Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyfritt 6.5x55

Featured Replies

Publicerat

Har i tanke att gå över till blyfritt till 6.5an.

Nu skiljer ju det en hel del vapen-vapen men vilken blyfri ammunition kör ni med?

Jag har varit inne på antingen sako powerhead 7.8g blade eller hornady ECX 9.07g båda når kommande kravet på 2000J och 7.7 gram.

I första anblicken så känns det som att powerhead har en mycket effektivare expansion.

Någon som har testat? Eller vad skulle ni rekommendera?

(Copper bear är totalt uteslutet!)

Mvh

Publicerat

Senast i  kväll  skickade jag i väg en ttsx mot ett rådjur, dock i 6mm.

In bakom ena bogen, ut i bakkant på den andra. Flyktsträcka ca 3m.

I 308an ska jag testa Blade, bara jag skulle komma mig för att skjuta laddsstegen jag har färdig och väntar.

Publicerat

120 grs TTSX använder jag när jag till allt utom drevjakt, då har jag annan pipa/bössa/kaliber.

Skjuter allt från grävling till kron med 6.5an. Har inte fört nån statistik men jag kan inte påstå att jag märkt nåt konstigt och djuren dör som tidigare. 

Publicerat
3 hours ago mbbohman sa:

120 grs TTSX använder jag när jag till allt utom drevjakt, då har jag annan pipa/bössa/kaliber.

Skjuter allt från grävling till kron med 6.5an. Har inte fört nån statistik men jag kan inte påstå att jag märkt nåt konstigt och djuren dör som tidigare. 

120gr TTSX är också mitt val för blyfritt i 6.5an  Det är också plus för den kulan att den stabiliserar i grabbens bössa med 1:9 twist.  Ingen annan kopparkula har gjort det.

Publicerat
2 hours ago Islänningen sa:

120gr TTSX är också mitt val för blyfritt i 6.5an  Det är också plus för den kulan att den stabiliserar i grabbens bössa med 1:9 twist.  Ingen annan kopparkula har gjort det.

När jag höll på att gå torsk på 120 grs köpte jag 127 grs LRX som jag får för mig inte skulle lira i blaserpipan men den verkar funka så den kulan har jag lagt ner nån trave grisar och dov med också. De samskjuter så jag blandar lite mellan dessa, beror på vilka som kommer upp ur fickan. 

Publicerat
2 hours ago mbbohman sa:

När jag höll på att gå torsk på 120 grs köpte jag 127 grs LRX som jag får för mig inte skulle lira i blaserpipan men den verkar funka så den kulan har jag lagt ner nån trave grisar och dov med också. De samskjuter så jag blandar lite mellan dessa, beror på vilka som kommer upp ur fickan. 

Jag kör även LRX i min Sauer med 8.66 twist.  Men den lirar inte i grabbens 1:9.  Jag laddar den ganska hårt, med utgångshastighet på ungefär 910 m/s  Har skjutit den i blött papper på 300m och då svampar den perfekt.  100m var lite väl våldsamt.

Bilderna nedan finns för övrigt i min dagbok.

IMG_2395.thumb.jpg.12e01aef0b5f3e7262eaa5ec23d203b3.jpg

300m

IMG_2401.jpg.518737b8acf743c67f80438aa481a5a4.jpg

100m

Publicerat

Ska faktiskt köra lite LRX på lördag på 300m.  Har skaffat en full-size rävsiluett att skjuta på.

Bilder kommer i dagboken.

Publicerat

Har provat mycket blyfritt I 6,5x55, och har använt Blade I 308win och 6,5x55 i snart 3 år. Är mycket nöjd, lite köttförstöring korta flyktsträckor. Har haft några vilt som varit lite snålt med blod typ tre av 70-80. Annars posetiv. Vildsvin, dovhjort rådjur och räv. 5-340m

Nu håller jag på att prova Norma ecostrike. Dyr men verkar funka väldigt bra!