Publicerat
  • Författare
23 minutes ago detstorabla sa:

Jo det såg ut som kydex.