Publicerat 1 timme sedan %d hr Kojan är i grunden ett proffsbyggt härke signerat den numera avsomnade signaturen Walle-91. Han är i allra högsta grad vid liv men alltså inte längre online kanske är bäst att tillägga.Hur eller hur, Plyfaskivor runt om, målade när han byggde kojan för +10 år sedan. Jag har försökt "fixa" taket x 2 och misslyckats båda gångerna. Noterade sist att när jag drog pappspik i pappen så försvann de väl lätt ned i sponten eller vad det nu heter taklagret som man spikar i. Alltså behöver taket renoveras vilket förmodligen innebär nytt plank att dra fast takpappen i. Det är hanterbart..Men det som stör mej är att plyfaskivorna som Anton målade för +10 år sedan inte åldrats väl. De är täta men förbannat uppluckrade.. Skulle jag rolla på ny färg så gissar jag att rollern efter ngt drag skulle vara full av spån från skivan.. och målandet/rollandet lär inte gå väl. Då finns två alternativ som jag i min lekmannamässiga hjärna listat ut. Antingen ge sig på skiten med slipmaskin.. skrapa tror jag inte på då plyfan är för porös. Utan slipa ned tills det blir någelunda fast och går att måla på alt helt enkelt köpa ny plyfa och göra om från grunden. Då tillkommer meck med dörr och skit, sånt där som jag inte har tålamod till. Så slipa alltså? Bra/dålig idé?Måttat för nya plexiglasskivor.. såå nice när det är svinkallt och blåser att kunna stänga luckorna och ändå se ut. Nuvarande plexi luckorna är rätt ansatta av vad de nu varit med om innan de vart monterade. Man ser igenom dem, man ser en räv.. om den är nära men fan inte om den är långt bort. Så de ska jag fixa nya.Sen takplank, ny papp, och så var det väggarna.. hur f-n gör man? Är det omöjligt att slipa på plyfaskiva? Rikspuckot Hipshot glömde ta bilder av eländet för att visualisera problemet..
Publicerat 44 minuter sedan %d min 14 minutes ago Hipshot sa:Kojan är i grunden ett proffsbyggt härke signerat den numera avsomnade signaturen Walle-91. Han är i allra högsta grad vid liv men alltså inte längre online kanske är bäst att tillägga.Hur eller hur, Plyfaskivor runt om, målade när han byggde kojan för +10 år sedan. Jag har försökt "fixa" taket x 2 och misslyckats båda gångerna. Noterade sist att när jag drog pappspik i pappen så försvann de väl lätt ned i sponten eller vad det nu heter taklagret som man spikar i. Alltså behöver taket renoveras vilket förmodligen innebär nytt plank att dra fast takpappen i. Det är hanterbart..Men det som stör mej är att plyfaskivorna som Anton målade för +10 år sedan inte åldrats väl. De är täta men förbannat uppluckrade.. Skulle jag rolla på ny färg så gissar jag att rollern efter ngt drag skulle vara full av spån från skivan.. och målandet/rollandet lär inte gå väl. Då finns två alternativ som jag i min lekmannamässiga hjärna listat ut. Antingen ge sig på skiten med slipmaskin.. skrapa tror jag inte på då plyfan är för porös. Utan slipa ned tills det blir någelunda fast och går att måla på alt helt enkelt köpa ny plyfa och göra om från grunden. Då tillkommer meck med dörr och skit, sånt där som jag inte har tålamod till. Så slipa alltså? Bra/dålig idé?Måttat för nya plexiglasskivor.. såå nice när det är svinkallt och blåser att kunna stänga luckorna och ändå se ut. Nuvarande plexi luckorna är rätt ansatta av vad de nu varit med om innan de vart monterade. Man ser igenom dem, man ser en räv.. om den är nära men fan inte om den är långt bort. Så de ska jag fixa nya.Sen takplank, ny papp, och så var det väggarna.. hur f-n gör man? Är det omöjligt att slipa på plyfaskiva?Rikspuckot Hipshot glömde ta bilder av eländet för att visualisera problemet..Ingen idé att slipa plyfan. Du kommer att få hål i den. Skaffa ny byggplywood, såga till den i samma storlekar som den gamla och måla på båda sidor. Det kan du göra i lugn och ro hemma. När du har samtliga fixade, så tar det inte många timmar att byta, förutsatt att regelverket de är skruvade på är i hyfsat skick.En lite större renovering tar kanske en helg och kräver lite verktyg (som jag råkar ha i mitt garage)