August 11, 2025Aug 11 Jag är på väg att inhandla ett Viper Flex stöd inför höstens pyrs. Hittade ett original på Astro för 2195 :- Kan hanteras med en hand. Handtaget på sidan av skjutstödet gör det möjligt att fälla upp skjutstödet med handen framför, redo för skott. Hantaget kan flyttas så stödet passar både höger och vänster skyttar. Du justerar höjden enkelt genom att öka eller minska vinkeln på benen mot underlaget. Benen går att korta pga sin teleskopfunktion så dom passar även till sittande alternativt knästående skytte. Gummibeklädd klyka gör stödet tyst Gummibeklädda fötter gör att dom greppar bra mot både hårda och mjuka underlag. Kortast längd (ihopdragen) 115 cm Vikt 1.1 kg Hylte har en kopia för 699 :- Femte benet tas lätt av och på Helt i aluminium Klicklåssystem Gummiklädda fötter Vikt: ca 1,25 kg Längd: Utdragen ca 160 - 180 cm Längd: Hopskjuten ca 106 cm Någon som testat Hyltes kopia? Och i så fall vad är det som gör att den kostar en tredjedel av originalet?
August 11, 2025Aug 11 Jag vet inte vad som skiljer men Hyltes lär göra jobbet, inget snack om saken. När jag letade efter sånt stöd kände jag på lite olika varianter men när jag provade Viper-Flex kunde jag sluta leta. Nu vet jag inte om jag klämde på just 5etta men de billigare tyckte jag hade ganska "plingiga" ben, mindre vridstyva än Viper och olika justeringsmöjligheter och konstruktion. Vissa har fasta delar man säter ihop, vissa justerar höjden genom att vrida för att låsa/öppna justering eller som 5etta med spännlås. Det jag gillade (och fortfarande gillar) mest med Viper är att det är låsning av benen som med kryckor, dvs de kan inte glida av nån anledning. De funkar från allt mellan sittande platt på marken eller stående. Relativt vridstyva och inte särskilt "plingiga" ben. Ska jag hitta nånting att gnälla på så är det att om det blåser på en del blir hålen i benen som en lergök och de uppstår lite visselljud. Inget som jag upplevt förstöra jakten men lite irriterande är det. Men uppsidorna väger upp det med råge.
August 11, 2025Aug 11 Har viperflex. Och dem håller, visslar som bohman säger men är stabila. Vilket dem billiga inte är. Sen stället jag mig frågande till lösningen på låsning på dem billiga. Undrar om dem låser om dem blir blöta eller riktigt kalla? Hänger vilt på mina vid urtagning. När vi drar stora vilt, typ gris så sätter vi viper flex igenom öglan på draglinan, Och har har stödet framför och drar med midjan likt, hästspann.
August 11, 2025Aug 11 Har viper Flex. Inget annat skulle ha hållit lika länge. Dom har många jaktdagar, drabbats av ägaren verkar tro att dom fungerar som spett. +1 på lergöken Men i övrigt ger jag dom Nobelpriset...
August 12, 2025Aug 12 Author Ett Viper-Flex Styx Elite+ stöd är nu beställt hoppas det hinner komma innan lördag.