Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rengöra kikarsiktet - har du några tips?

Featured Replies

Publicerat

Jag upplever att mitt kikarsikte, ett Leupold VX-II, börjar bli lite... trött, när jag tittar genom det. Linserna har ju aldrig varit av Zeiss-kvalitet men på sistone tycker jag att de tappat lite till. Så jag tänker att de nog behöver rengöras, det är säkert mikroskopiska avlagringar från regnvatten, lera och dylikt på dem, vem vet. Det har varit med om en del genom åren. 

Är det någon här inne som har tips på hur man kan göra rent dem med saker man redan har hemma? Spontant funderar jag på fönsterputs och en mikrofibertrasa. Men kemikalierna i fönsterputsen kanske löser upp någon skyddande beläggning? 

Publicerat
14 minutes ago klompdomp sa:

Jag upplever att mitt kikarsikte, ett Leupold VX-II, börjar bli lite... trött, när jag tittar genom det. Linserna har ju aldrig varit av Zeiss-kvalitet men på sistone tycker jag att de tappat lite till. Så jag tänker att de nog behöver rengöras, det är säkert mikroskopiska avlagringar från regnvatten, lera och dylikt på dem, vem vet. Det har varit med om en del genom åren. 

Är det någon här inne som har tips på hur man kan göra rent dem med saker man redan har hemma? Spontant funderar jag på fönsterputs och en mikrofibertrasa. Men kemikalierna i fönsterputsen kanske löser upp någon skyddande beläggning? 

Rund målarborste och mikrofiberduk brukar göra underverk 

Publicerat

Kikarsikten har antireflexcoating på linserna som kan vara känslig för starka lösningsmedel.
Rengöringsvätska för glasögon är nog helt utan risk.

Och absolut inte papper. Det repar. Använd fin mikrofibertrasa. Även här funkar såna för glasögon.

Publicerat

Försök blås bort dam och smuts, skölj med isopropanol och till slut putsa av med en fin glasögon duk och eventuellt putsmedel. Så har jag gjort hittills och inte fått några skador som jag kan se och som @redtop skriver så är ytbehandlingen känslig..

Publicerat
  • Författare

Jag älskar tipsen man får när man ställer en fråga här! Jag provade Islänningens tips med mikrofibertrasa igår kväll och det funkade riktigt bra. Det är fortfarande lite smuts kvar i skarvarna längst ut på linserna men det lossnar nog med en bra pensel. Jag är också lite sugen på en sån där penna som Defransson länkade. Eventuellt provar jag lite isopropanol om jag vågar.