Publicerat 43 minuter sedan %d min Hej Bullen, jag menar Jaktsidan! Jag behöver hjälp med att lista ut vad jag har för valmöjligheter när det gäller att montera optik på min kombi, en Tikka M70. Det följde med ett sånt där snabbfäste med optilockringar som passar i dess 11 mm kilspår när jag köpte bössan. Den saknar kornet längst fram så tills jag lämnar in den hos en smed är inte de öppna riktmedlen ett alternativ. I nuläget funderar jag på någon form av rödpunkt eller lågförstorande kikarsikte för att kunna skjuta hjälpligt med både kula och hagel. Så jag har väl egentligen två frågor:Vad är mest optimalt, ett lågförstorande kikarsikte eller ett rödpunktssikte?Hur bör jag fästa siktet? Spontant känns det onödigt att använda snabbfästet då bössan saknar öppna riktmedel i nuläget.Tack på förhand!
Publicerat 29 minuter sedan %d min Beror väl på användningsområdet, tänker jag. Om du ska precisionsskjuta kula, typ trädskällarjakt, så är en kikare att föredra. Till min drilling har jag aimpoint och det har funkat fint för hundjakt. Nu börjar dock synen bli lite sämre så till den här säsongen blir det nog att byta till lågförstorande kikare.