February 24Feb 24 Vi har en area för kommunjägare men osäker på hur uppdaterad den är kontra kommunjägare/medlemmar så jag kastar ut frågan här..Vi ska ev få mandat att jaga vildsvin i kommunen på kommunala marker som inte är utarrenderade. Om det sker så blir det någon form av skyddsjakt och kanske främst i tätbebyggd område/stadsplan.Jag VET att jag läst någonstans att då vi är ute på uppdrag av kommunen så får vi använda oss av motorfordon/bil.. undantaget var fåglar, där har vi sökt och fått tillstånd. Men nu kan jag f-n inte hitta paragrafen som medger jakt från bil.. Har jag drömt detta?! Någon som känner igen det?
February 24Feb 24 Jaktförordning (1987:905) | Sveriges riksdagJakt från motordrivna fordon m.m.20 § Trots bestämmelsen i 31 § första stycket jaktlagen (1987:259) gäller följande. 1. Jakt får bedrivas från båt försedd med motor under förutsättning att motorn är avstängd och minst en minut förflutit sedan motorn stängts av. 2. Den som jagar för att förebygga skada av vilt får använda ett motordrivet fordon vid jakt som bedrivs på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet. 3. Motordrivna fordon får användas vid jakt i vilthägn efter den art som hägnet är avsett för.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.