Publicerat Oktober 25, 2025Okt 25 Har en Aya Ambassador i 12/70. Har köpt ett gäng Gamebore Regal som är 65 mm. När jag skjuter med dessa blir bössan trög att öppna och ejektorerna strular. När jag skjuter med 70 och 67,5 mm patroner funkar allt som det ska. Vad beror detta på och bör jag undvika 65mm skott? Tacksam för svar...
Publicerat Oktober 26, 2025Okt 26 Din Aya bör fungera hur bra som helst med 65mm patroner. Är det papp eller plasthylsor på patronerna som krånglar?
Publicerat Oktober 27, 2025Okt 27 När köpte du ammunitionen och hur lagrar du den? Stål eller bly? Trångborrning på bössan?Hur kan den ha lagrats hos hökaren?
Publicerat Oktober 27, 2025Okt 27 På 2025-10-25 at 21:50 Sax sa: Har en Aya Ambassador i 12/70. Har köpt ett gäng Gamebore Regal som är 65 mm. När jag skjuter med dessa blir bössan trög att öppna och ejektorerna strular. När jag skjuter med 70 och 67,5 mm patroner funkar allt som det ska. Vad beror detta på och bör jag undvika 65mm skott? Tacksam för svar... ”Felet” ligger inte i patron längden, eller i varje fall är det inte klart så. Jag tror mer på en kollision mellan min och maxmått så att hylsan blir tight i patron läget. Med ett patronläge avsett för papp kan det bli tight med viss plast. I min 410:a har jag samma bekymmer med viss europeisk ammo, pangen är amerikansk och typ 90 år. /C
Publicerat Oktober 28, 2025Okt 28 Författare 10 hours ago Christian N sa: ”Felet” ligger inte i patron längden, eller i varje fall är det inte klart så. Jag tror mer på en kollision mellan min och maxmått så att hylsan blir tight i patron läget. Med ett patronläge avsett för papp kan det bli tight med viss plast. I min 410:a har jag samma bekymmer med viss europeisk ammo, pangen är amerikansk och typ 90 år. /C Är det nån risk att skjuta med skotten tror du? Kan man utgå ifrån att alla Gamebore skott beter sig likadant?
Publicerat Oktober 28, 2025Okt 28 På 2025-10-25 at 21:50 Sax sa: Har en Aya Ambassador i 12/70. Har köpt ett gäng Gamebore Regal som är 65 mm. När jag skjuter med dessa blir bössan trög att öppna och ejektorerna strular. När jag skjuter med 70 och 67,5 mm patroner funkar allt som det ska. Vad beror detta på och bör jag undvika 65mm skott? Tacksam för svar... Det beror relationen mellan patronens tjocklek (grad av kalibrering), hylsans flexibiltet och patronlägets diameter. Sånt här uppstår i bland. Nästa batch har lite annan diameter på puppan och vips funkar det igen.... Du lan ju prova och byta de patroner du har kvar hos handlaren till en ny batch. /T
Publicerat Oktober 28, 2025Okt 28 Författare Tack för svar! Är det nån fara för bössan eller för mig om jag skjuter med dom?
Publicerat Oktober 28, 2025Okt 28 4 hours ago Sax sa: Tack för svar! Är det nån fara för bössan eller för mig om jag skjuter med dom? Nej /T