Publicerat Mars 9, 200719 yr http://www.smp.se/article/787503_101-0-0-0 Jag tycker att detta är ett steg bakåt för all samverkan över gränser. I princip innebär det ju att det är fritt att ta ut mer än vad din mark producerar.
Publicerat Mars 9, 200719 yr Tamej fan bedrövligt! Men om ordet rovdjur funnits med hade jägarna säkerligen suttit bakom lås o bom för länge sedan...
Publicerat Mars 9, 200719 yr Jäpp. Å andra sidan så skjuts det för lite vildsvin. Ett tapp på femtio procent skulle behövas.
Publicerat Mars 9, 200719 yr Helt crazy faktist 7 grisar på 3 hektar,solklart snylteri från grannarna :-
Publicerat Mars 9, 200719 yr Som vanligt med vildsvin är allt tillåtet. > Det intressanta var att han tänkte fortsätta med "jakten". > MaxW Har bara hört att det är i närheten av Växjö. Vet du var?
Publicerat Mars 9, 200719 yr Helt crazy faktist 7 grisar på 3 hektar,solklart snylteri från grannarna :- Absolut men det underliga är ju att bönder och odlare gnäller som fan över vildsvinens framfart i grödorna men när jag och andra med mig har erbjudit oss att skjuta av dom så har det blivit ekonomi, citat :"men då vill jag ha betalt för köttet" dom vill ha betalt per svin, kilo, avgifter, kött, betar, hit o dit, etc.etc. och det var inte måttliga summor som nämndes samma sak vad det än gäller i viltväg,med tanke på hur dom gick på så lät det som om att dom hade fött upp djuren själva . inte undra på att jag ledsnade på detta med jakt. Min åsikt är klar, vissa är ena jä-a snålbönder.
Publicerat Mars 9, 200719 yr Trist, Jag och Orjant pratade med en gubbe som ganskat alla åtal, den värsta var cirka 50grisar på 0.2 hektar eller likande... Helt sjukt. mvh Dard
Publicerat Mars 9, 200719 yr Absolut men det underliga är ju att bönder och odlare gnäller som fan över vildsvinens framfart i grödorna men när jag och andra med mig har erbjudit oss att skjuta av dom så har det blivit ekonomi, citat :"men då vill jag ha betalt för köttet" dom vill ha betalt per svin, kilo, avgifter, kött, betar, hit o dit, etc.etc. och det var inte måttliga summor som nämndes samma sak vad det än gäller i viltväg,med tanke på hur dom gick påså lät det som om att dom hade fött upp djuren själva . inte undra på att jag ledsnade på detta med jakt. Min åsikt är klar, vissa är ena jä-a snålbönder. Har precis samma erfarenhet, ett j-la gnäll om hur mycket som är förstört men ingen gratis jakt om jag tar hand om problemet. Egentligen skulle man vänt på det och tagit 200:-/timmen som man sitter o passar.
Publicerat Mars 9, 200719 yr Har precis samma erfarenhet, ett j-la gnäll om hur mycket som är förstört men ingen gratis jakt om jag tar hand om problemet. Egentligen skulle man vänt på det och tagit 200:-/timmen som man sitter o passar. 200:- timmen plus 500:- för att ha lyssnat på gnället. ;D
Publicerat Mars 9, 200719 yr Författare Absolut men det underliga är ju att bönder och odlare gnäller som fan över vildsvinens framfart i grödorna men när jag och andra med mig har erbjudit oss att skjuta av dom så har det blivit ekonomi, citat :"men då vill jag ha betalt för köttet" dom vill ha betalt per svin, kilo, avgifter, kött, betar, hit o dit, etc.etc. och det var inte måttliga summor som nämndes samma sak vad det än gäller i viltväg,med tanke på hur dom gick påså lät det som om att dom hade fött upp djuren själva . inte undra på att jag ledsnade på detta med jakt. Min åsikt är klar, vissa är ena jä-a snålbönder. Tja erbjuds man hjälp och inget gör åt det, så är man ju enbart dum.. I detta fallet var det ju frågan om en så liten areal så att hävda uttaget kontra skadorna är ju inte direkt realistiskt.
Publicerat Mars 9, 200719 yr Författare "Har precis samma erfarenhet, ett j-la gnäll om hur mycket som är förstört men ingen gratis jakt om jag tar hand om problemet..." Mhm.. å så är du ju skåning också.. Kanske kan spela in lite? Jag har ju precis omvänd erfarenhet..
Publicerat Mars 9, 200719 yr Mhm.. å så är du ju skåning också.. Kanske kan spela in lite? Jag har ju precis omvänd erfarenhet.. Tror inte det har nån betydelse var man bor i landet, bor själv i mälardalsområdet, vissa är bara födda till snålbönder.
Publicerat Mars 9, 200719 yr Författare Tror inte det har nån betydelse var man bor i landet, bor själv i mälardalsområdet,vissa är bara födda till snålbönder. Kan nog stämma.. Oavsett om de brukar jord eller inte...
Publicerat Mars 9, 200719 yr Mhm.. å så är du ju skåning också.. Kanske kan spela in lite? Jag har ju precis omvänd erfarenhet.. Jamen så har du bättre kunskap hur man slickar ... för att få till det också, din $£@§!!! ;D
Publicerat Mars 9, 200719 yr Absolut men det underliga är ju att bönder och odlare gnäller som fan över vildsvinens framfart i grödorna men när jag och andra med mig har erbjudit oss att skjuta av dom så har det blivit ekonomi, citat :"men då vill jag ha betalt för köttet" dom vill ha betalt per svin, kilo, avgifter, kött, betar, hit o dit, etc.etc. och det var inte måttliga summor som nämndes samma sak vad det än gäller i viltväg,med tanke på hur dom gick påså lät det som om att dom hade fött upp djuren själva . inte undra på att jag ledsnade på detta med jakt. Min åsikt är klar, vissa är ena jä-a snålbönder. Det var det mest korkade jag hört. Vad hade dom för areal, 10 tunnland eller? ??? På gården jag jobbar odlar vi 250 hektar, mestadels spannmål och skyddsjakten på vildsvin får utföras av den som kan. Helt utan någon som helst betalning. Skulle aldrig få för mig att ta betalt av någon som vill hjälpa till med skyddsjakten.
Publicerat Mars 9, 200719 yr Författare RW.. du glömde hans fem poäng i affärsetik ;DMvh! Ähh.. En gång nasare, alltid nasare. Och då är det ändå RW som får höra jämförelsen med Vanheden!
Publicerat Mars 9, 200719 yr Det var det mest korkade jag hört. Vad hade dom för areal, 10 tunnland eller? ???På gården jag jobbar odlar vi 250 hektar, mestadels spannmål och skyddsjakten på vildsvin får utföras av den som kan. Helt utan någon som helst betalning. Skulle aldrig få för mig att ta betalt av någon som vill hjälpa till med skyddsjakten. Mickel, vi talade om det på telefon nästan precis efter det du hade tagit din examen och redan på den tiden så talade jag om för dig hur det låg till. Dom jag har frågat hur stora marker dom har vete fan men det är inget som jag räknar på fingrarna plus tårna för de räcker inte till.. Med hänsyn till PUl och fortsatt grannsämja/vänskap så kan jag inte lägga ut namn eller annat.
Publicerat Mars 9, 200719 yr Ähh.. En gång nasare, alltid nasare. Och då är det ändå RW som får höra jämförelsen med Vanheden! Visst är livet orättvist men jag är van. Det var t ex alltid jag som fick skulden om nåt bus gjordes i skolan och det var faktiskt inte alltid jag som låg bakom, bara nästa.