Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny studsare...behöver lite råd

Featured Replies

Publicerat

Många kloka åsikter här på forumet. Sitter på en Tikka M65 Continental 6,5 och tänker byta in den mot en ny lättare pjäs. Jaktias vapen paket är ju ganska prisvärda tror jag?! Tittar på X-Bolt 2 och Tikka T3 men sedan är det ju paket på dessa och min fråga till er som har lite mer kött på benen är om det är vettiga grejor. Scandium kikare är väl inte premium kanske men är det vettiga grejor? Samma gäller dämpare då det sitter RCC hunter på paketen. Är ingen expert på dämpare men har en annan M65 (30-06) för gängning nu som jag skall ha till nattkikaren och även där tänker jag att kanske man kan använda dämparen från den bössan som jag tänker byta till mig (308). Vad tycker ni om dessa grejor och är det vettigt att flytta dämpare mellan bössorna? Många frågor, men skulle uppskatta lite råd i detta då jag snurrar fast mig själv i dessa frågor. Paketen är ju prisvärda men kanske man skall byta till en ren bössa och lägga till dämpare och sätta på min Docter 1-6 som jag har idag som blir över???? Svårt det här.

Bakgrunden är att Continentalen använder jag som vak bössa men tänker lite på att gå över till koppar ammo och då kanske det inte är fel och gå upp något snäpp i kaliber, eller tänker jag helt galet?

Någon som har erfarenhet om dessa vapen paket? Använda samma dämpare och flytta mellan bössor? Scandium? RCC?

Publicerat

Skjut och njut med det du har.

Koppar dödar minst lika bra som bly.

Publicerat

Använd det du har. Vapen Paket är något skit som handlaren ska bli av med och ska få att se dyrare ut än det är och ändå verka som "ett bra pris"

Håll dig till Stalon dämpare, bra stålfästen, hyggliga sikten och äldre kvalitetsbössor av valnöt och stål.

Dom nya plastbössor har man gjort allt man kan för att "vinstoptimera" produktionen och få dom att se "tacticool" ut. Plocka den ur stocken då ser du vilket billigt juks avtryckare, magasin, underbelag och rekylklack är.

Blääääh....

Publicerat

Eftersom du använder den som vakbössa så finns det inte jättestor vinning med att byta till en lättare bössa. Om det inte också är för att du villhöver något nytt, vilket är mer än okej 😎😁.

Vad gäller dämpare så kan du absolut köra samma dämpare till båda bössorna. Det har jag gjort i flera år med stor framgång. Köp en för att dämpa 30-06an så är det fritt fram på halvsjuan också.

Lägg pengarna på kvalitet från Stalon och en trevlig kikare istället. Farsan har ett Scandium och den funkar. För dagsljusjakt