Publicerat September 23, 2025Sep 23 Jo. Jag har en Sako Hunter 6,5:a, generationen innan 75:an tror jag. Finns det bakkappor (röd) som passar rakt av utan inpassning? Originalet är rätt glatt och saknar all form av friktion. Och ett förslag på picatinny-skena. Funkar inte en som är för lång låda oavsett generation? /Må
Publicerat September 24, 2025Sep 24 Du får nog räkna med att behöva slipa in en gummibakkappa så den passar. Kommer ihåg jag gjorde i ordning en Sako och återställde den till originalskick åt @857JRS på grannkanalen (den hamnade visst i Australien) han har kontakter och kan skaffa Sako originaldelar. Han kom med en röd ventilerat gummibakkappa det stod "Sako" på- inlindat i vitt papper och behandlat med talk. Vad picatinny skena anbelanger skulle jag köpa en oborrat stålskena och borra lådan med 4 hål: funkar det på Tikka ovanpå det plana lådtaket funkar det på Sako med. Någon som ska ha mörkersikte på ? 😉
Publicerat September 24, 2025Sep 24 43 minutes ago Dansken sa: Vad picatinny skena anbelanger skulle jag köpa en oborrat stålskena och borra lådan med 4 hål: funkar det på Tikka ovanpå det plana lådtaket funkar det på Sako med. Detta ska jag göra vilket år som helst på min Sako, med addering att jag kommer borra för två stift också när ändå lådan är uppspänd. Har dock inte hittat nåt rostfritt picatinnyämne än…
Publicerat September 24, 2025Sep 24 Om längden är bra, så här gjorde ja. På min tikka m65 i 6.5, den bössan jag motionerar mest, sitter en svart bakelitbakkappa. Det negativa är att den bakkappan är för glatt / hal, samt att det känns så där att ställa ner bössan på hårt underlag. Så, funderade lite å tog sen den för mig kortaste vägen, samt även reversibelt. Jag klädde in bakkappan i hockeytejp, först en läpa på mitten och sen en läpa på var sida och sen en läpa på mitten igen. Dessas ska gå omlott, samt en liten bit in på baksidan, så att de sluter tätt när man skruvar dit igen. Skulle ’isoleringen’ bli sliten, så gör om. /P
Publicerat September 24, 2025Sep 24 Författare 10 hours ago Dansken sa: Någon som ska ha mörkersikte på ? 😉 No. Ett Aimpoint Micro. Hittade dessa delade baser: https://www.handladigitalt.se/produkt/burris-xtb-xtreme-taktisk-stal-bas-sako-85-75