Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussion: Radio vara eller inte vara

Featured Replies

Publicerat

Lite samtal från helgens jakt när vi lunchade mellan såtarna.

Kommer jaktradion bli utdaterad snart nog? Åtminstone för stora delar av landets jägare? Om vi bortser från de norrländska vidderna nu för en stund, där vi kanske inte kan räkna med ett starkt 5G-nät överallt inom kort så.. vad tillför egentligen jaktradion? Varför har vi inte bara det hela som en PTT-funktion i Wehunt (som vi "alla" använder) när alla har bra uppkoppling? Alternativt någon annan slags telefonkonferens-app-whatever. Alla jägare har mobiltelefon, och vi har snart mobilnät överallt där vi jagar...så lyder isåfall argumentet.

Ge gärna era åsikter. En fördel med radio kan jag tycka är att man "slipper" telefonen. Även om radion är en teknologisk pryl så är den skild från resten av ens teknologiska liv.. Det är åtminstone inte en skärm att kolla på. Men i övrigt...varje jakt jag nånsin varit på hör folk inte riktigt vandra väl, det sprakar o har sig, nåns antenn är dålig, nån har kass radio... så även om problem med mobilnätet kan finnas så är det knappast perfekt med radios...

Är det lite så att systemed med radio kom i en tid alla inte hade mobiltelefoner och numera snart kanske således ej behövs? Eller kommer radio fortsatt vara en grej pga anledningar?

Publicerat

För min egen del handlar det om att kunna ha ett medel för snabb kommunikation i lägen där det inte går att vänta på att någon tittar på skärmen och ser meddelandet. Hunden är efter fel djur och behöver kopplas upp, eller är på väg mot en järnväg eller bilväg.

Om man kan hitta en funktion i appen som ersätter det (vilket garanterat kommer på något sätt, med röstmeddelanden som går ut och sparas, bluetooth-headsets istället, mm. så är jag villig att släppa radion. Men tills dess kommer den nog vara kvar. 

Men intressant diskussion! :) 

Publicerat

Där jag jagar skulle förmodligen en PTT (Push to Talk) funktion i Wehunt vara ett bättre alternativ än radion ur samtalskvalitet. Men den hjälper ju inte mot att folk börjar prata innan de trycker på knappen, eller håller mikrofonen två meter från munnen. 

Jägare är ett konservativt släkte så det kommer förmodligen att dröja innan radion läggs åt sidan. Men kanske att de digitala jaktradioappraterna aldrig kommer att slå igenom utan de analoga ersätts av mobiltelefoner direkt, åtminstonde i södra Sverige.

Publicerat

Tycker de flesta jakt-appar dränerar batterier allt för snabbt och att ha funktionen motsvarande PTT på detta vis kräver att allas telefoner är online konstant, inte allt för sällan som man väcker telefonen och så ser man att man loggas in på WeHunt igen. Händer nog minst ett par ggr per jakt.

Jaktradion är snabb och alla som lyssnar på kanal och ev pilotton hör, har man problem som TS ovan skrev så bör man tydligt informera vederbörande att den bör se över sin utrustning. I vart fall i de områden jag jagar i Blekinge/Kalmar/Kronoberg så är täckningen på mobilen över hela jaktmarkerna alldeles för dålig för att man ska kunna släppa jaktradion!

Publicerat

Finns fördelar med radio jämfört med mobil. 

Radion har betydligt bättre batterikapacitet. 

Den fungerar i kyla när mobiler lägger av.  (Har varit med om det).

Största problemet är "Kalle på Åsen" som har kvar sin radio som var minsann väldigt modern när han köpte den på 90-talet, men har ingen pilotton och bara 3 kanaler, samt "Pelle pratkvarn" som gärna diskuterar allt möjligt över radion.

Tyvärr, så har man störning från hundpejlarna på vissa kanaler, vilket resulterar i att de få som finns blir ofta överbelastade när det är många olika lag i området.  Då är pilotton bra att ha.

Kan inte tänka mig att de som inte klarar av att ställa in sin radio, kommer att kunna delta i ett konferenssamtal via mobilen.

Publicerat

Kul tanke!

