Publicerat November 24, 2025Nov 24 I vårt lag brukar vi inte skjuta dov herrarna en vecka före och 1-2 veckor efter brunsten för att brunst smaken skall vara mindre. Vi har skjutit dov hjort ca 1 vecka innan brunsten tidigare och jag kunde känna en antydan till brunst men frugan ansåg att köttet var oätligt. Men på gårdagens jakt hade vi en gäst och dom sköt inte dov herrarna för en i januari pga smaken. Hur gör ni andra tycker ni brunst smaken sitter i så länge?
Publicerat November 24, 2025Nov 24 Brukar vänta med större dov fram till runt jul. Dom brukar vara rätt avmagrade, och jag vill inte riskera att kassera en dov.. Surrade med en viltuppköpare som sa inte före andra advent.. Spets så köper dom in, men dom har juh i regel inte heller deltagit i brunsten.
Publicerat November 24, 2025Nov 24 Vi skjuter bara dovspetsar, vilthandlarna brukar inte jubla när dom får in avmagrade kapitala nu när de blivit så dyrt med frakt upp till Stockholm 😁 men faktiskt så skjuter vi bara spets. Efter brunstperioden. Vissa kapitala är klena långt in i december så de finns ingen mening… sen finns de viss sanning i första stycket också. Därför äter jag heller aldrig vilt/ hjort på restauranger /M
Publicerat November 24, 2025Nov 24 Alla hornbärande i september. Spets hela tiden den är lovlig. Större väntar jag till efter jul. Sen beror det på vädret här nere. Milt väder gör att de stora återhämtar sig betydligt fortare. Ligger det snö större delen av december så väntar jag till februari med dem. Men sen är jag matjägare när det gäller dov.
Publicerat November 24, 2025Nov 24 Detta är en populär post. Enbart spets innan brunstuppehåll - hjortarna behövs till brunst så samma anledning som att jag inte gillar vårbocksjakt (fick jag sagt det också ..) Efter brunst skjuts spets och kapitala (medaljklass). Vi skjuter inga mellanhjortar någonstans oavsett tid på året där jag får vara med och bestämma.
Publicerat November 24, 2025Nov 24 I år tycker jag att det brunstade några veckor tidigt så borde vara över tidigare. Men som sagt, spets/stång är ju ett säkrare kort. För min del kan det vara med de stora, hornen äter man ju ändå inte.
Publicerat November 24, 2025Nov 24 Detta är en populär post. Vi kör på samma sätt som @pfrep. Bara spets före brunsten. Aldrig några mellanhjortar och nu efter brunsten skjuter vi några kapitala. Den första nu i helgen, ingen brunslukt på den så det ska nog gå bra att äta den.
Publicerat November 24, 2025Nov 24 Detta är en populär post. 45 minutes ago kkjon sa: Vi kör på samma sätt som @pfrep. Bara spets före brunsten. Aldrig några mellanhjortar och nu efter brunsten skjuter vi några kapitala. Den första nu i helgen, ingen brunslukt på den så det ska nog gå bra att äta den. Samma här - vi släpper en per drevjakt så blir tre per år. Första i förra veckan - ca 176-178p . Luktade inte farligt och vi får samma kilopris för den. Så @Maichel resonemang stämmer nog … 😬