November 18, 2025Nov 18 https://svenskjakt.se/opinion/markagare-frantas-bestammanderatt-om-algjakten/
November 18, 2025Nov 18 52 minutes ago lsjonsson sa: https://svenskjakt.se/opinion/markagare-frantas-bestammanderatt-om-algjakten/ Förstår egentligen inte budskapet i insändaren. "Jakttider kolliderar ofta med lagstadgade jakttider": Som jag ser det får man en övergripande jakttid från ett ÄSO, men lagen styr ju ändå när man får jaga och den har alltid gjort det. "De ständiga förfrågningarna om att redovisa dagsaktuell avskjutning skapar stress...": Ja, eftersom om vi ibland har avlysningsjakt så vill man ha dagsaktuell avskjutning. Själv rapporterar jag i samband med att vi flår älgen och ser vikten. Tar typ 2 minuter via mobilen (jaktrapport.se). För mig är kommentaren mest att man inte orkar sätta sig in hur man loggar in via mobilen. "Med tanke på den orättvisa som det nya älgförvaltningssystemet oftast för med sig...": Framgår ju inte vilken orättvisa gubben tänker på... "Systemet gör hela älgjakten till ett ”chicken race”. Att välja rätt djur i den situationen är nästan omöjligt.": Förstår inte, vi hade 5 vuxna och 3 kalvar. Rätt djur för oss är 5 vuxna och tre kalvar. Något urval av "rätt" djur sker inte och har i sanningens namn aldrig skett hos oss. Kommer det en lovlig älg så har det smällt. Och till sist... "Dessutom fråntas markägaren allt bestämmande när det gäller jakttiden och val av antalet älgar, med avlysningsjakt som ytterligare spär på stressen." : När har markägare någonsin fått bestämma över jakttider och antal älgar? Det måste varit för länge länge sen... Inte ens när jag började jaga för 38 år sen fick man göra det. Min åsikt om insändaren är att de bara är gnäll över att jakten och samhället har förändrats av en bitter mycket gammal gubbe...
November 18, 2025Nov 18 Author 1 hour ago detstorabla sa: Förstår egentligen inte budskapet i insändaren. "Jakttider kolliderar ofta med lagstadgade jakttider": Som jag ser det får man en övergripande jakttid från ett ÄSO, men lagen styr ju ändå när man får jaga och den har alltid gjort det. "De ständiga förfrågningarna om att redovisa dagsaktuell avskjutning skapar stress...": Ja, eftersom om vi ibland har avlysningsjakt så vill man ha dagsaktuell avskjutning. Själv rapporterar jag i samband med att vi flår älgen och ser vikten. Tar typ 2 minuter via mobilen (jaktrapport.se). För mig är kommentaren mest att man inte orkar sätta sig in hur man loggar in via mobilen. "Med tanke på den orättvisa som det nya älgförvaltningssystemet oftast för med sig...": Framgår ju inte vilken orättvisa gubben tänker på... "Systemet gör hela älgjakten till ett ”chicken race”. Att välja rätt djur i den situationen är nästan omöjligt.": Förstår inte, vi hade 5 vuxna och 3 kalvar. Rätt djur för oss är 5 vuxna och tre kalvar. Något urval av "rätt" djur sker inte och har i sanningens namn aldrig skett hos oss. Kommer det en lovlig älg så har det smällt. Och till sist... "Dessutom fråntas markägaren allt bestämmande när det gäller jakttiden och val av antalet älgar, med avlysningsjakt som ytterligare spär på stressen." : När har markägare någonsin fått bestämma över jakttider och antal älgar? Det måste varit för länge länge sen... Inte ens när jag började jaga för 38 år sen fick man göra det. Min åsikt om insändaren är att de bara är gnäll över att jakten och samhället har förändrats av en bitter mycket gammal gubbe... Jag håller med dig! Jag tycker den var konstig insändaren och det var därför jag la in den.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.