Men jag tror det är en bit kvar innan radion blir hemma. Jag gillar inte att stå och glo på en app på pass, såå mkt skönare att få uppdatering direkt via grisörat.. Radion kan jag ratta med handskar utan problem, den är integrerad i mej så att säga. Mobilen måste man böka med.. knacka in lösenord om man har ansiktsmask och ta av sig handskar o böka. 

Publicerat

Vi har i princip  bara radion för "snabba ryck" och som backup till telefonen (SMS grupp).

Tycker mig notera att alla kuperade områden har vissa områden där telefontäckningen suger. Och sen 
kan det ändå vara hopplöst att få kontakt via radion till alla deltagare.  Kombo radion + sms är i nuläget nästan
en nödvändighet när vi är många som jagar.

Och en sak som är positivt med SMS är att det krävs väldigt lite data för att ett meddelande ska gå fram.

Men i övrigt så gillar jag när hundföraren ropar upp mig och förvarnar mig att hen är på g.

För övrigt har det väl hänt mer än en gång att man dragit ner volymen på radion rejält då man haft en älg på g. 

För älgarna spelar det dock ingen roll om man pratar i telefon eller på jaktradion, de hör det jävligt långt 

Publicerat

Radio som första kommunikationsmedel. Snabbt, lång driftstid, slipper fippel med mobilen är de främsta fördelarna. Sedan finns det alltid några som nämnts innan dvs mundiarré, trycker in knappen två sekunder efter de börjat prata, de som köper billigaste grejerna som inte fungerar etc… Dessa kommer alltid finnas i olika skepnader oavsett om de har radio eller inte. Men radio är oslagbart enl mig.

Publicerat
18 hours ago sexfemåtta sa:

Lite samtal från helgens jakt när vi lunchade mellan såtarna.

Kommer jaktradion bli utdaterad snart nog? Åtminstone för stora delar av landets jägare? Om vi bortser från de norrländska vidderna nu för en stund, där vi kanske inte kan räkna med ett starkt 5G-nät överallt inom kort så.. vad tillför egentligen jaktradion? Varför har vi inte bara det hela som en PTT-funktion i Wehunt (som vi "alla" använder) när alla har bra uppkoppling? Alternativt någon annan slags telefonkonferens-app-whatever. Alla jägare har mobiltelefon, och vi har snart mobilnät överallt där vi jagar...så lyder isåfall argumentet.

Ge gärna era åsikter. En fördel med radio kan jag tycka är att man "slipper" telefonen. Även om radion är en teknologisk pryl så är den skild från resten av ens teknologiska liv.. Det är åtminstone inte en skärm att kolla på. Men i övrigt...varje jakt jag nånsin varit på hör folk inte riktigt vandra väl, det sprakar o har sig, nåns antenn är dålig, nån har kass radio... så även om problem med mobilnätet kan finnas så är det knappast perfekt med radios...

Är det lite så att systemed med radio kom i en tid alla inte hade mobiltelefoner och numera snart kanske således ej behövs? Eller kommer radio fortsatt vara en grej pga anledningar?

31 MHz lever ännu i Kalix. Vissa lag har 155 MHz. Några lag som jag känner till har sms-konversation. Vårat vvo har pratat om att uppdatera till 155 MHz och det är länge (5 år) sedan jaktledaren hade uppe detta till diskussion. Några gubbar har köpt nya 31:or, så jag funderar på om det blir under min livstid som vi går över till 155:or. Varför ska man köpa nytt när den gamla fungerar. Om vi behöver länka för att alla ska höra vad jaktledaren säger så fungerar det också, p g a kuperade terräng. SMS vet jag inte om det är en lämplig lösning när det regnar eller är minusgrader.

Jag har inte varit motståndare till att gå över till 155:or.

Publicerat

Tror inte PTT skulle dra mer ström då telefonen ändå är uppkopplad i stort sett hela tiden... så tekniskt sätt så tror jag det skulle vara bättre än det vi har idag....  Men.... jag anser nog att radion är överlägsen, då det inte går att installera blocket och youtube på radion..

