Publicerat November 3, 2025Nov 3 En undran. Har kollat runt på ammunition 22lr. En del är kopparplätterad, andra inte. Varför kopparplätteras vissa kulor, verkar främst vara i det högre hastigheterna.
Publicerat November 3, 2025Nov 3 Alla blykulor har någon typ av oxidationsskydd, antingen fett eller plättering, du har säkert sett någon gammal 22 patron som är "vit" det är blyoxid som är lättlösligt och giftigt, plättering försvinner inte över tid som fett gör så vi kan kalla det att dom kulorna är konserverade.
Publicerat November 3, 2025Nov 3 1 minute ago Mad Mike sa: Jag använder bara kopparplätterat i min 22 a Hur har du kommit fram till det beslutet?
Publicerat November 3, 2025Nov 3 4 minutes ago Mr P sa: Hur har du kommit fram till det beslutet? För att jag förbrukar för lite jaktammo i 22lr så mitt lager måste hålla över tid samt att jag hellre städar ut eventuella kopparrester ur pipan än bly.
Publicerat November 3, 2025Nov 3 Författare OK. Skrapade med tumnageln och plätteringen försvann så det är nog både bly och koppar i pipan efter skott. Verkar dock vettigt med plättering som oxidationsskydd. Håller nog längre än vax.
Publicerat November 3, 2025Nov 3 Där ser man hur värdelöst AI är. @Mad Mike hade svaret som Google inte kunde svara på 🤣
Publicerat November 3, 2025Nov 3 Detta är en populär post. 1 hour ago Islänningen sa: Där ser man hur värdelöst AI är. @Mad Mike hade svaret som Google inte kunde svara på 🤣 Host...harkel When in doubt-ask Mike
Publicerat November 3, 2025Nov 3 Detta är en populär post. 5 hours ago Fläskfia sa: En undran. Har kollat runt på ammunition 22lr. En del är kopparplätterad, andra inte. Varför kopparplätteras vissa kulor, verkar främst vara i det högre hastigheterna. Blir lite lätt nostalgisk när vi pratar 22 Lr, jagade otroligt mycket med kalibern i min ungdom, sköt mer vilt med den per säsong än alla andra kalibrar tillsammans. Vet inte hur sortimenten ser ut idag men då var mina favoritpatron Lapua och eley Hv hp och solids mitt val i den dåvarande 22 an, dom låg någonstans runt 400m/s vid mynningen men dessa var bara fettade och ej plätterade så hastigheten verkar inte vara avgörande. Idag trivs min nuvarande 22a bäst med rws hv plätterade.
Publicerat November 3, 2025Nov 3 Eley och RWS subs är sjukt bra, skjuter tätt och slår lagom, dock saknas säkert några joule. RWS hv hp är dyra men oj vad bra. Man slipper ju piffare och pluppar. /C
Publicerat November 3, 2025Nov 3 Författare Detta är en populär post. Lapua min favorit, so far. Tre skott på 80 meter med min Mauser 420. Denna ammunition tillverkas inte längre, var en kaja på asken. Hålspets, oplätterad. Har två askar kvar.
Publicerat November 5, 2025Nov 5 Tycker RWS är för dyra, kört deras subbar tidigare men senare fann jag Winnie Subbarna med en förtroendeintivande hålspets. Winchesters subbar fick bli standardfödan till allsköns bös.. var väl aldrig upp i Mikes konsumtion i jämförelse med andra bössor men det var tveklöst goto valet när det rör sig om kommunala lönnmord. Har dem kvar för lite mer krävande uppgifter.. Nya stapelfödan är dock CCI Segmented... det är väl CCI? De skjuter tillräckligt bra, ingen minnesbild av monstertighta hål i tavlan men fullgott. Vinsten är säkerheten så i de situationer där jag måste använda krutvapen så blir det dessa.
Publicerat November 5, 2025Nov 5 Författare Har några Cci segmented hemma men ej provskjutit. Får botanisera litet nu när favoritpluggen inte tillverkas längre. Många höjde Lapua Scoremax till skyarna men de sköt aldrig bra i min bössa. Har nog kvar en ask, ska kolla i ammunitionsupplaget vid tillfälle.
Publicerat November 5, 2025Nov 5 Nostalgitrippen fortsätter! Jag jagade mycket med Lapua Dominator som var föregångaren till Lapua Midas, brutal egenprecision i den och batchvis ännu bättre än eley tenex. Vet inte hur Lapua står sig idag men på 90-00talet vill jag påstå att dom var världsledande.
Publicerat November 6, 2025Nov 6 Har samma minnesbild av Lapua, deras hålspetsade subbar sköt väldigt tight. Jag vart dock lite misstänksam mot den där hålspetsen, den var inte speciellt väl tilltagen.. När sedan winchester visade sig skjuta nästan lika bra så skiftade jag. De var verkligen överjävligt bra, hade flertalet såna där groteska kattjobb då back in the days.. jävlar vad mångsidig 22 lr kan vara när man är varm i kläderna skyttemässigt
Publicerat November 8, 2025Nov 8 På 2025-11-03 at 18:21 Christian N sa: Eley och RWS subs är sjukt bra, skjuter tätt och slår lagom, dock saknas säkert några joule. RWS hv hp är dyra men oj vad bra. Man slipper ju piffare och pluppar. /C Jag har kört med RWS HV HP i över 20 år nu. Aldrig haft NÅGOT problem med dom, och dom skjuter tätt i min bössa.