Publicerat %s vid %s %d dy Hej på er Vad betyder dessa stämplar på min drilling? Det finns inte så många stämplar mer än kaiber och borrning, men vet inte vad de andra betyder. Det är en Simson.
Publicerat %s vid %s %d dy Du kan läsa att vänsterpipan mäter 18,4 mm i loppet och är fullt trångborrat. Vänsterpipan mäter 18,5 och har halv trångborrning. Patronlägena är 12-70 och kulpipan är kaliber 7X57R. Alla pipor är nitroprovande. Under nitrostämpeln på kulpipan står några siffror- det brukar vara 3 eller 4. Jag tror jag kan läsa 687 ? Hela siffran talar om provtrycknings månad- och år.
Publicerat %s vid %s %d dy Författare 15 hours ago Dansken sa: Du kan läsa att vänsterpipan mäter 18,4 mm i loppet och är fullt trångborrat. Vänsterpipan mäter 18,5 och har halv trångborrning. Patronlägena är 12-70 och kulpipan är kaliber 7X57R. Alla pipor är nitroprovande. Under nitrostämpeln på kulpipan står några siffror- det brukar vara 3 eller 4. Jag tror jag kan läsa 687 ? Hela siffran talar om provtrycknings månad- och år. Tack för hjälpen! Ja. 687. Så tillverkad runt Juni -87? Så det är väl samma bössa som Merkel -32 och S&S o.s.v.? Enligt beskrivningen när jag köpte den för några år sedan så var detta En Simson 32 standard. Vad jag förstår så kan det vara blandad kvalitet på drillingar från den tiden. Men att Simson eventuellt skulle kunna vara något säkrare av någon anledning. Vet du varför? Hur vet man om man vågar skjuta stål i en drilling från denna tid?
Publicerat %s vid %s %d dy Kolla det där i @pmt s bok: jag kommer inte ihåg om det är juli 68 eller om det är juni 87. Full trångborrning och stål är kanske inte bästa lösningen- men det finns andra alternativ.
Publicerat %s vid %s %d dy En fortsatt fråga är vilket stål, övningsplugg, 21-28 gram, absolut men träffbilderna kan bli skit. Normal patroner dvs upp till 32 gram och tror jag att det är US 4:or följer samma tryck spec som blyad ammo, de skall inte slita onödigt på pangen men jag upplever nog att de är hårdare på saker som kolv och inpassning. allt hetare än i praktiken 28 grams US 4:or är således helt olämpliga att peta in i pangen, vill man ställa om pangen till en diet av stålplugg så är det klokt att öppna trångborrningen och förlänga övergångskonor. En del av mig önskar att du skulle avstå men jag har respekt för behovet av att kunna fullt ut nyttja en ägd pang. bilderna får mig att vilja ha en drilling igen. /C
Publicerat %s vid %s %d dy Författare 7 minutes ago Christian N sa: En fortsatt fråga är vilket stål, övningsplugg, 21-28 gram, absolut men träffbilderna kan bli skit. Normal patroner dvs upp till 32 gram och tror jag att det är US 4:or följer samma tryck spec som blyad ammo, de skall inte slita onödigt på pangen men jag upplever nog att de är hårdare på saker som kolv och inpassning. allt hetare än i praktiken 28 grams US 4:or är således helt olämpliga att peta in i pangen, vill man ställa om pangen till en diet av stålplugg så är det klokt att öppna trångborrningen och förlänga övergångskonor. En del av mig önskar att du skulle avstå men jag har respekt för behovet av att kunna fullt ut nyttja en ägd pang. bilderna får mig att vilja ha en drilling igen. /C Ja precis.. Jag vill ju kunna använda den. Men alternativa hagel som Vismut, tungsten koppar o.s.v. borde ju kunna funka?
Publicerat %s vid %s %d dy 19 minutes ago Ijahman sa: Ja precis.. Jag vill ju kunna använda den. Men alternativa hagel som Vismut, tungsten koppar o.s.v. borde ju kunna funka? Jo det är inte omöjligt, dock tenderar ju tungsten/Vismut springa iväg i pris upp mot 50kr skottet och en del av dem är det bra fart/tryck i med. Har en ask hemma med 1050bar och det kan vara i överkant..
Publicerat %s vid %s %d dy Titta efter Bioammo blue, de har en egen hagellegering av vismuth, alu, zink och tenn.
Publicerat %s vid %s %d dy Författare 2 hours ago sidelock sa: Titta efter Bioammo blue, de har en egen hagellegering av vismuth, alu, zink och tenn. Tack för tipset. Det ska jag göra.
Publicerat %s vid %s %d dy Har idag köpt lite nyttoplugg o en ask med spara plugg. Stålpuppan är en 30 grams US 4:a, med typ en biowad och förladdning. Hur kan man inte köpa en ask som heter black gold Dark storm. en 25 ask med Gamebore tungstens plugg kostar lite över 1700 kr. /C
Publicerat %s vid %s %d dy 15 hours ago Christian N sa: Har idag köpt lite nyttoplugg o en ask med spara plugg. Stålpuppan är en 30 grams US 4:a, med typ en biowad och förladdning. Hur kan man inte köpa en ask som heter black gold Dark storm. en 25 ask med Gamebore tungstens plugg kostar lite över 1700 kr. /C Fan vad du ska svära när du bommar med tungstenpluggen, jag fick ett par TSS 32/:4 som ska skäras upp och besiktas framöver
Publicerat %s vid %s %d dy 1 hour ago Ijahman sa: 1700:- ??? 🤢 Dra mig baklänges på Rudolfs röda mule.... Jupp dubbla priset mot även den dyraste kulammon.
Publicerat %s vid %s %d dy Detta är en populär post. 13 minutes ago culot sa: Fan vad du ska svära när du bommar med tungstenpluggen, jag fick ett par TSS 32/:4 som ska skäras upp och besiktas framöver Tro nu inte att jag köpte sådana, är förvisso ”köpkraftig” läs frikostig med stålar men inte så tokig. /C
Publicerat %s vid %s %d dy På 2026-01-28 at 12:19 Galne sa:De här ligger på runt 50kr/st..Skjuter rätt tätt i 1/4-pipa på 25mpå 25 meter blir allting tätt