Jag tror inte radion kommer att dö ut under närmaste 10åren.. ( Sen kanske Ai, har tagit våran plats, och då är ändå allt uppkopplat)... 
När den digitala radion kom, skulle juh ALLA....snart byta, men det har heller inte hänt. Så jag tror radion har sin plats.. även om mobilen har blivit ett komplement...

Publicerat

Det används kommunikationsradio vid olika typer av byggen, vägarbeten, m. m., men vad det är för slags apparater vet jag inte. Komradio är ju bra ifall flera ska höra vad som ska göras vid ett vägarbete t. ex.

Publicerat
  • Författare

Kul med många åsikter. Generellt tror jag som flera säger, ett klart problem är batteritid. Min telefon dränerar batteri FORT när det är kallt + använder wehunt, som verkar vara en batteriintensiv app. Det är väl förstås nått som går att åtgärda tex med en powerbank, men det blir en bromskloss för att hela gänget ska använda saker effektivt.

Detta med att fippla med knappar på radion vs telefonen kan ju lösas genom att ha ett headset kopplat mot telefonen med en PTT-funktion.

Att telefonen inte har täckning överallt är sant, men jag tänker att den bara blir bättre. Dock inte god nog idag, även i skogarna utanför uppsala där jag sitter ibland. Hade ingen 4g/5g alls på ett pass i helgen.

Tycker dock både 155-radion och 31-radion jag använt på två ställen inte alls är så bra den heller. Man hör aldrig alla väl, och det sprakar en massa och har sig. Man kan säkert skylla en del på att vissa har gama ök till radios, men vettefan alltså, tycker inte man alltid hör så bra av dem man vet har nya grejer heller. Tror kvaliteten via telefonnätet kunde vara överlägsen, bara man har täckning.

En sak jag absolut själv känner och håller med om är att det helt enkelt är nice att slippa fippla med en touchscreen ute i skogen. Användargränssnittet på en radio är överlägset i jaktsituationer. Hade isåfall behövt och velat ha en tredjeparts-pryl som gjorde att jag fick det gränssnittet via telefonanvändningen, dvs som ett headset med knappar/vred som kopplades till telefonen på ett vis där jag aldrig behövde ta upp den ur fickan för att göra nått för kommunikationen. Ett WeHunt-radio-headset i princip.

11 hours ago, Hipshot said:

Saknar en funktion på jaktradion som finns på Rakel..

Där man man döda sändningar direkt m ett knapptryck. Klart störigt när man står och har vilt påväg i pass och så drar ngn igång med en totalt ointressant utredning gällande ingenting.. hänt att man slitit örat ur örat så att säga för att få tyst på det. Ska väl ärligt säga att den som sänder det meningslösa garanterat kan vara typ jag med tidvis :whistling:

Väldigt sant haha. Jag är alltid redo att skruva ner volymen i noll vid behov av den anledningen..

Publicerat

Killswitch på Pelle pratkvarn får i såfall sitta på micken.  Jag har lång skogsantenn på min radio och har den i bältet bak, så antennen går upp med ryggen inanför jackan.  Blir inget trassel med att antennen är i vägen.

Publicerat

Föredrar radion till 100%. Telefonen är bra att ha i fickan på ljudlöst om man skulle behöva använda den. Tycker Wehunt suger ut min telefon i varje fall otroligt snabbt när man är inloggad jämfört med att inte vara inloggad. Sen tycker jaktlagen jag jagar i om när jag som hundförare ger info lite då och då utan att de behöver stirra i något de måste ta fram på pass. Endast lite info i örat uppskattas väldigt mycket. Telefonen har ju mycket annat som går att sitta och titta på i tid o otid om man vill, så det kanske är kanon för en del. Själv tycker jag att det är en njutning att inte behöva använda telefon. 

Publicerat
5 hours ago lsjonsson sa:

31 MHz lever ännu i Kalix. Vissa lag har 155 MHz. Några lag som jag känner till har sms-konversation. Vårat vvo har pratat om att uppdatera till 155 MHz och det är länge (5 år) sedan jaktledaren hade uppe detta till diskussion. Några gubbar har köpt nya 31:or, så jag funderar på om det blir under min livstid som vi går över till 155:or. Varför ska man köpa nytt när den gamla fungerar. Om vi behöver länka för att alla ska höra vad jaktledaren säger så fungerar det också, p g a kuperade terräng. SMS vet jag inte om det är en lämplig lösning när det regnar eller är minusgrader.

