Publicerat Mars 8, 200719 yr Vi var ute och jagade mink första dagarna i mars... Vi gick över 3 holmar och hittade 2 minkar, varav den ena fick sätta livet till. Den andra lurade oss. Här har vår strävhårsvortseh lokaliserat en stor minkhanne, och skäller ståndskall. Med mild övertalning försöker vi få minken att lämna sitt stengryt. Övertalningen består av vatten och en pinne som man för oväsen med : ) Efter en stunds övertalning så lämnar minken grytet och går i vattnet där den skjuts och apporteras av Nestor. ¨ Här poserar innblandade jägare med minken. Som på så när 50 gram vägde 2 kg. Ser ni vad det är som ligger ovanför minken? Vi störde minken mitt i maten... Minken hade börjat äta av en ål då vi kom. Denna mink var en av de aggresivare jag stött på. Den gjorde kraftiga utfall mot mig då jag störde i dess matro. Tillslut fick vi dock ut den och kunde avsluta jakten då den gick i vatten. Dom dyker alltid upp inom 50 meter från där dom dök i. Och dom simmar längs med sidorna...
Publicerat Mars 8, 200719 yr Författare Tack tack! Var en underbar dag : ) Men minken vägde 1950 g. Största jag har sett IRL...
Publicerat Mars 9, 200719 yr Ser bra ut.vet någon vad som gäller för minkjakt på kronholmar i Bohuslän måste man ansöka om tillstånd?
Publicerat Mars 9, 200719 yr Författare Ser bra ut.vet någon vad som gäller för minkjakt på kronholmar i Bohuslän måste man ansöka om tillstånd? Jo. Tillstånd krävs. Samt vissa holmar får inte alla gå på. Vissa har ju landstigningsförbund med mera, och kräver speciella tillstånd. Kan höra miug för mer nogrant om du vill?
Publicerat Mars 9, 200719 yr Ja det hadde ju varit kannon,vet du var man söker tillstånd är det samma som för sjöfågeljakten kanske.(i såfall har jag redan)
Publicerat September 27, 200916 yr Ja det hadde ju varit kannon,vet du var man söker tillstånd är det samma som för sjöfågeljakten kanske.(i såfall har jag redan) Hej! Jag vet inte om du har fått svar på din fråga!Men ring till Fastighetsverket, och fråga efter tillstånd för fågeljakt på före detta kronoholmar.Tillståndet kostar i dag 2000:- för tre (3) år from,1/7-2009.Då får du ett e-mail med uppgifter om var och vilka holmar du får jaga på där ingår även minkjakt.Fastighetsverket tel:031-137808,fråga efter Anders Eydal. MVH.Tommy E. Minkjägarorganisationen Öckerö.