Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hittar ej färska spår

Featured Replies

Publicerat

har en tyskterrier 2 år gammal drygt, träningssläppen från aug och framåt gick bra med mycket väck och kortare drev, sen 2 veckor tillbaka är det besvärligare, har korsat helt färska spår efter att jag haft synobs på både älg och rådjur men han väcker ej ens, senast igår under älgjakt där en älg sågs så lyckades han inte hitta ett 5 minuter gammalt spår efter den, han körde runt länge i kringlor på platsen där älgen betat men fann ej utspåret

märkligt, nos kvalster sa någon men han har inga symptom 

Publicerat

Skulle nog behandla honom för noskvalster bara för att.
Farsans Hamilton stövare blev helt värdelös så fort han fick det.

Publicerat

Noskvalster brukar ju visa sig genom att de går runt och nyser rätt mycket dock.. Är han pigg och glad i övrigt?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago sexfemåtta sa:

Noskvalster brukar ju visa sig genom att de går runt och nyser rätt mycket dock.. Är han pigg och glad i övrigt?

Ja pigg och full fart för övrigt, jag funderar på om han blivit rädd för han har inte skallat på vilt sedan i slutet på september, då en ensam älg, lite spårtester här hemma med gömd korv och godis hittar han utan problem

Publicerat
9 minutes ago, Risarn said:

Ja pigg och full fart för övrigt, jag funderar på om han blivit rädd för han har inte skallat på vilt sedan i slutet på september, då en ensam älg, lite spårtester här hemma med gömd korv och godis hittar han utan problem

Ja smart att testa nosen på andra vis, då får du ju reda på om den funkar så att säga.

Kanske nått som skrämt honom då? Inte det man tänker sig först med en jaktterrier kanske, men även de är av kött och blod ju..

testat lägga viltspår? Då kan du ju se lite under en kontrollerad form hur han gör.

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago sexfemåtta sa:

Ja smart att testa nosen på andra vis, då får du ju reda på om den funkar så att säga.

Kanske nått som skrämt honom då? Inte det man tänker sig först med en jaktterrier kanske, men även de är av kött och blod ju..

testat lägga viltspår? Då kan du ju se lite under en kontrollerad form hur han gör.

Jag ska faktiskt göra ett autentiskt viltspår om en stund, det går get och kid på vallen 100 meter bakom huset, ska fösa bort dom nu och sen ta an deras spår om nån halvtimme

Publicerat
  • Författare
31 minutes ago Risarn sa:

Jag ska faktiskt göra ett autentiskt viltspår om en stund, det går get och kid på vallen 100 meter bakom huset, ska fösa bort dom nu och sen ta an deras spår om nån halvtimme

Publicerat
15 hours ago sexfemåtta sa:

Jag hade nog inte inväntat symtom, tar han inte upp rådjur så är det bara att köra på med behandlig. Det är rätt lätt gjort och har inga påtagliga biverkningar. Dumt att under säsong gå och invänta ytterligare symtom, tror att hundens nos fungerar sämre redan innan den börjar nysa och ha sig.

Publicerat
7 minutes ago, Hipshot said:

Jag hade nog inte inväntat symtom, tar han inte upp rådjur så är det bara att köra på med behandlig. Det är rätt lätt gjort och har inga påtagliga biverkningar. Dumt att under säsong gå och invänta ytterligare symtom, tror att hundens nos fungerar sämre redan innan den börjar nysa och ha sig.

Säger ej emot dig där. Tror inte heller det är nån fara att behandla om det nu inte skulle vara det som är problemet. Men det låter ju ändå lite udda för mig att hunden ej har symptom av noskvalster, kan använda doftsinnet till annat än just viltspår..

Och videon verkar säga att hunden spårade upp och nu driver rådjuren med skall? :) Det kan inte även vara så att han fått lite stryk av den där ensamma älgen och därför inte var så sugen att sticka på älgspår igen nu? Tyskterrier förstås... men. 

Publicerat
  • Författare
8 hours ago sexfemåtta sa:

Säger ej emot dig där. Tror inte heller det är nån fara att behandla om det nu inte skulle vara det som är problemet. Men det låter ju ändå lite udda för mig att hunden ej har symptom av noskvalster, kan använda doftsinnet till annat än just viltspår..

Och videon verkar säga att hunden spårade upp och nu driver rådjuren med skall? :) Det kan inte även vara så att han fått lite stryk av den där ensamma älgen och därför inte var så sugen att sticka på älgspår igen nu? Tyskterrier förstås... men. 

Ja det lutar nog åt att herr tysk blev lite skraj men som videon visar så släppte låsningen på färska rådjursspår, en hund som söker ut normalt men aldrig väcker kan väcka funderingar på noskvalster..