Jag har inte varit motståndare till att gå över till 155:or.

Gissar att några/flera? jagar i fler lag och därmed redan har 155 hemma? Jag började med 31 men vi släppte det snart när man insåg att alla ställen man besökte körde 155. Tycker nog ljudet vart bättre när jag gick över till 155:orna.. sen är markerna sällan så stora här så man får problem med räckvidd men det händer.

3 hours ago lsjonsson sa:

Det används kommunikationsradio vid olika typer av byggen, vägarbeten, m. m., men vad det är för slags apparater vet jag inte. Komradio är ju bra ifall flera ska höra vad som ska göras vid ett vägarbete t. ex.

De har egna frekvensband har jag för mej.. hörde ngt jaktlag som fått tag på radioapparater som låg på 156 mh eller vad det är för ngt.. de var helt själva och behövde aldrig bekymra sig om pilottoner.. förmodligen har vägarbetena ngt sådant. Åtminstone såna här trafikvakter som dirigerar, vägassistans osv kör digitalt dvs Rakel.

Publicerat
15 minutes ago Hipshot sa:

Gissar att några/flera? jagar i fler lag och därmed redan har 155 hemma? Jag började med 31 men vi släppte det snart när man insåg att alla ställen man besökte körde 155. Tycker nog ljudet vart bättre när jag gick över till 155:orna.. sen är markerna sällan så stora här så man får problem med räckvidd men det händer.

De har egna frekvensband har jag för mej.. hörde ngt jaktlag som fått tag på radioapparater som låg på 156 mh eller vad det är för ngt.. de var helt själva och behövde aldrig bekymra sig om pilottoner.. förmodligen har vägarbetena ngt sådant. Åtminstone såna här trafikvakter som dirigerar, vägassistans osv kör digitalt dvs Rakel.

Ok! Vi har några som jagar i flera lag och har både 31:or och 155:or. Det är väl inga eller bra mycket mindre med störningar på 155:orna.:thumbsup:

Ok. Det ante mig att dom hade egna frekvenser.:thumbsup:

• 4 weeks later...
Publicerat
På 2025-12-09 at 14:44 Hipshot sa:

Finns ju ett myller av olika frekvenser.  Jagar man inåt landet, så kan man köra (även om det är olagligt) marina 156MHz kanaler och vara relativt ostörd.

Liten översikt över tilldelning av frekvenser.

https://www.frekvenslista.se/

Publicerat
22 hours ago Islänningen sa:

Finns ju ett myller av olika frekvenser.  Jagar man inåt landet, så kan man köra (även om det är olagligt) marina 156MHz kanaler och vara relativt ostörd.

Liten översikt över tilldelning av frekvenser.

https://www.frekvenslista.se/

VHF kräver tillstånd från PTS samt VHF/SRC certifikat för att använda. 

Väldigt uppstyrt hur man ska och får använda radion. Tex är kanal 16 den internationella anrops/nödkanalen. Du omfattas dessutom av tystnadsplikt. 

Publicerat
28 minutes ago detstorabla sa:

VHF kräver tillstånd från PTS samt VHF/SRC certifikat för att använda. 

Väldigt uppstyrt hur man ska och får använda radion. Tex är kanal 16 den internationella anrops/nödkanalen. Du omfattas dessutom av tystnadsplikt. 

Japp, fullt medveten om detta.  Har själv tillstånd från PTS.

Däremot, så är det ingen kontroll av att man har certifikat om man vill köpa en handhållen marin VHF, och med tanke på den minimala marina trafiken i skogarna norr om Göta kanal, samt den korta räckvidden, så är risken låg att man blir påkommen, såvitt ingen kör runt med scanner och spanar.

I det fallet som hippen pratade om, där några jägare körde på 156MHz, så kan jag inte svara för om det var marina frekvenser, men helt klart var det inte jaktfrekvenser och därför säkerligen helt olagliga att använda.