December 17, 2025Dec 17 Tjenare allesammans, Har blivit erbjuden att köpa en micro 5:a men ska tydligen lägga ett bud på prylarna. Radion är ju 8-10år men i bra skick, det enda riktmärket jag hittar är en auktion på en pantbank där den såldes för runt 500kr. Vad tycker ni är ett skäligt bud för detta så varken säljaren eller jag känner sig blåst?
December 17, 2025Dec 17 Popular Post Jag hatar Lafayette. Men, bra skick och bra batteri är olika saker så är batteriet okej kan väl en 500ing va okej. Personligen skulle jag inte vilja ha en Lafayette Micro ens om jag fick den. Sjukt bökiga att ställa in pilottoner på, även med instruktionsbok tillgänglig. Köper du den så nöt in hur man gör, i stort sett ingen kommer kunna hjälpa dig på samlingen. Sa jag att jag hatar Lafayette Micro...
December 17, 2025Dec 17 Och jag har haft en Micro 5:a i nog 8-10 år och den bara tuffar på, originalbatteriet håller fortfarande många jaktdagar mellan laddningarna. Byter aldrig pilottoner på de ställen jag jagar på endast kanal så för mig är det ett ickeproblem. Sen kom min med en fusklapp på baksidan hur man gör för att byta pilotton så speciellt svårt är det ju inte.
December 17, 2025Dec 17 Jag har en Lafayette micro 4 och är hur nöjd som helst med den. Jag har haft den i +10 år nu och den går klockrent. Jag köpte till ett Li-batteri och det ångrar jag inte. Långt mellan laddningarna o slipper underhållsladda batteriet. Enda problemet är när man sitter vid en högspänningsledning som det kan uppstå störningar i radion. Jag rekommenderar köp, men pris vill jag inte sätta.
December 17, 2025Dec 17 Author 1 hour ago mbbohman sa: Jag hatar Lafayette. Men, bra skick och bra batteri är olika saker så är batteriet okej kan väl en 500ing va okej. Personligen skulle jag inte vilja ha en Lafayette Micro ens om jag fick den. Sjukt bökiga att ställa in pilottoner på, även med instruktionsbok tillgänglig. Köper du den så nöt in hur man gör, i stort sett ingen kommer kunna hjälpa dig på samlingen. Sa jag att jag hatar Lafayette Micro... Jag gillar verkligen Lafayette, har en äldre typ Micro MKI eller II, men sladden till öronmusslan har vittrat sönder och det går inte få tag i nya tillbehör till den längre, därav att jag vill köpa nått lite nyare. Men som sagt, Lafayette slår högst i min bok så där står vi på lite olika plats 😉😅
December 17, 2025Dec 17 Köpte min Micro5 för >10 år sedan. Den tuffar på. Robust, håller laddning mkt bra trots standardbatteri. Enda nackdel pilotton som är knepig men det har jag bara behövt en gång. Pris vet ej men 500 låter litet lågt. Be säljaren sätta ett pris istället, verkar mer seriöst om den skall säljas.
December 17, 2025Dec 17 Min erfarenhet är att Micro 5-ägare är starkt överrepresenterade när det gäller strul med pilottoner. Men för de som lär sig att hantera sin radio verkar de fungera bra. Pris är svårt. 500 låter rimligt för mig. 10 år gammal så kan batteriet börja vara dåligt. Ett nytt batteri kommer att kosta mer...
December 17, 2025Dec 17 5 minutes ago Arctic sa: Min erfarenhet är att Micro 5-ägare är starkt överrepresenterade när det gäller strul med pilottoner. Men för de som lär sig att hantera sin radio verkar de fungera bra. Pris är svårt. 500 låter rimligt för mig. 10 år gammal så kan batteriet börja vara dåligt. Ett nytt batteri kommer att kosta mer... Om man ser i väskan så ser det ut att vara en laddare för Li-batteri, för min laddare ser likadan ut och jag har haft min i +10 år och den fungerar klockrent. Du vet ju vad vi har för landskap och avståmd och berg ( inte typ Kebnekajse eller liknande) jämfört med småkullarna där nere i Halland. Jag har en norrlandsantenn till min och hör allt och alla. 2 hours ago Joacim sa: Tjenare allesammans, Har blivit erbjuden att köpa en micro 5:a men ska tydligen lägga ett bud på prylarna. Radion är ju 8-10år men i bra skick, det enda riktmärket jag hittar är en auktion på en pantbank där den såldes för runt 500kr. Vad tycker ni är ett skäligt bud för detta så varken säljaren eller jag känner sig blåst? Är det Li-batteri med i väskan?
December 17, 2025Dec 17 Det är två batterier samt bordsladdare så jag skulle nog säga att runt 800:- är ett skäligt bud. Batterierna till Micro5:an brukar lägga av tvärt så då är det bra att ha två. Ett nytt kostar ca 750:- i dag men det är inga problem med att få tag på varken batterier eller tillbehör. Det har inte varit någon annan än en ingenjör inblandad i gränssnittet precis som på Ericssons första mobiltelefoner som krävde 16 steg för att spara ett nummer med namn. Självklart för utvecklaren men ingen annan fattar. Men så djävla svårt är det inte att byta pilotton.
December 17, 2025Dec 17 Popular Post Hade någon tidigare version för MKT länge sedan.. funkade svinbra! De nya är jag mer osäker på... Bröderna på Norrby när vi hänger rätt mkt har dessa och det är konstant strul där. Inbillar mej att dessa apparater, i kompetenta händer, fungerar bra men det är inte en radio du bara greppar och använder.. du måste kunna den.
December 25, 2025Dec 25 Jag har också haft en Micro 5 i ungefär 10 år nu och inga som helst klagomål. Jo, att byta pilotton var väl lite klurigt första gången, men det kom ju en klisterlapp med instruktionerna som jag kvickt satte på baksidan som på TekDr's exemplar. Jag har köpt till en skogsantenn men den använder jag sällan då den då verkar plocka upp i princip hela Uppland och jag får aldrig en lugn stund i radion.
December 29, 2025Dec 29 Jag har både 31mhz och 155mhz Micro 5. Väldigt bra mottagning och hörbarhet med skogantenn på 31:an om man jämför med andra i vårt jaktlag. Jag tappade den när jag tog ur en Älg så den blev liggande ute i snö, regn och rusk dryg två veckor för något år sedan....gick klockrent ändå när jag hittade den och laddat batteriet. Tycker nog 600-800:- kan den vara värd med det paketet om battderierna är ok.
December 30, 2025Dec 30 Jag och min kompis köpte två gamla micro 4 i nyskick beggade för närmare vad en ny radio kostar, överlägset bäst hörbarhet och batteritid i de gamla micro 4. Lafayette är bra skit men tyvärr ganska svårt med begagnade radios av nån anledning.
December 30, 2025Dec 30 Author Gubben backade på budet om 800kr så söker fortsatt efter en radio men nu vet jag lite mer i vilket pris spann jag ska söka dessa iaf. Tusen tack allihopa 🙏🏻🤝🏼