Publicerat Oktober 16, 2025Okt 16 Hej på er En bekant har fått in vildsvin på sitt sommarställe som bökar sönder allt i vanlig ordning. Han frågade mig vad jag rekommenderar för elstängsel. Jag använder det inte själv men lovade att fråga här vad som rekommenderas av folk som faktiskt använder det. Så vad säger ni som vet? Vad ska jag rekommendera? Mvh John
Publicerat Oktober 16, 2025Okt 16 Jag vet att dom har satt elstängsel runt golfbanan här uppe- och det har funkat (det är mycket gris runtikring)
Publicerat Oktober 16, 2025Okt 16 Det är väl det som ger bäst resultat, men om grisarna tycker att det som finns innanför är tillräckligt lockande så brukar de lära sig att det gör bara ont precis när man passerar. Men resultat ger ett elstängsel så är det, grisarna håller sig borta bättre. Dock kan de ju böka över trådarna och så gjordar det ner där och sen är det ofarligt, de är smarta de små liven!
Publicerat Oktober 16, 2025Okt 16 Författare 31 minutes ago Galne sa: Det är väl det som ger bäst resultat, men om grisarna tycker att det som finns innanför är tillräckligt lockande så brukar de lära sig att det gör bara ont precis när man passerar. Men resultat ger ett elstängsel så är det, grisarna håller sig borta bättre. Dock kan de ju böka över trådarna och så gjordar det ner där och sen är det ofarligt, de är smarta de små liven! Tror man får köra tre separata trådar på olika höjd. Sen lutande utåt så de inte kommer åt den undre tråden utan att först nudda den övre.
Publicerat Oktober 16, 2025Okt 16 2 hours ago Ijahman sa: Tror man får köra tre separata trådar på olika höjd. Sen lutande utåt så de inte kommer åt den undre tråden utan att först nudda den övre. Om du menar tre separata trådar så tillvida att du ska ha tre olika aggregat så är det overkill delux + att det är olagligt till tamdjur. Använd största möjliga aggregat, nätanslutet, ej batteridrivet. Grisarna är så känsliga för ström så har du ett kraftigt aggregat så stannar dom innan dom är framme vid trådana.
Publicerat Oktober 16, 2025Okt 16 Författare 38 minutes ago kkjon sa: Om du menar tre separata trådar så tillvida att du ska ha tre olika aggregat så är det overkill delux + att det är olagligt till tamdjur. Använd största möjliga aggregat, nätanslutet, ej batteridrivet. Grisarna är så känsliga för ström så har du ett kraftigt aggregat så stannar dom innan dom är framme vid trådana. Jag menar tre trådar till samma aggregat men på olika höjd.
Publicerat Oktober 16, 2025Okt 16 34 minutes ago Ijahman sa: Jag menar tre trådar till samma aggregat men på olika höjd. 👍 Dom vanligaste felen många gör är att dom använder för litet aggregat och slarvar/fuskar med jordspetten. Är jordningen i underkant spelar det ingen roll hur stort aggregat man använder.
Publicerat Oktober 16, 2025Okt 16 Detta är en populär post. Satt och kollade en foderplats en kväll för ett tag sedan.. Kultingarna gick snyggt under trådarna och klättrade IN i själva foderbehållaren Med två-tre kultingar i lådan så vart det ngt slags tombolaljud när en fjoling ska haka på och får sig en bra smäll av elen! Vart rusning på flocken, suggorna kutade emot platsen för skriket för att försvara sina telningar.. och småttingarna i lådan kom ut som skjutna ur en kanon! Så el, rätt placerad, är (svin) bra!
Publicerat Oktober 17, 2025Okt 17 Författare 15 hours ago Hipshot sa: Satt och kollade en foderplats en kväll för ett tag sedan.. Kultingarna gick snyggt under trådarna och klättrade IN i själva foderbehållaren Med två-tre kultingar i lådan så vart det ngt slags tombolaljud när en fjoling ska haka på och får sig en bra smäll av elen! Vart rusning på flocken, suggorna kutade emot platsen för skriket för att försvara sina telningar.. och småttingarna i lådan kom ut som skjutna ur en kanon! Så el, rätt placerad, är (svin) bra! 😄🤣