Publicerat %s vid %s %d dy Detta är en populär post. Haft några fina dagar i skogen & igår lämnade vi marken. Blir styckning på onsdag och torsdag går helikoptern till mitt andra område och en veckas jakt där.Sen fortsätter vi fram till 11 okt som är sista dag för oss här uppe ovanför odlingsgränsen i kiruna.
Publicerat %s vid %s %d dy 1 hour ago stefan sa:Haft några fina dagar i skogen & igår lämnade vi marken. Blir styckning på onsdag och torsdag går helikoptern till mitt andra område och en veckas jakt där.Sen fortsätter vi fram till 11 okt som är sista dag för oss här uppe ovanför odlingsgränsen i kiruna.Mellan tummen o pekfingret om du inte vill avslöja exakt.Var jagar du någonstans? Kompisen som har bott i Kiruna är här uppe med Yngve Bergqvist, hans sambo o en till från Kalix på ripjakt, Du ser var muspekaren är. Dom bor i en stuga där.Länk med foton därifrån.
Publicerat %s vid %s %d dy 10 hours ago lsjonsson sa:Mellan tummen o pekfingret om du inte vill avslöja exakt.Var jagar du någonstans? Kompisen som har bott i Kiruna är här uppe med Yngve Bergqvist, hans sambo o en till från Kalix på ripjakt, Du ser var muspekaren är. Dom bor i en stuga där.Länk med foton därifrån.Enklast är väl att säga mellan kiruna-soppero,är med i 2 olika gäng.
Publicerat %s vid %s %d dy 9 minutes ago stefan sa:Enklast är väl att säga mellan kiruna-soppero,är med i 2 olika gäng.Ok! Då vet jag.
Publicerat 16 timmar sedan %d hr Våran jaktledares fjälla med en av deras jämthundar var på en roadtripp med jakt i sikte ner till Västerbotten och fick chansen att skjuta en ritkigt fin tjur på ståndksall för sin hund.😊Det är hennes andra oxe av modell större som hon har skjutit. Förra var en 17-taggare och den sköt hon i Kukkola, Haparanda.😊
Publicerat 2 timmar sedan %d hr 8 hours ago Ryberget sa:Jäklar vilken fin oxe!Jepp.👍En riktig häradsbetäckare.😁
Publicerat 1 timme sedan %d hr 13 minutes ago lsjonsson sa:Jepp.👍En riktig häradsbetäckare.😁Finns inga häradsbetäckare bland älgarna.Folk borde läsa på och sluta med sina egna spekulationer om TJURAR som betäcker mängder med kor för det finns inte bland älgarna.Sen är en oxe ett kastrerat djur och dem betäcker definitivt inga kossor. Vet att folk säger älgoxar men det är ett väldigt fel uttryck.
Publicerat 54 minuter sedan %d min Just det här som.endel.lag har att spara kalvar för att kon inte ska skjutas och istället rikta jakten på tjur är väldigt korkat.Som.i laget jag var tidigare med i sköts det sista åren typ 90% tjur och det tyckte gubbarna var bra avskjutning. I äsot vi är med i är det skjutet betydligt fler tjur än kor och när det riktas jakten på tjur redan så här tidigt på hösten så kommer det gå dåligt. Sen att tro att en tjur betäcker alla kor på markerna är väldigt galet tänk.Bara se hur mycket kalv vikterna har sjunkit sen brunstuppehållet togs bort och visst jag jagar själv för att jakten är kort vissa år. Men mycket av tjurarna som hade behövt vara kvar åker dit iom brunsten.Som kalven jag sköt nu sist, en jätte stor kossa med två kalvar som hade slaktvikt 35kg så tyder det iaf att hon brunstat om vad jag gissar iaf. En sån kalv är inte allt för många kg tyngre om en månad och sen växer den troligt inte mycket mer då det blir mer vinter bete, nästa problem är vad händer sen.Jag tror om vintern är hård att såna kalvar dör och om dom klarar sig så är dem med kon nästa år. Jag skulle egentligen skjutit båda kalvarna så kom hade kommit i brunst tidigare.Jag är själv till att välja djur lite för mycket men är det bra skällning så brukar det ha mindre betydelse vad det är för älg, sen att det far nån lock älg men i slutet brukar avskjutningen bli relativt jämn och riktad skjutning av kalv.Gubbarna gillar inte kalv skjutning för då.blir det inga fjolingar och kalvarna är så små.