Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HFD fastslår att det finns inget lagstöd för att man MÅSTE förvara vapnen man är skriven.

Featured Replies

Nu har högsta förvaltningsdomstolen kommit fram till att det endast krävs en säker förvaring (godkänt vapenskåp), men att det inte spelar någon roll var skåpet står.

Med andra ord, då jag har ett 150kg+ skåp i min jaktstuga, så kan jag förvara vapnen där, utan att PM får lägga sig i.

Kruxet är bara att våran kära regering, som har lovat förbättringar för oss skyttar/jägare, har lagt till det i sitt lagförslag att man måste anmäla till PM om man vill förvara på en annan plats.

Det blir då en försämring utifrån hur lagen ser ut idag.

24 minutes ago Islänningen sa:

Nu har högsta förvaltningsdomstolen kommit fram till att det endast krävs en säker förvaring (godkänt vapenskåp), men att det inte spelar någon roll var skåpet står.

Med andra ord, då jag har ett 150kg+ skåp i min jaktstuga, så kan jag förvara vapnen där, utan att PM får lägga sig i.

Kruxet är bara att våran kära regering, som har lovat förbättringar för oss skyttar/jägare, har lagt till det i sitt lagförslag att man måste anmäla till PM om man vill förvara på en annan plats.

Det blir då en försämring utifrån hur lagen ser ut idag.

Ja såg det så nu blir det ett vapenskåp till stugan!

Samma här, ett sånt där litet smalt ett bultat i timmerväggen blir perfekt för jaktkojan :)

• Author

Jag kommer definitivt att lämna någon bössa kvar i stugan mellan jakterna.  Blir lite mindre att kånka på, speciellt om man har tänkt sig att använda sig av fler än ett vapen under turen.

Slutstycket får dock följa med hem.

1 minute ago Islänningen sa:

Jag kommer definitivt att lämna någon bössa kvar i stugan mellan jakterna.  Blir lite mindre att kånka på, speciellt om man har tänkt sig att använda sig av fler än ett vapen under turen.

Slutstycket får dock följa med hem.

....men glöm inte att ta med dig slutstycket till nästa jakt.:thumbsup:

• Author
3 minutes ago lsjonsson sa:

....men glöm inte att ta med dig slutstycket till nästa jakt.:thumbsup:

Kommer att ha det i ett fodral, tillsammans med licenser och dylikt.

Men detta öppnar upp för en intressant frågeställning.

Det finns ju jägare som har åkt dit på att de har haft patroner i magasinet, även om magasinet inte satt i bössan.

Hur blir det när inte ens bössan är med i bilen?  Kan man då se magasinet som en "förvaringslåda"?

48 minutes ago Islänningen sa:

Det finns ju jägare som har åkt dit på att de har haft patroner i magasinet, även om magasinet inte satt i bössan.

Hur blir det när inte ens bössan är med i bilen?  Kan man då se magasinet som en "förvaringslåda"?

Ja, det är problematisk fråga. Du får ta och fråga länsman hur man ska göra för att det inte ska bli ett lagbrott.

56 minutes ago Islänningen sa:

När inte bössan är med kan du ha skött i magget, för det står i jaktförordningen att "Om ett skjutvapen förvaras i ett motordrivet fortskaffningsmedel får det inte finnas ammunition i vapnets patronläge eller magasin".