Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Söker licens på en benelli argo

Featured Replies

Publicerat

Fick motivera sikten ljudämpare + alla vapen jag har aldrig varit med om sikten ljudämpare behöver va med i motivering

Publicerat

Normalt har man behövt motivera alla vapen så fort man söker på 5:e eller 6:e. Men ljuddämpare?
Sikten blir ofta en naturlig del av motiveringen.
"Bössa A, oftast med kikarsikte, använder jag för pyrschjakt. Bössa B som har rödpunktssikte använder jag när jag går som hundförare...."

Men det är väl bara att skriva att du använder ljuddämpare där det är lämpligt för att skydda din egen och hundens hörsel....

Blir spännande om du lyckas få licens på en halvautomat. Det ryktas att polisen i vissa fall håller på licensansökan i väntan på den korkade "ventilen" som ger dem rätt att neka om de har lust. Och gissar att Polisen gärna vill ha bort alla halvautomater....

Publicerat

Men vafan?! Det måste väl ändå vara ett enskilt initiativ av en vapenhandläggare???

Publicerat
  • Författare

Kollade nyss ansökan beviljad efter motiveringen :)

Publicerat
  • Författare

Hej,

Jag har din ansökan om ett kulgevär för handläggning. Du behöver motivera ditt nuvarande vapeninnehav samt det sökta vapnet. Vänligen beskriv hur du använder samtliga av dina nuvarande vapen (till vilken typ av jakt, om det sitter några sikten/dämpare på dem osv), varför du inte kan avyttra något av dem för att göra plats för det sökta, samt hur det sökta vapnet ska användas som inte de befintliga klarar. Observera att jag endast får ta hänsyn till jaktliga behov. Observera också att detta mail gäller även om du avyttrat vapen och genomför ett byte.

Senast den 3/2 vill jag ha din motivering tack.

Publicerat

När jag läser det så känns det som att hon/han försöker hjälpa dig att motivera så du ska få det sökta vapnet :)

Dvs tips ang detta med sikten/dämpare

Publicerat

Förmodar att jag får liknande mail angående den ansökan jag har inne på en 223a.

Blir 6e vapnet på jakt och det 7e totalt 

Publicerat
  • Författare

Kan så vara efter att jag skickat in ett mail med motivering så va allt klart handlare skickar ju aldrig med en motivering. köpte ju den ny

Publicerat
6 minutes ago dptrapper sa:

När jag läser det så känns det som att hon/han försöker hjälpa dig att motivera så du ska få det sökta vapnet :)

Dvs tips ang detta med sikten/dämpare

Får också den känslan, när man motiverar är de bra att beskriva skillnader i optik osv

Publicerat

Det har jag alltid gjort sedan jag kom över "gränsen" på 4st jaktvapen, då blir det aldrig något problem heller.

Sikten är ju rätt viktiga för det är fan inte helt enkelt att "bara byta sikte" med tanke på inskjutning osv, osv.