Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktgäster i jaktlag

Featured Replies

Publicerat

Vi hade jaktmöte för några dagar sen och där var det en person som förde på tal att vi inte skulle ta med någon form av jaktgäst

under den första älgjaktsveckan, hans motivering till det var att gästen sågs som en konkurrent till skottillfällen då tilldelningen är 4 älgar...

Ja ni läste rätt

hur gör ni andra i era lag med gäster av olika slag

Publicerat

I de jaktlag jag är med i går det från "inga gäster" till "i princip fritt med gäster". I ett av jaktlagen har vi inga gäster under första älgjaktsveckan. 

Jag har viss förståelse för att begränsa mängden jaktgäster. Själv har jag nog med jakt, skottillfällen och kött för att inte bry mig. Men om du betalar en hel del pengar för att vara i ett jaktlag så förstår jag om det skaver om det dyker om en massa gäster på jakterna. Det finns begränsningar kring hur mycket vilt som bör skjutas. Är det fler jägare ute så minskar sannolikheten att få skjuta. Det är ren fakta. 

I slutändan är det ett beslut för jaktlaget. Jag har förståelse för olika beslut i den här frågan. 

Publicerat
25 minutes ago Arctic sa:

I de jaktlag jag är med i går det från "inga gäster" till "i princip fritt med gäster". I ett av jaktlagen har vi inga gäster under första älgjaktsveckan. 

Jag har viss förståelse för att begränsa mängden jaktgäster. Själv har jag nog med jakt, skottillfällen och kött för att inte bry mig. Men om du betalar en hel del pengar för att vara i ett jaktlag så förstår jag om det skaver om det dyker om en massa gäster på jakterna. Det finns begränsningar kring hur mycket vilt som bör skjutas. Är det fler jägare ute så minskar sannolikheten att få skjuta. Det är ren fakta. 

I slutändan är det ett beslut för jaktlaget. Jag har förståelse för olika beslut i den här frågan. 

Skulle aldrig drömma om att ta med mig en gäst första veckan när det ändå oftast är rätt många med.  Men det finns undantag. Vi kan bjuda in gästhundförare och om vi hade ont om hundar av någon anledning...

Sen senare på hösten så är det ofta bra med någon gäst eller två då vi har stora områden att jaga av.

Men som Arctic sa, det är upp till jaktlaget ifråga.

Publicerat
  • Författare
44 minutes ago Arctic sa:

skaver...

Publicerat

Vi har inga gäster första veckan. Sen går det bra med gäster efter avstämning med jaktledaren, så det inte blir för många gäster samtidigt. Den som bjuder in ansvarar för att gästen har skjutit godkänt på älg, som markägaren kräver och att gästen har någon form av ansvarsförsäkring.