Publicerat Mars 19Mar 19 Kommunen ska igång med jakt på vildsvin, vi ska köpa in kameror för att minimera tiden ute i bil i väntan på gris.. Jag har aldrig ägt en sån här kamera.. kommer tydligen att jobba på två fronter, dels en digital tjänst där innevånarna får "larma" om vart det är gris.. när de är där.. och dels ska vi jobba lite preventivt med viltkameror och som jag tänker mej tex tjärade träd. Sen får vi nya avtal som inkluderar vildsvin med lite andra ersättningar tydligen. Kan bli kul!Sen om det blir så många grisar skjutna vet jag inte men lite spännande är det.Så! Vilken kamera? Reolink har jag fått tips om via kollegor i gruppen.. är de the shit i dessa sammanhang?
Publicerat Mars 20Mar 20 Köpte enna för två år sedan under Black Friday. Betalade ungefär €350 för ett 2-pack.[Official] Reolink Go Ranger PT - 1st 4K 4G Cellular Trai...The Go Ranger PT offers true 4K image quality and excellent night vision with a large F1.6 aperture and the invisible 940nm no-glow IR LEDs. The battery camera also comes with a solar panel and works Enkel att sätta upp, både för mobil och dator. Kalas att ha Pan/Tilt funktion.Det enda som jag är misnöjd med är att den immar väldigt lätt när temperaturen sjunker under daggpunkten.
Publicerat Mars 20Mar 20 Vi har ett antal i jaktvårdskretsens regi. Bolyguard BG584 T och T2 från Hylte. De gör jobbet och har hyggligt bra IR-belysning på natten. Drivs med fördel med externt batteri.Men allt hänger ju på vad du har för budget och hur mycket du kan tänka dig betala för SIM-korts abbonemang.Vill man dela bilder så fler kan se så har Wehunt funkat bra, men just nu är de mitt i uppgraderingen av appen och man kan inte se bilder på webben som man kunde förut. Det sägs att det ska komma tillbaka så småningom. Det går att se bilder i appen, men det är plottrigt och svårt att få överblick. Seneram kan vara ett alternativ till Wehunt.
Publicerat Mars 20Mar 20 Författare Jag föreslog en budget på 5000 och det torde väl täcka reolink? Den verkar ändå rekommenderas, var två andra kommunskyttar som körde dem.. Men det är en egen app, inget man kopplar till Wehunt som jag fattar det. Snabb googling, Reolink Go Plus får man typ två kameror för den bugeten.. Å andra sidan.. börjar fan känna mej gammal! Svårt att hålla reda på allt jävla tekniskt skit.. Men denna får man nog tugga i sig dock för kameror måste jag ha om det ska dräpas grisar i byn typ..40 spänn i månaden är helt rimligt och acceptablet + inköpet. Det jag oroar mej för är detta med solcell.. Vi kommer använda kamerorna i miljöer som är exponerade och man kan med säkerhet vara utgå från att inte alla som blir varse dem kommer låta dem sitta. Inbillar mej att kamerorna går att placera lite hemligt eller något men solcellerna måste sitta exponerat av uppenbara skäl. Finns ngn kul lösning?
Publicerat Mars 20Mar 20 Förespråkar också reolink👍Solceller är ju bra men vill man dölja kameran så hade jag kört utan, bättre att ta hem o ladda kameran var 2-4e vecka.Ett alternativ till att gömma kameran är att ta med en stege o sätta den högt, både svårare att upptäcka o man måste ha med en stege för att stjäla den.
Publicerat Mars 20Mar 20 Ska man ändå hålla på och flytta runt på dom, så är solpaneler bara onödigt krångel. Att ladda från en powerbank går ju smutt, så länge man inte har en "smart" sådan som stänger av sig i tid och otid.
Publicerat Mars 20Mar 20 Har reolink, bolygard och zeiss. Same same but ändå inte. Tycker nog att zeiss har många fördelar. .Men det är lite som arslet, tudelat
Publicerat Mars 26Mar 26 Författare Snackade med ngn tidigare idag, de hade köpt ngt paket.. fått två helt ok kameror för 1600 eller något? Låter ju lite bra, känslan är att de kan gå åt och att man kanske bör ha fler..
Publicerat April 21Apr 21 Författare Om man köper Reolink så måste man alltså fixa ett sim-kort även? Köper man två kameror, är det två simkort som gäller då, tvillingkort?Men som jag fattar det så verkar Reolink vara the shit i alla fall.. Eller? Det jag hoppas på är ngt litet diskret som inte syns, får väl glömma solceller och köra på powerbanks..
Publicerat April 21Apr 21 1 hour ago Hipshot sa:Om man köper Reolink så måste man alltså fixa ett sim-kort även? Köper man två kameror, är det två simkort som gäller då, tvillingkort?Men som jag fattar det så verkar Reolink vara the shit i alla fall.. Eller? Det jag hoppas på är ngt litet diskret som inte syns, får väl glömma solceller och köra på powerbanks..Det är ett simkort per kamera. Jag kör med typ kontantkort från Telenor. Det går att köpa årskort som är förladdade med ett visst antal Gb, både 1 år och 2 år.
Publicerat April 21Apr 21 Jag körde 100Gb. kort från början, då jag visste inte hur mycket data skulle gå åt. Tyvärr, så råkade jag vara på jobb utomlands när det var dags att förnya så jag blev av med den innestående surfmängden när jag äntligen förnyade. Nu kör jag med 20Gb. kort i kamerorna.
Publicerat April 21Apr 21 Köper du zeiss så är den laddad med Allt. Simkort, minneskort och även batterier.
Publicerat April 21Apr 21 I mina Reolink kör jag Telia kontantkort laddat med 3GB surf per månad i 6 månader. 299 pickastålarsInte billigast men funkar bra. Det väger upp för mig.
Publicerat April 21Apr 21 28 minutes ago mbbohman sa:I mina Reolink kör jag Telia kontantkort laddat med 3GB surf per månad i 6 månader. 299 pickastålarsInte billigast men funkar bra. Det väger upp för mig.Hur mycket använder du av den surfen? Utifrån vad jag har använt hittills, så borde jag klara mig med 5GB/år Köper jag då ett 10GB två års kort, så hamnar jag på 20 spänn i månadskostnad.
Publicerat April 22Apr 22 20 hours ago Islänningen sa:Hur mycket använder du av den surfen? Utifrån vad jag har använt hittills, så borde jag klara mig med 5GB/år Köper jag då ett 10GB två års kort, så hamnar jag på 20 spänn i månadskostnad.Inte kollat men det räcker och blir över iaf då jag inte behövt fylla på nån gång. 50 spänn eller 20 i månaden är ingen dealbreaker. Visst på fyra kameror blir det ju lite grann men det funkar som regel vart jag än sätter kamerorna oavsett om de sitter i Sörmland eller Jämtland.