Publicerat Augusti 23, 2025Aug 23 Jag håller på och bygger mig en vakkoja (stommen blev klar i går, (byggtråd kommer nog) och funderar över detta med belysning. Tanken är liten solpanel på taket, typ mc batteri från Biltema, dimmer, sedan någon form av (grön ?) led ljuskälla. Är det en fördel att ha ljuskällan via lång sladd bakom åtelplatsen för att få bra siluett eller fungerar det bra att ha den skruvad på kojan mot åtel ? Avståndet från där jag planerar ha kojan till åtel är ca 25-35meter. Eller ska man helst ha både och ? Är timer nödvändigt eller funkar det välja strömsnål led och låta den lysa svagt konstant och solpanelen får fylla på batteriet vart efter ? Tanken är även att solcellen/batteriet ska driva en viltkamera monterad på kojan. Både åtelbelysning och viltkameror är nya områden för mig, så tips på vad man ska välja och inte välja är välkommet.
Publicerat Augusti 23, 2025Aug 23 När jag satte upp åtelbelysningen första gången, så tänkte jag att jag ville ha siluetten. Problemet var att belysningen bländade i siktet. Jag skulle sätta upp en eller två spottar på kojan, som lyser upp åteln och området runt.
Publicerat Augusti 23, 2025Aug 23 Jag hänger mina diodslingor i en hängränna som funkar som lampskärm. Då bländar dom inte- och ljuset riktas ned.
Publicerat Augusti 23, 2025Aug 23 Detta är en populär post. Jag kör med Biltemas åtebelysning, inte perfekt men funkat bra i styvt ett år. Skymningsreläet pajade på den första efter 3 veckor, var inne å skulle byta. Fick en ny + den trasiga med hem 🤪. Blandade ihop dem när jag skulle montera å då funkade bägge 😆 Ibland har man tur. Jag har mina monterade på en 28x45 på automaten, lysande rakt ner. Monterade den först riktade bort från kojan men då skuggade grisarna. Man såg dem på kameran men inte framme och åt nåt. Vinklade ner å nu är de framme och relativt okänsliga. Har kört med batteri (avdankade bilbatterier) och då håller belysningen ca 2 veckor på vintern. Sista nätterna är det väl inga flygplan som tror det är en landningsbana men det räcker som skjutljus. Funkat super i min mening. Kojan är riggad för att ungarna ska kunna va med å uppsiktsjaga. Fixade ett bakstöd för kolven som är justerat i sida och längd. Lägger man en bakdäck på stödet ska det mycket å vingla i skottet....
Publicerat Augusti 23, 2025Aug 23 Författare Tack för tips och synpunkter. Hur gör ni med fönster/skjutglugg ? Velar om det är bäst med två plexiglasrutor man drar år sidan i en spontad bräda eller skena lagom mycket för att smyga ut pipan eller om man ska satsa på en ruta med gångjärn som man öppnar försiktigt uppåt genom att dra i en lång tunn wire eller fiskelina. Rent spontant känns förstnämnda lite smidigare och borde sannolikt passera mer obemärkt för viltet ?