Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Billigt termisk kikare

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder funderar jag på att skaffa billigast möjliga termiska handkikare. . 

Planen är att "jaga in" valpen under hösten och tänkte försöka styra släppen på hare till att börja med. Tanken är att den ska användas till viltinventering och inte direkt i jaktliga sammanhang. Jag behöver mao inte räkna punghåren på en galt men samtidigt behöver kikarn kunna skilja på älg å hare? 

Någon som har några tips? 

M

Publicerat

Om du ska bli nöjd, inte dem billigaste, minst 25lins och 15000kr. Vissa 19 

Annars är det väldigt stor risk för att du blir missnöjd. 

Men du kör väll ficklampa!? Har för mig att någon var Väldigt emot😉

Publicerat
  • Författare
4 hours ago hs_merkel sa:

Om du ska bli nöjd, inte dem billigaste, minst 25lins och 15000kr. Vissa 19 

Annars är det väldigt stor risk för att du blir missnöjd. 

Men du kör väll ficklampa!? Har för mig att någon var Väldigt emot😉

Hujja, å jaga med är termiskt inte aktuellt. Jag är för grå i tinningarna 😁

Nu handlar det mer om att lite diskret ha koll på vars haren håller till på nätterna, därav snålheten. Jag skulle runt krasst kunna lysa med en lampa egen tänkte termiskt var smidigare 

Publicerat
  • Författare
På 2025-09-19 at 10:21 Dansken sa:

Jag tror det är i det läge denna teknik kommer till sin rätt: när man har blivit "vuxen" och ett visst lugn infinner sig- när man inte till varje pris MÅSTE skjuta det första och bästa djur som sticker trynet fram- när man kan välja i lugn och ro och se att skjuta rätt djur- när det står bra till- och står still....

Då är ett termisk sikte ett makalöst hjälpmedel- även för en med gråa tinningar 😉

Så är det sannerligen. Men när det kommer till pangandet så tycker jag att åtelbelysningen för 200 spänn eller lampan på bössan fungerar lika bra. Å de e billigare oxå 😁

Jag kan tycka det finns en charm i att se grisen på kameran, smyga upp i kojan å sen skjuta om tillfälle ges. Känns lite som grisen får en chans 🤔

Syftet med det här e ju att på ett simpelt sätt luska ut var hus-hararna håller till så jag kan släppa valpen med lite kvalitet

M

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Dansken sa:

Dom första x-antal grisar sköt jag på belyst åtel med ett "hygglig" kikarsikte med belyst riktmedel och jag tycker själv det gick bra: jag lät grisarna gå till dom var lugna och sköt en jag fick rent på. Efter ett tag fick jag elektronisk bildförstärkare: en ATN som med dagens mått skulle klassas som "skit": tung, otymplig, långsam, den laggade och hade en bländande display. Sen lurade Rayban på Astro på mig en termisk liten skitsak "Torrey pines" FLIR som var helt oanvändbar och som var rent oduglig till jakt.

Vill du ha den för en flaska Bourbon?

Sen kommer det jag egentligen vill berätta med detta inlägg:

Efter detta köpte jag en PARD: nu kom det något- inte för stort och otympligt- som GICK ATT ANVÄNDA- och priset kom ned på en vettig nivå. I dag har alla apparater blivit mycket bättre, och konkurrencen håller priserna nere.

Nu kommer det jag vill säga: ni har sägert haft grisar framme på åteln- fått rent håll på en- skjutit- grisen ramlar ikull med ett "skriiiiiiiiiiiii"- sparkar lite- och ligger still. Dom andra drar som en avlöning och det rasslar och skramlar i skogen.

En gång efter jag hade fått PARD'en och satt jag och vakade och hade grisar framme på åtel som hade lugnat sig. Jag hade fått rent på en och gjorde klart för att skjuta- då kom det en stor sugga smygande ute från mörkret ur en buske precis bakom den gris jag hade tänkt skjuta. DEN HADE JAG ALDRIG SETT I DEN GRÖNA BELYSNING ÖVER ÅTELN MED ETT VANLIGT SIKTE. Jag väntade- och fick en annan gris strax efter.

Tänk scenariot att jag hade skjutit första grisen (med ett vanligt sikte)- den hade ramlat med ett skriiiiik och alla dom andra stack.

Tänk nu om det inte var den grisen som skrek- men att det var suggan 5- 10 meter bakom som skrek när jag sköt ett ben av den med ett genomslag. Hade första grisen legat på platsen- vem går då ett antal meter bakom och letar efter ytterligare skador när dom hämtar sin gris på åteln?

Termiska sikten och bildförstärkare kan inte uppslattas nog: bara man lär sig använda dom. Bildförstärkaren svaghet är att den också förstärker fuktpartiklar: vid dimma och duggregn kan man bryta för kvällen. Den termiska "ser" värmesignatur genom tunn vegetstion.

Lär man sig att använda sina "redskap" är dom superbra- och man hamnar inte i Danska statistiken 🤭

De kan vara intressant eftersom jag inte dricker bourbon själv 😂 så den jag lika gärna skänka vidare... 

Mycket bra poäng för övrigt vad gäller termiska. Men det är ju en gråhårings inlägg 😉 

I det fallet ju termiska bra så det förslår. Jag försöker att inte jaga på grisarna om jag inte haft dem framme flera nätter i sträck så jag har lite koll på flocken. Givetvis rent läge men också så jag ser de andra som inte ska i backen. Åteln är inte så välbesökt ännu men ska definitivt ha det i åtanke för framtiden 

M